Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gps? - Forum Wereldfietser

Welke gps?

Ik was al begonnen met typen in uitrusting etc. maar het werd weer zo'n kletsverhaal dat ik de content maar naar kletspraat heb verhuisd, dit om niemand tegen de haren in te strijken ;)

Met een beetje geluk is mijn nieuwe fiets over 1 1/2 week gereed, vandaag was ik even langs gegaan om nog een paar veranderingen aan te brengen in de lijst met onderdelen die gemonteerd gaan worden. Je komt (met de Google zoekfunctie) zoveel info tegen op dit forum dat vragen bijna niet hoeft, toch heb ik er een waar ik met de zoekfunctie niet uitkom.

Vroeger reed je met fietsen gewoon op de ANWB bordjes of paddenstoelen, nu zijn daar ook nog eens LF routes en knooppunten bijgekomen. Het is teveel voor mijn ene hersencel, dus rijd ik nu regelmatig verkeerd of zoek ik me een pukkel naar een knooppunt wat ze waarschijnlijk vergeten zijn te plaatsen. Je moet je houden aan één systeem hoor ik u/jullie al denken maar dat is soms best wel moeilijk als je op zoek bent naar bv. een wegwijzer en je die na lang zoeken uiteindelijk afgebroken vind in het hoge gras op een paar meter afstand van de paal waar de rest nog wel aanhangt. Wanneer ik dus van plan ben om ongeveer 100 km te fietsen wordt het regelmatig een heel groot stuk meer omdat ik ondanks mijn kaarten verkeerd of in rondjes rijd. Ik had al gezegd dat ik niet een van de slimsten ben en zeker niet in topo, dat was altijd mijn enige onvoldoende op school als kind, vond het een totaal overbodig vak met al die borden langs de weg...

Maar goed, vandaag kreeg ik het advies om een MIO cyclo 300 aan te schaffen want daar kun jij zelfs mee overweg... Een paar maanden geleden zou ik er zo ingestapt zijn maar sinds ik regelmatig rondhang op dit forum zijn mij wat fietsen en accessoires betreft wat schellen voor de ogen weggevallen. Ik weet niets van gps en het meeste wat ik er over lees is abacadabra voor me ook al doe ik echt moeite om het te snappen, volg deeplinks, ga zelf op zoek op het net maar om iets te begrijpen moet je zo'n kastje eerst voor je neus in werking zien vermoed ik.
Wat ik lees over de MIO is niet allemaal lovend, ook over de diverse Garmins is heel wat te doen begrijp ik inmiddels. Bij de Waypoint zeggen ze op mijn vraag dat je voor een Garmin eerst een cursus moet doen om een heel klein beetje te begrijpen hoe zo'n systeem werkt: "Welnee meneer, appeltje eitje", nu dat geloof ik dus niet meer. Toch wil ik straks zo'n systeempje hebben alleen zou ik niet weten welke en waarom, een cursus wil ik best wel volgen maar Hilversum vind ik eigenlijk ff te ver en voor privéles ben ik niet echt in de wieg gelegd...

Tot zover de inleiding tot mijn vraag.....(geintje)

Wat ik eigenlijk gewoon wilde weten is waarom heeft/heb - u/jij gekozen of gaat u/jij kiezen voor een bepaald systeem, ik zou nl. graag iets willen dat niet te moeilijk is, waar je ook een sd kaart in kan prikken zodat ik bv. routes van de meneer die kan toveren kan kopen en ook zelf kan installeren, die ik ook op een simpele manier op kan laden met de naafdynamo en welk type inmiddels bewezen heeft dat de meeste kinderziektes er uit zijn. Dit laatste vraag ik omdat ik meestal maandagochtend spullen blijk te kopen zonder dat ik daar weet van heb...

Van de 10 lezers zullen er inmiddels al 9 afgehaakt zijn (geef ze eens ongelijk) maar die ene dank ik hartelijk voor het opgebrachte geduld om mijn schrijfsel tot het eind toe te lezen :shock:

mvg
Edge 800.

Waarom: Compact maar voldoende groot scherm (touchscreen), geschikter voor sportief gebruik (racefiets) en er kunnen routes in gelezen worden (compatibel met Basecamp van Garmin).

