Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie Osmand - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie Osmand

127 berichten
ReinierLamers schreef:Al met al lijkt het typisch het werk van een geniale Rus op te veel Red Bull :)
Is dat nou niet precies een van de grote verschillen met dedicated GPS-ontvangers? De kwaliteit en daarmee de betrouwbaarheid van je toestel?
Robist schreef: Hartelijk dank PeeWee. Ik heb de afgelopen dagen wat geoefend met Osmand tijdens een rondje-Nederland. Ik vind het een prachtig programma, maar het is moeilijk om de juiste instellingen te vinden. Jouw "stukje proza" is precies wat ik nodig heb.
Robert
Graag gedaan. Goed te zien dat anderen er ook nog wat aan hebben.
rbregt schreef:
ReinierLamers schreef:Al met al lijkt het typisch het werk van een geniale Rus op te veel Red Bull :)
Is dat nou niet precies een van de grote verschillen met dedicated GPS-ontvangers? De kwaliteit en daarmee de betrouwbaarheid van je toestel?
Op zich wel mee eens maar ook Garmin staat niet bekend om zijn geweldige software. De hardware is echter wel veel beter en dat is de voornaamste reden dat ik toch meestal mijn Garmin Oregon gebruik. De mogelijkheden met Android zijn echter veel groter dus als Garmin niet snel meters maakt missen ze toch een deel van de markt vrees ik.
ReinierLamers schreef:Al met al lijkt het typisch het werk van een geniale Rus op te veel Red Bull :)
Of zou het toch Wodka zijn? :D
rbregt schreef:
ReinierLamers schreef:Al met al lijkt het typisch het werk van een geniale Rus op te veel Red Bull :)
Is dat nou niet precies een van de grote verschillen met dedicated GPS-ontvangers? De kwaliteit en daarmee de betrouwbaarheid van je toestel?
Ik kan de waarneming van Reinier niet bevestigen. Het kostte me nogal wat tijd om me in te werken, maar uiteindelijk heb ik geen echte problemen gehad met Osmand, en nu heb ik het in de vingers (hoop ik). De GPS-ontvangst is bij mijn weten nooit een probleem, maar natuurlijk is de betrouwbaarheid van het toestel vooral afhankelijk van de kwaliteit van de kaarten.
Robert
PeeWee schreef:De mogelijkheden met Android zijn echter veel groter dus als Garmin niet snel meters maakt missen ze toch een deel van de markt vrees ik.
Welke meters zou je dan graag willen wat Garmin maakt?
Ik gebruik nu een aantal jaren Garmin-GPS-en en vergeleek heel snel met Osmand (op dezelfde kaarten, OSM). Ben onder de indruk van de kwaliteiten van Osmand, maar het feit dat je niet zelf je route kunt aanpassen maakt dit programma voor mij onbruikbaar. Daar komt bij dat het scherm van mijn telefoon in zonlicht onleesbaar wordt; ik weet niet hoe jullie dat probleem oplossen?
GPS Expert schreef: Welke meters zou je dan graag willen wat Garmin maakt?
Ik denk dat ik in het stukje dat ik geschreven heb al best een aantal features genoemd heb die Garmin (nog) niet heeft. Een paar voorbeelden:

-Zelf bepalen welke POI-categorie je continu in beeld wil hebben op je kaart.
-Wiki info in beeld> selecteren en naar de webpagina van Wiki springen (of wiki gegevens offline beschikbaar stellen)
-Bluetooth en wifi op alle Garmins
-Live tracking
-Geen maximering meer van route/trackpunten
-Eenvoudig kaarten installeren
-Online overlay/underlay van kaarten
-Stembegeleiding ook op de recreatieve GPS-en.

En als ik nog langer nadenk zal er vast nog wel meer bij komen. Toegegeven.. ik heb bv geen Garmin Montana (zoals je weet) die weer meer mogelijkheden heeft als mijn Oregon. Maar ja een Montana met wat extra kaarten "kost wel duur" en dus zullen vele beginnende GPS gebruikers eerder even kijken naar een programma voor de smartphone.

en verder.. ja ik gebruik mijn Oregon nog steeds vaker dan Osmand. Dat komt o.a. door een betere GPS-fix, beter op de fietser/wandelaar afgestemde kaarten, betere routering, beter afleesbaar scherm, langere batterijduur, waterdicht, stabieler programma etc. etc.. Het zou mooi zijn als we de best of both worlds zouden hebben. Ach..een mens mag wat te dromen hebben? Niet? ;)

