Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de mobiele telefoon in het verkeer - Forum Wereldfietser

de mobiele telefoon in het verkeer

hoi,

regelmatig stoor ik mij aan het feit dat automobilisten met hun mobiele telefoon aan het bellen zijn terwijl ik hen op mijn fiets passeer op smalle landweggetjes.

Echter maak ik de laatste tijd steeds vaker mee dat ook fietsers aan het sms-en / internetten etc. zijn op hun mobiele telefoon. Het probeem hiervan is dat ze dan langdurig naar beneden staren en altijd op de verkeerde weghelft fietsen. Bij voorkeur gebeurt het in bochten. In de afgelopen twee weken heb ik nu 3x zo'n fietser ontmoet en als ik bel schrikken ze en sturen ze abrupt naar de juiste weghelft. Als ik niet zou bellen weet ik zeker dat ik ze had aangereden. Er volgt natuurlijk geen enkel excuus.

Daarnaast zie ik dat er grote aantallen scooters op de fietspaden rijden waar een scooterverbod geldt. Vanmiddag nog 2 scooterrijders die naast elkaar reden, niet erg praktisch als je wilt passeren op de fiets.

Weet iemand misschien waar ik deze problemen het beste kan melden? De fietsersbond accepteert om technische redenen geen meldingen. Ik krijg de indruk dat de overheid weinig waarde hecht aan veiligheid op de fietspaden aangezien er nooit controles uitgevoerd worden op fietspaden.
Ik herken wel wat je beschrijft met betrekking tot weggebruikers en fietsers in het specifiek. Koptelefoon op en mobiel in de hand, rustig een berichtje typende dat ze verongelukt zijn.

Zelf heb ik geen idee waar je zoiets zou moeten melden, maar ik rijd ligfiets met een mooi groot tandwiel vooraan. Als ik het gevaarlijk vind worden geef ik een "ting" af met mijn bel en anders los ik het op zodanig dat ik er de minste hinder van ondervind, en ja dan rijden ze nog weleens rechts langs mij.
Melden van deze problemen? Lijkt me niet mogelijk. Officieel is het strafbaar om zo te fietsen ("geen afleiding toegestaan") maar er wordt niet op gecontroleerd. Terwijl er soms wel dodelijke slachtoffers door vallen.

In Londen hebben in een straat pijlen op de stoep getekend omdat voetgangers tegen lantaarnpalen aanliepen omdat ze steeds naar beneden keken op hun mobieltje. De oorzaak wordt dus niet aangepakt.
Fedor schreef:In Londen hebben ze in een straat pijlen op de stoep getekend omdat voetgangers tegen lantaarnpalen aanliepen omdat ze steeds naar beneden keken op hun mobieltje. De oorzaak wordt dus niet aangepakt.
De lantaarnpaal?
De Fietsersbond had een meldsysteem op hun website dat alle meldingen automatisch doorspeelde naar de plaatselijke fietsersbondafdeling én iemand bij de gemeente.
Omdat men echter bezig is met een nieuw systeem heeft men zoals zo vaak gebeurt eerst het oude systeem offline gehaald en is daarna iets van een jaar bezig om iets nieuws te laten maken.
Leon
jeroen_ schreef:Weet iemand misschien waar ik deze problemen het beste kan melden? De fietsersbond accepteert om technische redenen geen meldingen. Ik krijg de indruk dat de overheid weinig waarde hecht aan veiligheid op de fietspaden aangezien er nooit controles uitgevoerd worden op fietspaden.
Leer ervan. Als anderen halsstarrig weigeren om op te letten, moet je het zelf maar doen.
En leer ermee omgaan: wie naar zijn telefoon staart en zich naar een ongeluk manoeuvreert, weet heus wel dat hij verkeerd bezig is. Even frontaal naar zo iemand toewijden en vlak voor de botsing 'boe!' roepen. Ik kreeg afgelopen zondag nog een welgemeend excuus.

Ik weet niet wie je wilt bellen en wat je er mee wilt bereiken. De fietsersbond gaat echt geen vrijwilligers op alle fietspaden zetten om de boel in de gaten te houden. Sterker nog: als er een wet komt tegen telefoongebruik op een fiets, dan zal de Fietsersbond daar als belangenvereniging dwars voor gaan liggen.
De politie zal hun prioriteit bij auto's leggen. Terecht, want die machines zijn zeker 10 keer zo zwaar als een fietser, de boetes zijn navenant en er zit op zo'n auto nog een kentekenplaat. Waar moet de boete van de fietser naar toe?