Als je de fora leest zijn er met elke GPS grote problemen die op complexe wijze opgelost moeten worden. Bij mij gaat het vrijwel altijd goed, alleen soms worden routeaanwijzingen niet gegeven terwijl alle instellingen wel goed lijken te gaan, maar dan kan je gewoon de lijn op het kaartscherm blijven volgen wat meestal ook wel goed gaat. Nog geen grote bron van ergenissen dus gehad.

Nadeel van de Edge is dat er een accu in zit (daarom is hij ook wat compacter dan andere GPS'en. Na een dag moet hij opgeladen worden. Ik kijk nog naar een zgn. mobiele oplader met groot vermogen (kost een paar tientjes) om oom meerdaagse tochten zonder oplaadmogelijkheid (of bijv. 400km-tochten) af te kunnen leggen.
Nou ik ben niet afgehaakt... :D

Ik heb zelf een Garmin Oregon 450. Ik heb hier voor gekozen omdat het een touchscreen heeft en erg makkelijk in de bediening. Hij heeft ook plaats voor extra geheugen (ik dacht 4 gb).
Appeltje, eitje weet ik niet... de bediening van het toestel wel, het maken van een route ook, het uploaden naar het toestel ook maar een basiscursus kan handig zijn.
Ik haal de informatie van het internet en dit forum. Ik ben meer van het eerst proberen en dan te "finetunen".
Enkele losse bedenkingen:

- Naast dit forum zijn er nog enkele andere - ook zeer goede - fora over gps en gps-gebruik. (Google brengt je daar naar toe.)

- Tot niet zo lang geleden was Garmin zowat het enige merk dat (in Europa) bruikbare gps toestellen voor fietsers uitbracht, met Mio Cyclo is er nu een concurrent.

- In de laatste vogelvrije Fietser (tijdschrift Fietsersbond NL) staat er een artikel over de Mio Cyclo 300. Zeer kort samengevat: Erg gebruiksvriendelijk, behalve als men tracks wil gebruiken maar wel minder mogelijkheden dan bepaalde gps-toestellen van Garmin.

Ik heb zelf nog geen gps, maar als ik nu een toestel zou moeten kiezen, zou ik toch neigen naar een Garmin Origon of GPSMAP. De Edge-serie is voor mij te specifiek gericht op sportief gebruik.
Er zijn echter ook wel wat mensen die de aankoop van een aparte gps zonde van het geld vinden en opteren voor het gebruik van een smartphone. Of ze het gelijk nu al aan hun kant hebben weet ik niet, maar het zou me in ieder geval verbazen dat binnen een jaar of 5-10 een aparte gps nog meerwaarde heeft.

Renaat
Wij hebben recent de Garmin GPSMap 62st gekocht, we hadden hiervoor een 60 en dit is de opvolger. Echt een super apparaat vinden wij.

Wij vinden geocachen ook leuk om af en toe te doen, daar is deze ook geschikt voor.

Verdere voordelen: AA batterijen, Geheugen uitbreiden met Micro SD kaart, duidelijk scherm, goed bereik, gebruiksgemak. Geen touch screen, want dit eet meer stroom.
@Fedor
De Edge 800 ga ik uitspitten dank je wel voor je reactie!
Wat ik me ook afvraag is of al deze toestellen een niet vervangbare batterij hebben?
M.a.w. als de batterij(en) door wat voor reden dan ook in het ongerede is geraakt, het toestel alleen nog maar geschikt is om als herinnering aan de muur te hangen?

@Franke
Je bent 1 van de 3 op de 90, een hogere score dan verwacht :lol:
Ook ik ben van het type eerst proberen dan... maar dat geldt ook voor een evt. aanschaf en dan wordt het iets moeilijker wanneer je niet op "niveau" een aankoop gesprek kunt hebben met de verkopende partij heb ik gister gemerkt. Alhoewel sommige verkopers het wel erg bont maken wanneer ze een product veroordelen zonder eigenlijk te weten waar hun veroordeling op is gebaseerd omdat ze geen kennis hebben van het veroordeelde product. (Tsjeetje snap jij nog wat ik hier schrijf?) De Oregon ga ik ook uitspitten, jij ook bedankt voor je reactie!