NB (maar dit is geen nieuws voor GPS Expert ;-) )
Een deel van de "best of both worlds" is al beschikbaar. Met Basecamp (gratis) en de Openfietsmap (gratis) op de PC kan ik al hele mooie tracks maken en die vervolgens in laten lezen in Osmand zodat ik daar zelfs stembegeleiding bij krijg.
arnob schreef:Ik gebruik nu een aantal jaren Garmin-GPS-en en vergeleek heel snel met Osmand (op dezelfde kaarten, OSM). Ben onder de indruk van de kwaliteiten van Osmand, maar het feit dat je niet zelf je route kunt aanpassen maakt dit programma voor mij onbruikbaar. Daar komt bij dat het scherm van mijn telefoon in zonlicht onleesbaar wordt; ik weet niet hoe jullie dat probleem oplossen?
Ja ik begrijp wat je bedoelt (denk ik) . Ik neem aan dat je dan onderweg met de Android niet even snel de route kunt aanpassen. Ik weet niet of het voor jou een optie is maar je zou dus in Basecamp een GPX file maken en die in Osmand op de kaart laten tonen of zelfs tonen en volgen. Als je dan onderweg afwijkt van die track dan snapt Osmand daar niet meer zo veel van. Hij laat nog wel een rechte lijn zien van je positie naar een andere positie op de track. Echt heel veel heb je daar niet aan. De offline routingservice is wel enorm verbeterd. Hiermee zou je bv wel een route kunnen laten berekenen tot een punt ergens op je track en dan vervolgens de track volgen. Geen idee of dat voor jou acceptabel is maar anders ms wel voor een ander die dit leest.

Over de afleesbaarheid van het scherm verschillen de meningen enorm. Ik zie ook liever het beeld van mijn Oregon maar er zijn er die op hun Android prima kunnen zien in zonlicht. Ik neem aan dat je wel weet dat je de helderheid van het scherm kunt instellen want dat scheelt enorm.
PeeWee,

Dank voor je snelle reactie. Inderdaad, het gaat mij erom dat ik onderweg snel mijn route kan omleiden, bijvoorbeeld omdat iemand me onderweg vertelt dat die en die route mooier is dan de door mij geplande (of omdat ik ineens iets in mijn hoofd krijg) Dan blijft de eindbestemming gelijk, maar de weg daarheen niet. Overigens verwacht ik ook wel dat tegen de tijd dat mijn Montana outdated is het verschijnsel zelfstandige GPS waarschijnlijk alleen nog zal bestaan voor specifieke doeleinden.

En voor wat betreft de zonspiegeling: ik ben blij dat ik mijn Samsungs bij dit weer blindelings kan bedienen, ook bij 100% helderheid.
PeeWee schreef:NB (maar dit is geen nieuws voor GPS Expert ;-) )
Een deel van de "best of both worlds" is al beschikbaar. Met Basecamp (gratis) en de Openfietsmap (gratis) op de PC kan ik al hele mooie tracks maken en die vervolgens in laten lezen in Osmand zodat ik daar zelfs stembegeleiding bij krijg.
Nou, als je het beht over ebst world, even los van OSMAND, CompeGPS TwoNav software is ook een goede kandidaat wat mij betreft.

En daarin kunnen ook raster kaarten, maar ook OSM en Garmin tiles. Op een smartphone ook Live (buddy service) en werkt identiek op hun dedicated TwoNav testellen als ook Android, iPhone, iPad, WindowsCE, Windows en OS X.


Nu nog een goede manier ziet te vinden om de OpenFietsMap (en OSM) te converteren met de CompeGPS LAND software en dan denk ik dat we er zijn.
(ik heb LAND en TwoNav licenties ondertussen om mee te spelen).
Zie ook hier op youtube
Op navibopard.de is ook veel info te vinden.

Offline Wiki is ook vast op een andere manier te regelen dan geïntegreerd met de smartphone


Owh ja, nooit in de Google Play of AppStore kopen, maar altijd via de website van CompeGPS, 1 aankoop van TwoNav is dan gelijk 3 licenties en niet via een store.
Ik heb Osmand nu gedownload, alleen ik heb een probleem. Offline bestanden downloaden gaat heel erg moeizaam. Ik heb de kaart van NL (369mb) nu al 10 keer geprobeerd te downloaden.... Als de download gaat lopen geeft ie als ie klaar is aan dat er een lees/schrijffout is. En er zijn ook genoeg keren geweest dat ie helemaal niet begint te downloaden. Vind ik wel jammer. Iemand die me kan helpen? Heb een Samsung Galaxy S.
GPS Expert schreef:
Nou, als je het beht over ebst world, even los van OSMAND, CompeGPS TwoNav software is ook een goede kandidaat wat mij betreft.

