Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tikkende geluiden, waar te zoeken / herstellen - Forum Wereldfietser

tikkende geluiden, waar te zoeken / herstellen

Beste meerweters,
sinds oktober vorig jaar ben ik in het bezit van een Easy Rohler.

er blij mee, maar sinds een maand ofzo zit er, naast het 'gewone' kraken van mijn brooks zadel
een vervelend tikje in mijn fiets.
het tikje klinkt zoals je bij een (ouderwetse Sturmey-Archer) versnellingsnaaf af en toe hoort bij vooruitfietsen, maar dan niet tiktiktiktiktiktik, maar eenmalig, een redelijk metalig tikje dus.
ik heb tijdens het fietsen moeite met bepalen waar het vandaan komt.
en bij de trappers los ronddraaien hoor ik niets.
ik voel niets tijdens het fietsen (weet nog van oude stadsfietsen dat je soms voelde of het het ene pedaal of het andere was, of een ander onderdeel).
het tikje komt zo goed ik het kan timen overeen met elke trapperrondgang.
meestal is het er eentje (tik), soms meerdere (tiktik).
als ik op de pedalen sta hoor ik het niet, als ik dan weer ga zitten blijft het meestal even weg.
het lijkt ook onafhankelijk van de gekozen versnelling en kracht op trapas te zijn.

Mijn beste gok zou zijn dat het toch uit het zadel komt.
hebben jullie een idee wat het zou kunen zijn?
en hoe ik mij zadel stil krijg?
aanspannen van het zadeldek?

grappig hoe ik ondertussen (door Marten's cursussen) wel beter weet hoe ik dingen moet repareren, maar de analyse van WAT er fout is is er in sommige opzichten nog niet op vooruitgegaan.

alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes
Jurjan
even checken op braampjes van het tandwiel.
Heb je een ketting met snelkoppeling of is de ketting geponst? desnoods even alle kettingplaatjes even lichtjes heen en weer vouwen.

benieuwd naar andere suggesties, want heb er zelf ook last van.... bij een geponste ketting
ik zal vanavond thuis eens kijken, maar ik ben redelijk (95%) zeker dat het een snelkoppeling is.
ik zal meteen ook de beide tandwielen eens bekijken.

alvast bedankt.
jurjan schreef:Beste meerweters,
sinds oktober vorig jaar ben ik in het bezit van een Easy Rohler.

er blij mee, maar sinds een maand ofzo zit er, naast het 'gewone' kraken van mijn brooks zadel
een vervelend tikje in mijn fiets.
het tikje klinkt zoals je bij een (ouderwetse Sturmey-Archer) versnellingsnaaf af en toe hoort bij vooruitfietsen, maar dan niet tiktiktiktiktiktik, maar eenmalig, een redelijk metalig tikje dus.
ik heb tijdens het fietsen moeite met bepalen waar het vandaan komt.
en bij de trappers los ronddraaien hoor ik niets.
ik voel niets tijdens het fietsen (weet nog van oude stadsfietsen dat je soms voelde of het het ene pedaal of het andere was, of een ander onderdeel).
het tikje komt zo goed ik het kan timen overeen met elke trapperrondgang.
meestal is het er eentje (tik), soms meerdere (tiktik).
als ik op de pedalen sta hoor ik het niet, als ik dan weer ga zitten blijft het meestal even weg.
het lijkt ook onafhankelijk van de gekozen versnelling en kracht op trapas te zijn.

Mijn beste gok zou zijn dat het toch uit het zadel komt.
hebben jullie een idee wat het zou kunen zijn?
en hoe ik mij zadel stil krijg?
aanspannen van het zadeldek?

grappig hoe ik ondertussen (door Marten's cursussen) wel beter weet hoe ik dingen moet repareren, maar de analyse van WAT er fout is is er in sommige opzichten nog niet op vooruitgegaan.

alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes
Jurjan

Ga systematisch te werk:
kun je de kraak reproduceren als je met losse handen fietst?
kun je de kraak reproduceren als je uit het zadel fietst?
kun je de kraak reproduceren als je met een been fietst?
kan iemand anders de kraak reproduceren

hier nog wat bij: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Marten,
ik zal vanavond meteen je 'huiswerk' gaan doen.

en ook de bijgeluiden-pagina tot me nemen.

dank.
Ik heb ook iets dergelijks gehad. Het bleek de trapas te zijn. Dus controleer deze ook even op speling. Ik dacht ook aan het zadel....maar dat beweegt en kraakt natuurlijk wel mee. Maar de tik kwam uit de trapas. Vooral als je met bagage aanzet.