@Renaat
Dank je wel voor je nuttige bedenkingen die zeker al voor een deel meespeelden in mijn overwegingen. Via Google heb ik inmiddels al heel wat kunnen opsporen, maar veel is in gps taal, een taal die ik mezelf nog niet heb eigen gemaakt. Er komt tegenwoordig zoveel en zo snel op me af dat ik constant keuzes moet maken omdat anders de kans bestaat dat mijn beperkte brein ontploft ;) Ben niet echt een kind van deze tijd, hobbel er altijd een beetje achteraan. Ben begonnen als
straatfietser, toen dorpsfietser, stadsfietser en op dit moment provinciefietser. Volgend jaar hoop ik met een beetje geluk de status van eigenland- en misschien een klein beetje buurlandfietser te bereiken. Ik houd mezelf maar voor dat elke fietser als straatfietsertje is begonnen, ik heb er gewoon wat meer tijd voor genomen ;)

mvg
@Ellen
Dank je wel voor je reactie, ook deze ga ik uitspitten!
Garmin zijn de meest verkochte gps systemen is me nu wel duidelijk, het is maar net wat ik er mee wil om evt. te bepalen welk type voor mij het geschiktst zou zijn en dat wordt met elke nieuwe reactie steeds moeilijker besef ik me nu...

Punt was dat iemand me vorige week aangeraden heeft om zo'n apparaat aan te schaffen omdat ik weer eens volledig de weg kwijt was in de duinen en compleet afgepeigerd thuis ben gekomen. Als ik geniet denk ik nergens meer aan behalve genieten en dan ontgaat me veel, oa. op bordjes letten... :roll:

mvg
Ach, zolang het niet levensbedreigend is... is verdwalen best leuk!

Noodzakelijk vind ik een GPS niet, in sommige gevallen wel handig. Het is vooral ook leuk als je van feitjes houdt.

Laatst een dagje gefietst en deze route vastgelegd met de Garmin 62 en vervolgens kun je die online zetten en delen met anderen: Route Betuwe

Wat ik vooral handig vind, is dat je een locatie kunt markeren en dan heel makkelijk terug vinden. Zoals een hotel of iets anders.

Soms zijn mooie routes door onherbergzaam gebied door anderen ook met waypoints vastgelegd. Die punten kun je dan laden als je dat wilt.

Maar goed, ik vind kaarten, gadgets en feiten dan ook gewoon wel leuk. ;)

Succes!
Ik heb lang gewacht met aanschaffen van een GPS omdat ik het altijd heerlijk vind om met een sloot kaarten te navigeren. Dit werkt alleen wel erg vertragend, helemaal als je tijdens een fietstocht een aantal locaties (om te fotograferen) wilt bezoeken. Met de GPS kan het aantal stops een stuk verkleind worden waardoor het gemiddelde tempo flink omhoog gaat. En je mist dan niets wat je gepland hebt.
Ook ik heb 3 jaar geleden lang getwijfeld over het type GPS dat ik zou aanschaffen. Na rijp beraad een Garmin Oregon 450 gekocht. Makkelijk in gebruik. touchscreen. Werkt met oplaadbare batterijen. Er kan een micro SD-kaartje in, handig.

Zorg ervoor dat je niet de standaard stuurhouder gebruikt maar koop er een speciale houder bij die kantelbaar is, met een kogelscharnier (of hoe je dat ook moge noemen). Belangrijk is dat het (zon)licht er goed opvalt. Het is wat lastig aflezen op het scherm als de GPS in je eigen schaduw zit. Dat hangt er dan wel weer vanaf of de achtergrond van de kaart op het scherm donkergrijs of licht is.
Het schijnt dat een touchsrceen wat minder lichtsterk is.

Kijk eens bij een zaak waar je een aantal modellen kunt bekijken ...... en testen.

Kijk eens op deze site http://www.gps.nl/ ('k Heb er geen enkel commercieel belang bij :) ) Ze hebben her en der in het land vestigingen.

Tot slot, de aanschaf van een GPS is een van m'n beste aankopen geweest. Maakt het erg makkelijk om routes te fietsen. Fietste er onlangs nog mee van Zuid-Frankrijk naar Nederland de fietsroute Langs Oude Wegen. Ideaal.
Wellicht ten overvloede, goede fietsrouteboekjes en kaartmateriaal blijven onmisbaar. Het nadeel van een GPS is namelijk dat je het overzicht van het grote geheel mist.