En daarin kunnen ook raster kaarten, maar ook OSM en Garmin tiles. Op een smartphone ook Live (buddy service) en werkt identiek op hun dedicated TwoNav testellen als ook Android, iPhone, iPad, WindowsCE, Windows en OS X.


Nu nog een goede manier ziet te vinden om de OpenFietsMap (en OSM) te converteren met de CompeGPS LAND software en dan denk ik dat we er zijn.
(ik heb LAND en TwoNav licenties ondertussen om mee te spelen).
Zie ook hier op youtube
Op navibopard.de is ook veel info te vinden.

Offline Wiki is ook vast op een andere manier te regelen dan geïntegreerd met de smartphone


Owh ja, nooit in de Google Play of AppStore kopen, maar altijd via de website van CompeGPS, 1 aankoop van TwoNav is dan gelijk 3 licenties en niet via een store.
Hoi Marco

Leuk filmpje (jammer dat het niet goed afloopt ;) ) Ik had verwacht dat twonav ook in de OSM/Andorid lijst zou staan maar volgens mij ontbreekt ie daar. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android

Ik ben normaal van de "gratis" en dus betalen voor een app doe ik niet zo snel. Weet je of twonav volledig offline te gebruiken is? zijn de OSM kaarten in het vector formaat? En belangrijkste... is het goed te gebruiken voor fietsers?

Groet PeeWee
PeeWee schreef: Ik had verwacht dat twonav ook in de OSM/Andorid lijst zou staan maar volgens mij ontbreekt ie daar. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android
Tsja, het werkt, en dat het niet in ene lijstje staat :) daar kan wat aangedaan worden.
PeeWee schreef:Ik ben normaal van de "gratis" en dus betalen voor een app doe ik niet zo snel.
Hehehehe, dus je Garmin is te koop? (dedicated app in apparaat ;) )
Maar er is een free TwoNav (en zelfs de aanschafprijs is laag. Van LAND kun je een basic licentie aanvragen om 30 dagen te evalueren op de site van CompeGPS.
PeeWee schreef:Weet je of twonav volledig offline te gebruiken is?
Ja, zelfs door elkaar heen en over elkaar heen online en offline gemixed. Zo is er ook een world 3D kaart offline, maar ook online.
PeeWee schreef:Zijn de OSM kaarten in het vector formaat?
Ja echt wel, maar je moet wel converteren (of iemand convertert). Dat is juist het filmpje, een OSM deel (NL provincie bv) inlezen, routeerbaar maken en opslaan in een vector formaat wat de TwoNav software begrijpt.

Tweee import mogelijkheid is dat je Garmin kaartdelen ook kan importeren, zo kan ik van een Garmin registerkaart tegel voor tegel importeren, layers aanpassen (1x doen en darana een template file iedere keer kopiëren) en daar uiteindelijk weer een TwoNav kaart van maken. Kost alleen veel tijd is is handwerk tot nu toe (mogelijk dat er stiekem wel scripting mogelijkheid is).

Ik heb geprobeerd OSM data van Nederland te importeren, maar dat is 7Gb groot en dat kan me Mac niet aan en daarover struikelt de LAND software van CompeGPS dan (te weinig geheugen...)

PeeWee schreef:En belangrijkste... is het goed te gebruiken voor fietsers?
Denk het wel, maar ik heb nog niet voldoende kunnen proberen. Het is wel heel power full allemaal en ik heb nog lang niet alles door.