Ja, de overheid. Als die eens wat deden...
Tekenend voor deze tijd: de overheid als verzekering tegen alle ellende, maar oh wee als de overheid zich gaat bemoeien met pietluttigheden.
Waar bemoeien ze zich mee! Ze zouden eerst eens... (naar eigen believen in te vullen: Marokkanen, zakkenvullers, Brussel, bomenknuffelaars, vw golf gti rijders,... )
Ik herken het volledig wat je zegt.
Is hetbop mijn woon werk traject bel ik de pliesie om het te melden.
Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als buschauffeur. Dagelijks maak ik hierboven genoemde situaties mee. Je kunt je daar groen en geelnaan ergeren, echter heeft dat geen enkele nut. Leer hiermee om te gaan. Het vervelendebaspect is, dat wanneer ik ze met mijn bus aanrijd, ik onherroepelijk de schuld hiervan krijg. De fietser is de zwakke verkeersdeelnemer :-( De fietsers weten dat verdomde goed en denken dat ze onsterfelijk zijn.
applemeisje schreef:Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als buschauffeur. Dagelijks maak ik hierboven genoemde situaties mee. Je kunt je daar groen en geelnaan ergeren, echter heeft dat geen enkele nut. Leer hiermee om te gaan. Het vervelende aspect is, dat wanneer ik ze met mijn bus aanrijd, ik onherroepelijk de schuld hiervan krijg. De fietser is de zwakke verkeersdeelnemer. De fietsers weten dat verdomde goed en denken dat ze onsterfelijk zijn.
Het gaat hierbij alleen over de aansprakelijk bij schade aan de tegenpartij en niet over de strafrechtelijke schuld van de aanrijding. De schade die vergoed moet worden door een eigenaar of houder van een motorrijtuig aan een verkeersdeelnemer, niet zijnde een bestuurder van een motorrijtuig. Dus je werkgever draait voor de kosten van de schade op.
Tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder van het motorrijtuig niet aansprakelijk is. Een omgekeerde bewijslast.

Artikel 185 van de Wegenverkeerswet 1994 geeft alle fietsers het recht de geleden schade te verhalen op de eigenaar of houder van een motorrijtuig. Dat is inclusief bromfietsers en bestuurders van invalidevoertuigen met motor, exclusief fietsen met trapondersteuning.

Piet.
Wat heb je aan een schuldvraag of schadevergoeding als je in puin ligt?
gewoon opletten en fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer.
In almere wordt ik ook gek van de scooters op het fietspad en scholieren die drie breed al pingend en smsent en whatsappend het fietspad terrorriseren
Elstar schreef:En leer ermee omgaan: wie naar zijn telefoon staart en zich naar een ongeluk manoeuvreert, weet heus wel dat hij verkeerd bezig is.
Volgens mij hebben de vele bellende, internettende en sms-ende jongedames van 12 à 24 jaar juist geen flauw vermoeden dat ze iets doen wat gevaarlijk is.
Leon
Leon schreef:
Elstar schreef:En leer ermee omgaan: wie naar zijn telefoon staart en zich naar een ongeluk manoeuvreert, weet heus wel dat hij verkeerd bezig is.
Volgens mij hebben de vele bellende, internettende en sms-ende jongedames van 12 à 24 jaar juist geen flauw vermoeden dat ze iets doen wat gevaarlijk is.
Leon
Dat vrees ik ook, eigenlijk ben ik daar wel zeker van.
applemeisje schreef:Het vervelendebaspect is, dat wanneer ik ze met mijn bus aanrijd, ik onherroepelijk de schuld hiervan krijg. De fietser is de zwakke verkeersdeelnemer :-( De fietsers weten dat verdomde goed en denken dat ze onsterfelijk zijn.
Ik weet niet exact hoe de Nederlandse wetgeving in elkaar zit. Maar ook in België denkt/beweert de grote meerderheid dat bij een ongeval 'de schuld altijd bij de auto- (of bus, ...)-bestuurder ligt. Dat is in werkelijkheid (gelukkig) helemaal niet het geval, maar getuigt van een verkeerde interpretatie van de wetgeving die weinigen maar goed kennen.
Vandaar vraag ik me af hoe de vork aan de steel zit in Nederland en of die uitspraak wel op feiten gebaseerd is.

Bovendien heb ik geen reden om aan te nemen dat dat gegeven een grote rol speelt in het wangedrag van sommige fietsers. Ik geloof echt niet dat in dat gedrag veel rationele afwegingen een rol spelen en dat een aanpassing van de wetgeving tot een fundamenteel ander gedrag zou leiden. Het gevoel onkwetsbaar te zijn heeft vooral te maken met een verkeerde risico-inschatting en is typisch voor kinderen en jongeren. Dat zie je ook in het autorijgedrag van vele -25-jarigen. (Wat zeker niet betekent dat het enkel een probleem is van jongeren. Er zijn jongeren die goed rijden en en zijn ook veel ouderen die rijden als een gek, maar statistisch is het wel overduidelijk dat het probleem groter is bij jongeren, psychologisch is dat ook onderzocht en te verklaren en is het niet enkel een kwestie van gebrekkige rijervaring.)

Overigens - zonder het rijgedrag van sommige fietsers goed te praten - 'troost' ik me altijd met de gedachte dat die fietsers tenminste niet in een auto, vrachtwagen of bus rijden, want dan zouden ze pas echt een gevaar vormen. Het aantal ernstige slachtoffers veroorzaakt door wangedrag van fietsers is zeer klein.
Ik twijfel er niet aan dat mensen die zich gek gedragen met één voertuig, dat ook met een ander voertuig doen. (Wel kan ervaring met een ander voertuig tot gedragsverandering leiden omdat men zich meer bewust wordt van wat het eigen rijgedrag voor andere verkeersdeelnemers doet.)

Renaat
In het verkeer zijn er zoveel zaken waar je je druk om kan maken,
dat het je druk maken op zich ook levensbedreigend kan zijn....

Er bestaat een gratis medicijn...anticiperen ;)

En nu ga ik fietsen, goed weekend!