Succes.
tja,
ik hoop eerlijk gezegd dat het dat niet (al) is.
het ding is net nieuw.
maar het geeft wel aan hoe vervelend het zoeken is naar de locatie van een geluid.
ik zal vanavond voor het eten Marten's suggestie om een verschillende manieren van fietsen te proberen en te luisteren gaan uitvoeren.

In ieder geval zal ik OOK even voelen/spelen met de trapas.

dank!
Bij mijn fiets kwam het zelfs eens van bij een niet goed aangedraaid boutje van een van de twee horizontale pootjes van de bagagedrager bij de verticale achtervork. Door het zetten van kracht wrikte het frame een mm en kwam er een tik. Het heeft even geduurd voor ik daar achter was. :shock:
Beginnen met een paar steek- en inbussleuteltjes om te controleren of iets los zit kan nooti kwaad, bij nieuwe fietsen moeten veel dingen zich de eerste 1000 km nog een beetje zetten. Nooit forceren, zeker niet met een fiets waar nog garantie op zit!
Succes,
Leon
Tja,
zoiets kan ik me ook voorstellen, ware het niet dat veel of weinig kracht zetten niet uitmaakt in het tikken.
En ik zou verwachten dat na bijna 2000 km. de 'zetting' van de onderdelen wel gedaan is.
Ik heb kort geleden de meeste (maar je zult altijd zien...) boutjes nog gecontroleerd.
Desondanks zal ik nog eens alles nalopen vanavond (ik krijg het nog druk!)

vervelende is een beetje dat het vrij kort voor de vakantie is, dus ik hoop maar dat er eigenlijk niets aan de hand is.

alweer: dank!
Mijn ervaring is dat dit soort tikken meestal van de trapper-schroefdraad komen.
Schroefdraad van beide trappers schoonmaken en een klodder anti-seize er op neemt (bij mij althans) negen van de tien keer de schijnbaar onverklaarbare tik(ken) weg.
Ik kan je niet vertellen wat 'jouw tik' is, ik kan je wel vertellen waar dit jaar mijn verborgen tikken vandaan kwamen:

Mijn fiets was een keer zachtjes omgevallen in een struik. Later hoorde ik ergens een tik, een regelmatige tik. Na veel zoeken, afstappen, voelen, kijken, weer fietsen etc. kwam ik er achter dat de voeler van mijn CatEye kilometerteller iets was verschoven. Er werd tijdens het fietsen niets geraakt, maar de voeler stond zo dicht bij het magneetje op mijn wiel dat elke meting een elektronisch tikje gaf in de voeler. Het lijkt wel of een soort bi-metaaltje aan/uit sprong. De afstand tussen magneet en voeler met een paar millimeter vergroot en tikje was weg, meter deed verder normaal zijn werk.

Mijn tweede tik kwam van de zadelpen. Door de krachten tijdens het fietsen kan er speling/ruimte komen tussen onderdelen. Blijkbaar waas er ook wat speling gekomen tussen de twee klemplaten waarmee mijn zadel op de pen vastzat. Een slag aandraaien was voldoende, tik weg.

Mijn derde tik deed het zoals jij jouw tik beschrijft. Bleek dat iets met de sleutel van mijn AXA slot te zijn. De sleutel heb ik middels een polsbandje en ring gefixeerd aan mijn fiets. Normaal staat dat 'strak' en bungelt er niets. Door de beweging van het fietsen en de krachten die daarbij vrijkomen, bleek mijn constructie dus te tikken zodra ik in het zadel zat en op de cadans van het fietsen.

Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar kijk toch eens naar die zaken op de fiets waarvan je niet zou vermoeden dat daar een tik kan worden geproduceerd.

Succes,

Arno
tja, omvallen van fiets, niemand geeft het graag toe, maar iedereen overkomt het wel eens.
ik zal ook eens kijken naar de opnemer van de fietscomputer, hoewel ik vermoed dat het iets anders is: de tik is meer/beter gecorrelleerd met rondgaande beweging van de trapper dan het wiel.

zadelpen: check, paar dagen geleden eruit gehaald, opnieuw aangebracht. scheelde in de 'normale' kraakgeluiden. helaas was de tik nog niet weg.

sleutel: ik heb een touwtje aan de sleutel, maar ga toch eens extra rammelen.
zou het zomaar eens kunnen zijn.

ook jij: bedankt.
Ook hier ga ik voor de trapper.