Jan
Zelf maak ik nu gebruik van de Garmin Edge 705, de voorganger van de Edge 800. Voordelen: Gemaakt voor fietsers (met cadansmeter en hartslagmeter). Geen touchscherm (tijdens het fietsen kun je alles met een paar knopjes). Nadelen: Accu, dus geen losse batterijen, en een klein scherm waardoor weinig overzicht op de kaart en veel in- en uitzoomen.

Ga je je gps gebruiken voor meer buitensport dan alleen fietsen, dan zou ik een generieke outdoor GPS aanschaffen met een fietssteun. Alternatief voor 705/800: Garmin Etrex 30. Zelfde scherm, geen touch, wel losse batterijen, digitaal kompas.

Wil je de GPS ook gebruiken voor navigatie in de auto dan zou ik het topmodel van Garmin nemen: de Montana 600. Touch, heerlijk groot scherm, accu of batterijen, gesproken navigatiestem (via autohouder).

Bedenk je ook dat er voor de Garmin-GPS'sen het meest eenvoudig gratis en betaalde kaarten te verkrijgen zijn. Voor andere merken is dat een stuk lastiger.

Navigatie met een smartphone heeft (tenzij je heel handig bent) een aantal nadelen: meestal alleen online kaarten (dus Internet nodig tijdens het fietsen) en je accu is snel leeg (globaal een dag vs een uur).
@Ellen
Levensbedreigend zal het in Nederland niet gauw zijn of je zou heel snel een defibrillator nodig moeten hebben...
Binnenkort zie je waarschijnlijk EHBO fietsers met zo'n apparaat rondfietsen aangesloten op de naafdynamo van Son (lol)
Vaak heb ik pas te laat in de gaten dat ik "op" ben maar eens krijg ik ook dat onder de knie ;)

De mooie routes van anderen fietsen is wel een pluspunt om een gps aan te schaffen voor mij, denk ik.
In ieder geval heb ik nog een hoop te ontdekken en succes wensjes stel ik dan ook erg op prijs, nogmaals dank je wel!

@Fedor
Ieder zijn meug ;)
Ik heb altijd ruzie met kaarten en nu ook met borden en knooppunt routes die ook erg vertragend zijn
wanneer je steeds moet stoppen om te kijken of je wel de goede richting op gaat :(
Het aantal zoekstops verminderen zou me ook wat waard zijn, iedere keer aanzetten kost enorm veel energie heb ik gemerkt.
Ben er nog niet uit wat ik ga doen, misschien moet ik eens in mijn omgeving rondkijken of ik iemand ken met gps voor een praktijk uitleg.
Anders knoop ik binnenkort onderweg maar eens een gesprek aan met iemand met een gps voor een uitleg.

@Robert
Dank je wel voor jouw input!
Alles bij elkaar genomen zal er uiteindelijk wel iets uitrollen bij mij.
Een auto heb ik sinds kort niet meer, hij stond maar voor de deur en over een geheel jaar genomen liep ik meer km's dan dat ik er in reed.
Het tourfietsen heb ik herontdekt dus daar zou ik 'm evt. voor gaan gebruiken en alles bij elkaar genomen heb ik denk ik niet zoveel eisen.
Misschien was de Mio eigenlijk niet zo'n gek idee op dit moment maar sla ik me voor mijn kop als ik een jaar verder ben en constant tegen
de beperkingen aanloop... kortom ik ben er nog lang niet uit en ga maar verder lezen op de diverse gps fora zoals eerder aanbevolen.
Het beste zou zijn een paar dagen zo'n apparaat uitproberen vermoed ik ;)

mvg
@Jan

:oops: Jouw reactie heb ik blijkbaar gemist of hij was nog niet zichtbaar voor mij toen ik voor Robert een antwoord aan het typen was, mijn excuses! Dank je wel voor je duidelijke uitleg en tips, een aantal modellen bekijken en (hopelijk kunnen) testen zal ik zeker nog gaan doen.

Toen ik gisteren in de waypointshop was kreeg ik dezelfde link dus dat was het eerste vanmorgen ;) Ben nu bezig met de tips van hier uit te pluizen middels test rapporten en klant reviews om voor mezelf een top 3 te maken die ik tzt verder wil gaan bekijken. Of en wanneer ik uiteindelijk een gps zal aanschaffen heb ik nog niet besloten, ik moet wel weten of ik er mee overweg kan anders koop ik weer een duur verjaarscadeau voor een ander ;)

Zo'n tot slot alinea zet weer aan tot twijfel mijnerzijds...misschien moet ik toch eerst maar eens een cursus papieren kaarten gaan doen 8)

mvg
Zo'n tot slot alinea zet weer aan tot twijfel mijnerzijds...misschien moet ik toch eerst maar eens een cursus papieren kaarten gaan doen 8)

mvg[/quote]

Frans, voor de goede orde de volgende toelichting bij m'n laatste alinea.

