Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere fiets - Forum Wereldfietser

Andere fiets

Ik kom zo juist terug van een fietsvakantie in Europa, Zuid Duitsland, Oostenrijk en Italië (oa Via Claudia Augusta). Veel onverhard terrein en steile klimmen hier en daar. Ik fiets met kampeeruitrusting op voor- en achtertassen. De fiets is inmiddels bijna 15 jaar, een op maat gebouwde fiets van Columbus Thron buizen, een racegeometrie met ruimte voor spatborden en dikkere 28" banden. Hij heeft altijd enigszins gevibreerd bij bepaalde bepakking, bandenspanning, e.d. maar lang niet altijd. Volkomen onduidelijk wanneer wel en wanneer niet. Ik heb voor de vakantie nog andere dragers (Tubus voor- en achter) gemonteerd maar dat heeft niet echt geholpen. De wielen zijn vorig jaar nog opnieuw gespaakt, dus dat is het ook niet. Kortom het frame is mi het probleem.

Ik heb er nu genoeg van en ben op zoek naar een stabiele fiets die daar geen last van heeft. Mijn opties zijn:
a. een ander frame
b. ombouw van mijn ATB (met verende voorvork)
c. een complete nieuwe fiets (bv. Santos of zo iets)
Optie b is waarschijnlijk het goedkoopst, maar ik lees hier en daar dat dat niet altijd tot een goede vakantiefiets leidt. Het gaat om een Jan Janssen Syntax. Heeft iemand hier ervaring mee of heb ik met een ander frame meer kans op succes? De grootste kans op succes is waarschijnlijk een compleet nieuwe fiets, maar ja..
Bij de betere fiets-naar-wens-bouwers kun je bv een fiets kopen zonder dragers, zodat je met je nieuwe tubusdragers al een aardig sommetje bespaart. Of andere delen het waard zijn om mee te nemen en of ze passen vanwege maten (1", 1 1/8, 28,3, 28,6 etc. etc. :evil: ) hangs van je JJ af.
Het lijkt me wel een voordeel om je oude fiets te gebruiken voor kleine tochtjes, want met Columbus Trhon buizen (vrij dun denk ik wegens 15 jaar geleden) is die toch wat comfortabeler dan bv. een stabiel Santos reisframe.
Leon
Leon schreef: Het lijkt me wel een voordeel om je oude fiets te gebruiken voor kleine tochtjes, want met Columbus Trhon buizen (vrij dun denk ik wegens 15 jaar geleden) is die toch wat comfortabeler dan bv. een stabiel Santos reisframe.
Leon
Thron is OS met 0.9-0.7-0.9mm buis. De staande achtervorken zullen wel wat dun zijn met 16mm. Je zou nog kunnen experimentreren met een naaldlager balhoofdstel en ev een vork met een andere sprong
Hoi Marten,
Dank voor je reactie. Ik wil best experimenteren, maar dat kost ook weer een hoop geld zonder dat ik de zekerheid heb dat het er beter van wordt. Toch maar een ander frame dan? De onderdelen van de oude fiets zijn mi nog prima: alles XT, pas nieuw groot tandwiel voor, nieuwe ketting en cassette, nieuwe velgen, e.d.

De fiets was gebouwd op snelheid (steile voorvork, korte wielbasis). Ik heb een grote maat (ik geloof 62 cm) en wil weer een sportieve fiets met een grotere stabiliteit (nb het gaat me dus niet om het stuurgedrag an sich, dat was prima).
NB ik rijd met een atb cankstel (42-32-22) en dat schakelt op een pure racefiets niet goed: de voorderailleur kan niet laag genoeg worden gemonteerd (stuit dan nl op de liggende achtervork). Welke frames komen dan in aanmerking?
swdick schreef:Hoi Marten,
Dank voor je reactie. Ik wil best experimenteren, maar dat kost ook weer een hoop geld zonder dat ik de zekerheid heb dat het er beter van wordt. Toch maar een ander frame dan?
shimmy is een dynamisch geheel waarin stijfheden en demping een belangrijke rol spelen. Het kan best zijn dat dat frame van jou onder iemand anders absoluut niet shimmied, omdat die anders op de fiets zit, het vlees op een andere manier aan het skelet hangt, de bagage anders verdeeld is ......................

Als een fiets wel shimmied kun je proberen het resonantie systeem te ontstemmen, met meer of minder demping, storende massa's etc. Met een nieuw frame haal je wel veel factoren overhoop dus best kans dat dat helpt

De onderdelen van de oude fiets zijn mi nog prima: alles XT, pas nieuw groot tandwiel voor, nieuwe ketting en cassette, nieuwe velgen, e.d.

De fiets was gebouwd op snelheid (steile voorvork, korte wielbasis). Ik heb een grote maat (ik geloof 62 cm) en wil weer een sportieve fiets met een grotere stabiliteit (nb het gaat me dus niet om het stuurgedrag an sich, dat was prima).
NB ik rijd met een atb cankstel (42-32-22) en dat schakelt op een pure racefiets niet goed: de voorderailleur kan niet laag genoeg worden gemonteerd (stuit dan nl op de liggende achtervork). Welke frames komen dan in aanmerking?
Shimano heeft twee series voorderailleurs, 63-66 graden en 66-69 graden (hoek zitbuis-avork) Bij een grote wielenfiets wijzen de achtervorken meer omhoog en moet je dus een 63-66 graden model hebben

Frames om naar te kijken zijn Surly's en Thorns, bij Thorn zou ik naar een ClubTour kijken (disclaimer: Thorn is voor mij ook het makkelijkst, die staat in het rek ;) )