Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ketting voor Rohloff fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke ketting voor Rohloff fiets

Email antwoord van Juncker Bv (importeur van connex)>

"Deze ketting voeren wij niet dus kan ik ook geen verkoopadressen
vertellen"

Niet zo mooi.
Zal een paar stuks bij onze oosterburen moeten inslaan.
Iemand zin in een inkoopactie?
De X1 van KMC is gewoon te koop. Althans bij sommige winkels :oops:

En Rohloff is toch weer begonnen met fietskettingen, maar alleen met de ontwikkeling. Het wordt een singlespeed ketting voor de Rohloff-naaf. Dus geen SLT99 ketting die geen singlespeed ketting was.
Dus Rohloff blijft nog even bij de 'ferrodrive' in plaats van de 'carbondrive'.
(dit is overigens een briljante woordspeling van Marten Gerritsen hoor :lol: )
Eric Schuijt schreef: Dus Rohloff blijft nog even bij de 'ferrodrive' in plaats van de 'carbondrive'.
(dit is overigens een briljante woordspeling van Marten Gerritsen hoor :lol: )
"nog even" is wel heel erg biased Eric ;) Ze gaan niet investeren voor "even".

En ja, Marten zijn conclusie is zo niet de enige. Wij hebben op onze site een update staan waarom wij ook de volgende jaren bij "Ferrodrive" zullen blijven. Ik zie ook nog veel mogelijkheden de kettingaandrijving te optimeren.
Wat resultaten van de KMC X1 ketting.

Santos Travelmaster, verzet 41 x 17:
Na 3700 km: slijtage 0,075 mm (Rohloff kaliber)
Na 6500 km: ketting loopt niet lekker meer, kraakt bij aanzetten. Ketting vervangen.

Met een Rohloff ketting heb ik 7500 km gedaan op een verzet van 37 x 17. Bij vervanging meer dan 0,1 mm slijtage.

Tandem: verzet 56 x 21:
Na 3100 km ketting vervangen, slijtage 0,1 mm (Rohloff kaliber).
Ook twee Rohloff kettingen versleten op deze tandem, beide rond de 3000 km, maar dan met een verzet van 43 x 17.
De enige ketting die bij mij merkbaar beter was was de Rohloff ketting. Die dure KMC was ook snel af. Dus gaan er voorlopig goedkope wegwerp kettingen op - gisteren een SRAM.
Op de site van Thorn, de bekendste Engelse bouwer van Rohloff fietsen, staat sinds kort een uitgebreid verhaal van hun ontwerpen Andy Blanche waarom hij geen belt drive frames gaat ontwerpen.
Wim
reactie van mij omdat ik graag deze discussie volg en ze op deze manier ontvang. Of is er een andere manier?
Rob w
Mijn ervaring is dat de KMC X1 aanmerkelijk minder lang mee gaat dan de rohloff ketting. De rohloff ketting moest ik ongeveer na 5000-8000 km vervangen. Ik heb nu de KMC X1 en ik heb er nog geen 3000 km mee gereden en de slijtage bedraagt al meer dan 0,1 mm. Manier van rijden, schoonmaken e.d. is niet veranderd. Overigens rijd ik door alle weersomstandigheden, inclusief pekel en heb ik een open kettingkast.

Ik ga nu voor een goedkopere ketting die ik meer frequent ga vervangen. Even kijken of dat beter bevalt.
alime schreef:reactie van mij omdat ik graag deze discussie volg en ze op deze manier ontvang. Of is er een andere manier?
Rob w
Je kunt ook een onderwerp volgen zonder reactie te plaatsen door linksboven op Abonneer te klikken.
Het viel ons pakweg twee jaar geleden ook op dat de X1 zo snel sleet.

We hebben toen in Duitsland gesproken met een techneut van KMC. Die legde uit dat de X1 inderdaad in het begin inderdaad snel slijt door een zachtere toplaag.
Daarna kom je op een ander laag die héél langzaam slijt.

Jammer dat KMC dat niet vooraf verteld had. Want wij hadden al kettingen vervangen omdat ik het niet vond kunnen dat een ketting in die prijsklasse zo snel slijt.
Die 'versleten' kettingen hebben wij in de vuilnisbak gegooid en helaas komt de vuilnisman twee keer per week.

Hier kun je het filmpje zien van ons bezoek: http://www.vakantiefietser.nl/201109/be ... bike-2011/
Eric, zou je dan die versleten X1 ketting alsnog kunnen gebruiken om voordeel te kunnen halen uit de langzaam slijtende laag? Op dit moment tikt de ketting regelmatig tegen de tanden van de voorste kettingblad en dat lijkt me niet goed voor de 'tandjes'.
Hoe bedoel je tikt er tegen aan?
Ik hoor een onregelmatig 'tik' geluid. Soms een enkele tik, soms twee snelle 'tikken' achter elkaar. Het geluid heeft geen vast patroon. Soms een paar kilometer elkaar, soms een kilometer niet.

Vorige kettingen maakten hetzelfde geluid als ze versleten waren. Zodra ik de ketting vervang stopt het geluid. Overigens lijkt het geluid versterkt te worden door de (half open) ketting kast.

Gezien bovenstaande heb ik zelf bedacht dat het wel eens het geluid kan zijn van het tikken van de ketting tegen de tandjes van het tandwiel. Maar... het kan natuurlijk ook ergens anders vandaag komen.... Altijd erg lastig om te horen waar het precies vandaan komt.
Komt dat tikken door versleten kettingwielen, een versleten ketting of beide? Versleten kettingwielen dragen bij aan versnelde slijtage van de nieuwe ketting.
Kettingwielen zijn vaak keerbaar en met een nieuwe ketting is het "tikken" over.

Piet.
Kan alleen aan een versleten ketting liggen. Kettingblad heb ik recent vernieuwd (gelijk met de huidige ketting). Achterkransje (ik heb een Rohloff) ziet er ook nog goed uit.
Rij ook met een Rohloff en het kleine kettingwiel ziet er "goed" uit. Maar het is wel versleten en moet nodig gekeerd worden. Moet nog een Rohloff tandkrans-afnemer aanschaffen.
De huidige ketting ligt er ruim 1.500 km op en zit zo goed als aan de 0,075 mm slijtage. Zal geen 2.500 km met de KMC rijden. Kostte ruim 10 euro.

Piet.
Snel Safari Rohloff, met kettingspanner.
ketting: Shimano Ultegra CN-HG93. 4.000 à 4.500 km

Patria Ranger Rohloff, zonder kettingspanner (verstelbare achterpadden).
ketting: Shimano Ultegra CN-HG93. 4.500 à 5.000 km.

Slijtage van ketting wordt gemeten met Rohloff caliber. Vervanging als caliber het aangeeft.

Het is deze ketting:
http://www.bike-components.de/products/ ... fach-.html