Hier is meer te lezen op het allroad maniacs forum, Want of het nu fietsen is of motorrijden, de werking is in vele gevallen hetzelfde, we rijden en willen van a naar z langs b, c....d.. en ook als wegen niet op de kaart staan.
GPS Expert schreef:
PeeWee schreef: Ik had verwacht dat twonav ook in de OSM/Andorid lijst zou staan maar volgens mij ontbreekt ie daar. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android
Tsja, het werkt, en dat het niet in ene lijstje staat :) daar kan wat aangedaan worden.
Uiteraard. Ik heb ooit eens iets geprobeerd met die wiki om aan te passen maar dat was aan mij niet besteed. Ik vond het niet erg gebruikersvriendelijk maar ms ben jij er handiger in ;)
GPS Expert schreef:
GPS Expert schreef:
PeeWee schreef:Ik ben normaal van de "gratis" en dus betalen voor een app doe ik niet zo snel.
Hehehehe, dus je Garmin is te koop? (dedicated app in apparaat ;) )
Uiteraard. Alles is te koop. Dan ga ik daarna over op een 450 . Tja om te navigeren heb je toch iets nodig. Op alleen de zon lukt het in Nederland niet ;)
GPS Expert schreef: Maar er is een free TwoNav (en zelfs de aanschafprijs is laag. Van LAND kun je een basic licentie aanvragen om 30 dagen te evalueren op de site van CompeGPS.
Tja maar dan moet ik straks toch weer de buidel trekken als het wat is
GPS Expert schreef:
PeeWee schreef:Weet je of twonav volledig offline te gebruiken is?
Ja, zelfs door elkaar heen en over elkaar heen online en offline gemixed. Zo is er ook een world 3D kaart offline, maar ook online.
PeeWee schreef:Zijn de OSM kaarten in het vector formaat?
Ja echt wel, maar je moet wel converteren (of iemand convertert). Dat is juist het filmpje, een OSM deel (NL provincie bv) inlezen, routeerbaar maken en opslaan in een vector formaat wat de TwoNav software begrijpt.
Ja daar heb je gelijk in maar ik ben dan ook benieuwd of de routering werkt op deze zelf gemaakte vector kaart. In het filmpje zag ik allerlei wegtypen staan maar ontbrak de Cycleway. Dan krijg ik het als fietser toch een beetje benauwd ;-) . Kan natuurlijk zijn dat die onder de knop "Other" staat. In Osmand kan ik gewoon NL in vectorformaat downloaden met een druk op de knop en dan wordt die data ook nog gebruikt voor routering.
GPS Expert schreef:
Tweee import mogelijkheid is dat je Garmin kaartdelen ook kan importeren, zo kan ik van een Garmin registerkaart tegel voor tegel importeren, layers aanpassen (1x doen en darana een template file iedere keer kopiëren) en daar uiteindelijk weer een TwoNav kaart van maken. Kost alleen veel tijd is is handwerk tot nu toe (mogelijk dat er stiekem wel scripting mogelijkheid is).
Maar dan zal er voor de routering geen gebruik worden gemaakt van de Garmin data lijkt me
GPS Expert schreef:
Ik heb geprobeerd OSM data van Nederland te importeren, maar dat is 7Gb groot en dat kan me Mac niet aan en daarover struikelt de LAND software van CompeGPS dan (te weinig geheugen...)
Ik begrijp dat niet helemaal. Toen ik nog de OFM Duitsland maakte had ik aan een OSM extract van iets meer dan 1 gig voldoende (.osm.pbf formaat) . Hoe Waar komt dan voor NL die 7 gig vandaan? Of worden dat dan toch rasterkaarten?

Edit: Ik neem aan dat dit na uitpakken zo groot wordt. Tja dan is een krachtige machine wel handig
GPS Expert schreef:
PeeWee schreef:En belangrijkste... is het goed te gebruiken voor fietsers?
Denk het wel, maar ik heb nog niet voldoende kunnen proberen. Het is wel heel power full allemaal en ik heb nog lang niet alles door.

Hier is meer te lezen op het allroad maniacs forum, Want of het nu fietsen is of motorrijden, de werking is in vele gevallen hetzelfde, we rijden en willen van a naar z langs b, c....d.. en ook als wegen niet op de kaart staan.
Over routering obv van OSM data voor fietsers lees ik toch bar weinig. Ik denk dat ik het voorlopig maar even bij Osmand hou... Er is te veel om in de gaten te houden maar als je er achter komt dat het voor fietsers veel mogelijkheden biedt moet je je zeker weer melden. (routering over fietspaden, onverhard vermijden, knooppuntroutes etc) Hou ik ondertussen een beetje in de gaten of Osmand ook de motorrijder wat te bieden heeft ;-) (en dat doet het nu al denk ik)
PeeWee schreef: Hou ik ondertussen een beetje in de gaten of Osmand ook de motorrijder wat te bieden heeft ;-) (en dat doet het nu al denk ik)
Ja, OSMAND wel, maar de telefoons vaak niet, als je met snelheid op een motor zit, helm op en handschoenen aan, dan is een Android/iPhone niet meer te bedienen.

