Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting smeren met olijfolie - Forum Wereldfietser

Ketting smeren met olijfolie

Ik ben momenteel met vakantie in Twente en heb daar enkele dagen geleden een mtb gehuurd om wat tochtjes in de omgeving te maken. De ketting was roestig en vooral erg droog. Hij piepte en kraakte. Ik had niets anders meegenomen dan olijfolie, dus heb ik poging gedaan de ketting daarmee te smeren. Op zich is dat prima gelukt. Ik heb er nu al een paar dagen plezier van.

Maar nu vroeg ik me eigenlijk af of dit goed, slecht of gewoon neutraal is voor ketting en de andere onderdelen. En of je dit dus in noodsituaties wel of niet zou moeten doen met je eigen fiets.

Ik vermoed dat Marten wel furieus zal reageren. 8)

Wie weet meer?
Nee hoor, zou ik ook doen; alleen moet je wel de reflex onderdukken om te gaan deppen in zout! Maar.. is er niet ergens dikke motorolie te vinden ofzo? (benzinestation..).
Beter dan geen olie. Hoogstends kan het na verloop van tijd hard worden, wordt je ketting steeds dikker en wil de derailleur niet meer bewegen.
Leon
Even out of the box gedacht: langs de verhuurder voor een drupje olie?
Gezien de neiging van olijfolie om te stollen/schiften bij kou...kan het in de winter misschien niet zo'n goed idee zijn.
captain_fabulous schreef:Gezien de neiging van olijfolie om te stollen/schiften bij kou...kan het in de winter misschien niet zo'n goed idee zijn.
water of zelfs pindakaas is beter dan niks ;)
In nederland kom je om de 10 km wel een fietsenboer tegen toch, hebben vast wel een druppie olie. :idea: :? :wink:
m-gineering schreef:
captain_fabulous schreef:Gezien de neiging van olijfolie om te stollen/schiften bij kou...kan het in de winter misschien niet zo'n goed idee zijn.
water of zelfs pindakaas is beter dan niks ;)
Dat vernieuwt de term 'een lekker fietsje' dan wel weer!
captain_fabulous schreef:
m-gineering schreef: water of zelfs pindakaas is beter dan niks ;)
Dat vernieuwt de term 'een lekker fietsje' dan wel weer!
Voor fijnproevers: een ambachtelijke M-gineering met stukjes noot! :lol:

Carl
Bij voorkeur extra virgin nemen, ivm de zuurgraad.
Persoonlijk heb ik mn ketting graag medium gebakken.
Leon schreef:Beter dan geen olie. Hoogstends kan het na verloop van tijd hard worden, wordt je ketting steeds dikker en wil de derailleur niet meer bewegen.
Leon
Iedereen bedankt voor de reacties.

N.B.: Het topic staat niet in kletspraat, dus blijf graag vooral je ontopic reacties geven.