Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verslag van tocht naar Berlijn - Forum Wereldfietser

verslag van tocht naar Berlijn

Hier op deze link mijn verslag met enkele foto's van mijn tochtje naar Berlijn.

http://www.sintchristophorus.nl/op-stoo ... n-berlijn/

Henk

kunst en fietswerk
Henk,
Je hebt dit fietsgroentje steeds nieuwsgieriger en enthousiaster gemaakt. Ooit wil ik op de fiets van Rotterdam naar Berlijn. Maar omdat ik nog niet zo erg lang fiets, begin ik eerst maar eens in Nederland :-)
als je met de fiets dingen gaat bezoeken laat je je tent en bepakking achter ?
Leuk artikel :)

Berlijn is idd een prachtstad, vol met historie.
@ cotweetje als je met de fiets dingen gaat bezoeken laat je je tent en bepakking achter ?
Ik had op deze tocht zo weinig aan bagage [13 kilo] dat ik makkelijk met bepakking door de stad kon crossen.
Nee, ik liet mijn tentje niet achter dat is me toch te riskant. Ik heb een Hilleberg Akto, zo'n tentje staat in 10 minuten en is snel ingepakt.
Bij bezoek aan een museum liet ik mijn fiets met bepakking gewoon voor de deur staan [wel stuurtas met papieren etc mee naar binnen].

Henk

kunst en fietswerk
@ Applemeisje Henk,
Je hebt dit fietsgroentje steeds nieuwsgieriger en enthousiaster gemaakt. Ooit wil ik op de fiets van Rotterdam naar Berlijn. Maar omdat ik nog niet zo erg lang fiets, begin ik eerst maar eens in Nederland

De R1 route die ik volgde is volgens mij ook heel goed te doen voor beginnende fietsers, Duitsland is een fijn land om doorheen te fietsen. Goede campings en overal wel iets te eten en te drinken te vinden. [Biergartens] :wink:
Ik ben van uit Zutphen naar Winterswijk gefietst en daar de grens overgegaan [Vreden], toevallig de weg waar ik ter wereld kwam. :D

Henk

kunst en fietswerk
Welke brandbreedte is nodig voor de R1? Zijn de onverharde stukken goed te berijden of is daar een iets bredere band voor nodig?
Hallo,

als je alleen bent en een stad bezoekt zit je wel met een klein probleem, maar dat kan je oplossen door dichtbij andere mensen je tent op te stellen en hen te vragen een oogje in het zeil te houden,

ik zou niet zomaar een volgepakte fiets achter laten in een grote stad om musea of eender wat te gaan bezichtigen

wel hebben wij enkele jaren geleden concentratiekamp Theresienstadt bezocht en hadden onze fietsen met bepakking gewoon aan de inkom (op een binnenkoertje) gezet,

het is dus een wikken en wegen en de omgeving proberen in te schatten,

de R1 naar Berlijn valt zeker niet te onderschatten voor een beginnende fietser(ster), je moet toch wel door het Teutoburgerwald en de Harz en vaak zijn de bordjes (in 2008) verdwenen, zeker in de bossen van de Harz,

verder liggen de campings toch wel vaak op grote afstand van elkaar.

er zijn met andere woorden leukere en makkelijkere routes voor een beginnend fietser.
bijv. de Elberadweg of de Donauroute om er maar enkele te noemen.

Frank en Diane
@ Fedor Welke brandbreedte is nodig voor de R1? Zijn de onverharde stukken goed te berijden of is daar een iets bredere band voor nodig?
Ik fietste met28 inch. 32 mm banden, Schwalbe Marathon. Geen enkele lekkeband gereden en ook gravel wegen kwam ik moeiteloos doorheen.
@ Frank en Diane de R1 naar Berlijn valt zeker niet te onderschatten voor een beginnende fietser(ster), je moet toch wel door het Teutoburgerwald en de Harz en vaak zijn de bordjes (in 2008) verdwenen, zeker in de bossen van de Harz,

verder liggen de campings toch wel vaak op grote afstand van elkaar.

er zijn met andere woorden leukere en makkelijkere routes voor een beginnend fietser.
bijv. de Elberadweg of de Donauroute om er maar enkele te noemen.

Er zijn idd makkelijker routes te bedenken zoals de Donau radweg, maar daar fiets je echt tussen de Orliebtasjes achter elkaar aan. :cry:

De bordjes op de R1 waren volgens mij tot in Berlijn goed in orde, de Harz is zeker geen erg makkelijk gedeelte maar in mijn ogen goed te doen.

Ik heb de meeste hoofdsteden in Europa op mijn fiets doorkruist en ik moet zeggen dat Berlijn erg relaxed is ten opzichte van andere steden, vandaar mijn vertrouwen om m'n bepakte fiets voor de deur te parkeren.

Henk

kunst en fietswerk