Afgelopen voorjaar had ik ook tijdens een rit een tik...nou ja, de fiets dan.

Klikpedaal van vers vet voorzien ( XT van Shimano ) en de tik was niet weg???

Toen de trapper van de crank gehaald en dat schroefdraad ook van een likje vet voorzien en de tik was weg.
Ik had een tijdje geleden ook een tikje, kon het ook niet plaatsen.
Ook de hele fiets nagekeken,bleek er een knoopje aan mijn broek te zitten die iedere keer tegen mijn bovenbuis aantikte.

gr. Eelco
LOL,
kortom, het kan van alles zijn.

ik ga vanavond eens goed kijken, luisteren.

dank!
55er schreef:Ook hier ga ik voor de trapper.

Afgelopen voorjaar had ik ook tijdens een rit een tik...nou ja, de fiets dan.

Klikpedaal van vers vet voorzien ( XT van Shimano ) en de tik was niet weg???

Toen de trapper van de crank gehaald en dat schroefdraad ook van een likje vet voorzien en de tik was weg.
Iets dergelijks heb ik ook een keer gehad. Bij elke omwenteling van de crank hoorde ik een tikje, die zo ongeveer bij m'n voeten vandaan leet te komen. Trappers ietsje vaster gedraaid in de traparmen en toen was het voorbij...
OK, net Marten's huiswerk gedaan.
voor zover mogelijk, vergeten klikschoenen aan te doen en Joke past niet op mijn fiets.
losse handen fietsen: geen verschil
uit het zadel: geen tikken, meestal zelfs enige tijd nadat ik weer ben gaan zitten
zittend op de bovenbuis: wel tikken, dus zadel is niet de veroorzaker.
ik zal verder nog eens de trappers loshalen en bekijken / monteren.
ook zal ik zo eens de tandwielen voelen.

verder: sleuteltje en andere 'losse' onderdelen (ik dacht nog even mijn petfleshouder te kunnen beschuldigen) waren het ook niet.

eerst even eten, dan verder.
Jurjan,
Ik lees dat jij een Idworx ER hebt. Heeft jouw ER buitenboordlagers of een EBB Long Life.
Bij EBB LL moet je opletten dat bij het opspannen van de ketting de EBB goed gepostioneerd in het frame blijft.
Bij het opspannen van de ketting moet je 2 inbusbouten van 6 mm losdraaien.
Bij het aandraaien staat vermeld dat deze met een momentsleutel tot 15 Nm kunnen worden aangedraaid.
Mijn advies NIET DOEN!!!
De bouten zijn van aluminium, bij mij zijn al een aantal keren de bouten kapot gegaan. Geen nood, als de bouten zijn ingevet, kun je ze makkelijk eruit draaien. RVS bouten zou ik niet willen adviseren, gaan deze kapot, dan heb je een groot probleem
12 Nm is ruim voldoende.

Om op jouw punt terug te komen, misschien staan deze 2 inbusbouten te los.
Ik heb de bouten wel eens op ca 10 Nm gezet en toen hoorde ik ook wat tikkende en krakende geluiden. Nadat ik ze iets vaster had aangedraaid was het geluid weg. Het enige wat je wel hoort, is "het lopen" van de ketting over de tandwielen.
Het blijft lastig dergelijke geluiden te lokaliseren.
Succes
Frits
OK,
net even verder gekeken: er zitten geen braampjes aan de tandwielen.

ik heb de trappers losgemaakt, en aan de ene kant zat een ringetje / afstandshouder tussen trapper en crank, aan de andere kant niet.
Bij Joke d'r fiets zat dat ringetje bij beide trappers. nu is het maar een mm dik, maar toch.
ook viel me op dat de trapper waar dat ringetje miste wel erg makkelijk loskwam.\ik ga nog even een extra rondje doen.

we hebben een halve fiets aan reserve onderdelen, maar geen ringetjes van het goede type.
het is natuurlijk ook maar net de vraag of dat het probleem veroorzaakt.

Frits, ik lees net je reactie, we hebben de long life ebb's.
ik zal eens kijken / voelen of de ebb gelijk ligt met het frame.
en ook eens iets verder aandraaien.
(hebben geen momentsleutel, dus verschil tussen 10, 12 en 15 NM is gokken.)
Hetzelfde gehad. Bij mij zat de trapper los.