Tuurlijk het kan, maar er zijn nog wat bedienings en aflees problemen die op de fiets makkelijker zijn op te lossen.

Zelfs een Oregon/62 is eigenlijk te klein voor op de motor (scherm is heel klein), bij rustig rijden is het wel te zien, maar optimaal is anders. De Montana, daarvan is het scherm groot genoeg, maar bv de in/uit zoom knoppen zijn weer te klein om met dikke handschoen aan te bedienen. Nu met zomerweer gaat het prima, maar in de R maanden is het een stuk lastiger. Terwijl de Garmin's wel met handschoen aan zijn te bedienen. Smartphone touch screens totaal niet (speciale handschoenen nodig dan).


Ik heb nog lang niet alles ontdekt in TwoNav/LAND programma's, maar het bied heel vele mogelijkheden.

De Nederland.osm.bz2 is uitgepakt richting de 7 Gb, is alleen de xml en jij gebruikt de binaire info (pbf).
The Volvoboy schreef:Ik heb Osmand nu gedownload, alleen ik heb een probleem. Offline bestanden downloaden gaat heel erg moeizaam. Ik heb de kaart van NL (369mb) nu al 10 keer geprobeerd te downloaden.... Als de download gaat lopen geeft ie als ie klaar is aan dat er een lees/schrijffout is. En er zijn ook genoeg keren geweest dat ie helemaal niet begint te downloaden. Vind ik wel jammer. Iemand die me kan helpen? Heb een Samsung Galaxy S.
Dat klinkt alsof er iets mis zou kunnen zijn met je geheugenkaart. Als je anders nooit met zulke grote bestanden werkt op je foon, kun je het even met een andere geheugenkaart proberen om te kijken of dat 't oplost.
PeeWee schreef:Over routering obv van OSM data voor fietsers lees ik toch bar weinig.
Daarmee doe je OpenfietsMap toch echt vreselijk tekort. Dat is niet anders dan OSM voor F.
Geheel Europa en vaak betrouwbaarder dan het Garmin alternatief.

Frank
frank bueters schreef:
PeeWee schreef:Over routering obv van OSM data voor fietsers lees ik toch bar weinig.
Daarmee doe je OpenfietsMap toch echt vreselijk tekort. Dat is niet anders dan OSM voor F.
Geheel Europa en vaak betrouwbaarder dan het Garmin alternatief.

Frank
Bedankt Frank maar de discussie ging hier niet over OFM/Garmin maar over Android en CompGPS. Dat de openfietsmap een prima kaart is was mij bekend. ;-)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=13869
hoera! Ik heb osmand, Eva -voice import, archies campingsites, en een gpx route kunnen importeren op mijn motorola defy plus. Dezer dagen al enkele fietstochtjes gemaakt en alles verloopt vlot behalve:


Echter, wanneer ik langere routes vraag om te tonen en te volgen krijg ik soms het antwoord dat er niet genoeg werkbaar geheugen beschikbaar is. Zijn er hier oplossingen voor?


Evert

ps: vandaag staat op het programma om zelf enkel routes op pc uit te schrijven en te importeren op smartphone. Enige ideetjes welk programma?
Beste Evert,

Voor mij werkt het programma www.ridewithgps.com erg goed. Het voordeel is dat een navigatieprogramma soms niet langs weggetjes wilt, waar jij wel langs wilt, bij dit programma kan je dan heel makkelijk overschakelen naar het trekken van lijnen om dit stukje van de route te overbruggen. Bovendien zie je na iedere geplaatste waypoint de actuele afstand en hoogteprofiel. Wat ik een groot nadeel vind is dat je niet zoals bij Googlemaps eerst de grove route van A naar B kunt vastleggen en daarna kunt specificeren door tussenpunten te plaatsen.
www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner
evert86 schreef:hoera! Ik heb osmand, Eva -voice import, archies campingsites, en een gpx route kunnen importeren op mijn motorola defy plus. Dezer dagen al enkele fietstochtjes gemaakt en alles verloopt vlot behalve:


Echter, wanneer ik langere routes vraag om te tonen en te volgen krijg ik soms het antwoord dat er niet genoeg werkbaar geheugen beschikbaar is. Zijn er hier oplossingen voor?


Evert

ps: vandaag staat op het programma om zelf enkel routes op pc uit te schrijven en te importeren op smartphone. Enige ideetjes welk programma?