De afgelopen jaren heb ik behoordlijk wat routes gefietst met routeboekjes waarin de route prima werd beschreven. Alleen vind ik het nogal vermoeiend om steeds de aanwijzigingen te moeten lezen in het boekje dat op m'n stuurtas zit. Zo van, op de volgende rotonde driekwart en dan rechtsaf, of bij de volgende splitising rechts, of na het kruisen van het spoor na 200 m links. Op je beeldscherm zie je maar een klein stukje afgebeeld van het gebied waar je doorheen fietst. Juist voor het overzicht heb je de boekjes (met grootschalige kaarten) en een losse kleinschaliger kaart nodig.

Het voordeel van een GPS is ook dat je bijvoorbeeld op de site van de Fietsersbond allerelei routes kunt laten berekenen voor Nederland, van A naar B, of bijvoorbeeld een rondje. Hetzij een rondje voor de racefiets of bijvoorbeeld een recreatieve route, of via knoopppunten.
Ook kun je op http://www.gpstracks.nl/ een keur aan tracks downloaden van tochten die door anderen zijn gemaakt.

Kortom, gewoon aanschaffen.

Jan
Ik begreep je wel hoor Jan maar evengoed thnx voor de aanvullende uitleg!

mvg
Een paar weken hebben wij ook een vakantiefiets gekocht om in eerste instantie landelijk te gaan fietsen en later In Europa of ander werelddeel. En mijn vrouw en ik hebben een paar weken geleden allebei een GPSmap62s aangeschaft. Naast de al genoemde voordelen heb ik ook al wat andere ervaringen. Zo is het scherm als de zon er in valt nog beter afleesbaar dan hij gewoon al is. Ik gebruik hem in combinatie met een Biologic Reecharger waardoor ik geeneens batterijen nodig heb. Stroom krijgt hij uit de naafdynamo tijdens het fietsen. En anders gaan er gewone AA baterijen in die overal wel verkrijgbaar zijn. Met Basecamp is het zeer eenvoudig om relaxed een mooie route uit te stippelen en deze dan in de GPSmap te zetten. Dat geldt natuurlijk voor alle Garmins denk ik! Ik heb er een 16 gb geheugenkaartje in gedaan en heb via openfietsmap oa de europese map er in gezet. Super handig. Verder zitten er nog diverse mogelijkheden op die niet direct iets met fietsen te maken hebben maar wel reuze handig kunnen zijn.
De handleiding is erg duidelijk en als je de tijd er voor neemt dan kan er eigenlijk niks mis gaan. De mio 300 heb ik ook overwogen maar die heeft geen software voor mijn Imac. Dus daar heb ik verder niet meer naar gekeken.
Frans53 schreef:Wat ik me ook afvraag is of al deze toestellen een niet vervangbare batterij hebben?
M.a.w. als de batterij(en) door wat voor reden dan ook in het ongerede is geraakt, het toestel alleen nog maar geschikt is om als herinnering aan de muur te hangen?
Dat lijkt me sterk. Ik heb sinds kort ook een Edge 800 (nog weinig ervaring mee opgedaan overigens) en het ding zit met kleine (2mm) inbusschroeven in elkaar. Niet in elkaar geklikt, zoals een iPhone of die andere rotzooi van Apple die je nooit meer open krijgt... Dus als de batterij de geest heeft gegeven, kun je 'm openschroeven. En dan kun je ongetwijfeld de batterij verwijderen en er een nieuwe in zetten. Wie weet kan Garmin dat ook wel voor je doen. En zo niet, dan lekker een dikke vinger aan Garmin ;) en zelf gaan hobbiën. Is in ieder geval vast goedkoper dan een nieuwe Edge 800...
Frans53 schreef:@Ellen
Levensbedreigend zal het in Nederland niet gauw zijn of je zou heel snel een defibrillator nodig moeten hebben...
Binnenkort zie je waarschijnlijk EHBO fietsers met zo'n apparaat rondfietsen aangesloten op de naafdynamo van Son (lol)
I
Nu ben ik gelukkig in het bezit van een defibrillator (ingebouwd) maar ben blij dat die niet van mijn Son dynamo afhankelijk is. De batterij hoeft afhankelijk van het gebruik maar een keer in de 8 tot 10 jaar vervangen te worden. :lol:
Scheelt mij kilometers fietsen.

Het navigeren laat ik over aan een oudje:Garmin Map gps 76 CSX Niks touchscreen, bedien ik gewoon met handschoenen aan. Super gewoon.

Groeten...Willem :wink:
@Allen
Middels het doorlinken via de linkjes van Hilver (Jan) zit ik nu allemaal filmpjes te bekijken en wordt de werking van diverse gps toestellen me een stuk duidelijker, mede doordat ik ook de taal een beetje begin te snappen. Ik ben denk ik zo iemand die het moet zien werken aan de hand van visuele voorbeelden en ik snap nu een heel klein beetje het voordeel van de door jullie gebruikte apparaten t.o.v. de Mio en tevens begin ik het gemak van zo'n gps in te zien. Met alle hulp en wat geogooglen kom ik er wel uit, nogmaals mijn dank is groot!

@Tommer
Dank je wel voor je input!
Ik denk dat ik een keuze ga maken tussen de Etrex 30, de Oregon 450 en de GPSmap 62, ik kan nu met een geruster hart een verkoper met vragen bestoken en weet een beetje waar ik op moet letten, knop of touch bediening en afleesbarheid scherm, m.a.w. de scherm grote is ook belangrijk aangezien ik af en toe een beetje kippig ben ;) Zo'n oplaadapparaat heb ik ook aan gedacht vandaar dat ik dankzij een aantal topics op dit forum tijdig tot het besef ben gekomen om de voornaaf van
mijn fiets ook uit te laten rusten met een Son dynamo.

@Henrie
Jij ook bedankt voor je input!
Inmiddels ben ik er achter dat er meer systemen bestaan, vaste batterij, verwisselbare vaste batterij en AA batterijen, voor mij is op dat gebied een keuze niet zo moeilijk ;)

@Willem
Ook bedankt voor de input!
Het zou toch wat zijn als je je eigen ingebouwde defibrillator op zou moeten laden, ik zie het al helemaal voor me, en dan vergeten de touwtjes los te koppelen als je van je fiets stapt en een boodschap gaat doen met je fiets slepend achter je aan, of dat je defibrilator bij snel afstapen in een keer op straat ligt of dat je kortsluiting krijgt en opeens 70 km/u gaat fietsen wat je normaal gesproken van je lang zal ze leven nooit zal lukken :D
Ik moet er niet aan denken brrrrr

mvg
Ik heb voor gps-navigatie destijds gekozen voor de motorola Defy; een android-smartphone.

Redenen: Lichter, goedkoper, IP67 (stof en waterdicht), kras- en schokbestendig, meer navigatie-mogelijkheden (niet gebonden aan slechts één navigatie-programma; ook offline routing is gewoon mogelijk), tevens (mini-)computer (internetten, mini e-reader, mp3 speler, agenda, notities maken, etc. etc.), vergelijkbare accuduur (mits je het goed instelt; ik kon +/- 3 dagen navigeren op een volle accu), beter regelbare lichtsterkte van het display, prima afleesbaarheid in de zon.

Bediening van de moderne toestellen kan tegenwoordig ook in de regen (maar als je gewoon een track volgt is dit op de oudere toestellen ook al geen enkel probleem). Ontwikkeling van de android-telefoons (zowel hardware als software) gaat ook een stuk harder/sneller dan de dedicated gps-systemen.

Nadelen zijn dat het wat lastiger aan te leren is en dat de toestellen niet eenvoudig opgeladen kunnen worden in de regen omdat een aangesloten usb-poort niet waterdicht is; daar kun je wel omheen werken overigens maar dan vervalt de garantie. Verder is de accu kwetsbaarder dan ‘gewone’ vervangbare batterijen; mijne is zelfs overleden tijdens de afgelopen fietsvakantie maar ik kon het ding nog steeds gebruiken door hem rechstreeks te voeden op de dynamolader. Maar goed ik had natuurlijk ook voor €15 een reserve-accu kunnen meenemen en voor alle electronica geldt natuurlijk dat het stuk kan ;-).