Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe velg voor tandem - Forum Wereldfietser

nieuwe velg voor tandem

Vandaag heeft de achtervelg van onze M5 ligfiets tandem het begeven. Hij is gescheurd op de lasnaad. Het is een ERTRO 559x13 (26inch). De het achterwiel is zowel via schijf als op de velg geremd. Het betreft een 36 spaaks naaf/velg. Wie heeft er een suggestie voor een goede (sterk en slijtvast) velg?
PeeWee schreef:Vandaag heeft de achtervelg van onze M5 ligfiets tandem het begeven. Hij is gescheurd op de lasnaad. Het is een ERTRO 559x13 (26inch). De het achterwiel is zowel via schijf als op de velg geremd. Het betreft een 36 spaaks naaf/velg. Wie heeft er een suggestie voor een goede (sterk en slijtvast) velg?
Velgen slijten nagenoeg even hard, alu is alu. Wat wel verschil maakt is de dikte van de remflanken , de aard van de remblokjes en hoe goed je remmen zijn. Wat dat betreft is de moderne Magura geen verbetering, met klassieke gillende canti's gngen je velgen wel langer me. Tenzij je ergens tegenop reed ;). Met een keramische coating (CSS) wordt de velgslijtage wel veel minder.

Ik zou op zoek gaan naar een lompe Rigida ((Ryde)

Hoe scheurt trouwens een velg op de lasnaad? Of bedoel je dat het dungeworden remvlak daar opengebogen is?
m-gineering schreef:
Hoe scheurt trouwens een velg op de lasnaad? Of bedoel je dat het dungeworden remvlak daar opengebogen is?
Marten bedankt

Plaatjes zeggen meer dan woorden dus daar komt ie. Let op de naad bij de letter A van de stikker. Aan de rechterkant was deze zo ver naar buiten gekomen dat het scherpe stuk zelfs een stuk van mijn HS33 remblok heeft afgehapt. Ik ga er van uit dat dit een lasnaad is maar misschien zit ik er naast.
Linkerkant velg
Afbeelding
Rechterkant velg
Afbeelding
Dat is dus een gestoken velg, geen gelaste. De profieleinden zijn op elkaar gestoken met een passend buisje oid. Op zich niks mis mee, het aluminium blijft tenminste hard ipv zacht in de laszone. Als de remflank dun wordt of als je ongelukkig over een steen knalt kan de verbinding wel open gaan stan
m-gineering schreef:Dat is dus een gestoken velg, geen gelaste. De profieleinden zijn op elkaar gestoken met een passend buisje oid. Op zich niks mis mee, het aluminium blijft tenminste hard ipv zacht in de laszone. Als de remflank dun wordt of als je ongelukkig over een steen knalt kan de verbinding wel open gaan stan

Maar moet ik nu vrezen door de velg heen te zakken of zegt dit niets over de sterkte? Ik heb nl nog 2 voorremmen en in de praktijk gebruiken we de achterrem toch niet (want lastig afstemmen met 2 personen). Kortom : Vervangen of is dat niet nodig als we toch de achterremmen niet gebruiken?
De velg is aan het openplooien door remslijtage. Toevallig terhoogte van de verbinding, maar je velg is elders waarschijnlijk niet veel dikker.

Als je niet bij de volgende rit een klapband wil hebben, dan zou ik de velg onmiddelijk vervangen.
EnriceV schreef:Als je niet bij de volgende rit een klapband wil hebben, dan zou ik de velg onmiddelijk vervangen.
OK bedankt. Ik zal gaan uitzien naar een nieuwe velg.
PeeWee schreef:OK bedankt. Ik zal gaan uitzien naar een nieuwe velg.
Vandaag bij Velomobiel.nl een nieuw wiel laten vlechten. Was ook wel nodig ;)
Afbeelding
Hmmm ja die was er wel aan toe ja :)
Enig idee hoe je dat zo voor elkaar hebt gekregen? Steen(tje) of kuil(tje) meegepakt op iets te hoge snelheid?

Zelf ook net terug uit Dronten, het was heerlijk fietsweer.
nsa1984 schreef:Hmmm ja die was er wel aan toe ja :)
Enig idee hoe je dat zo voor elkaar hebt gekregen? Steen(tje) of kuil(tje) meegepakt op iets te hoge snelheid?

Zelf ook net terug uit Dronten, het was heerlijk fietsweer.
Geen idee hoe dit gekomen is. zou het echt niet weten. Vandaag niet gefietst maar gewandeld in het Horsterwold. Veel te warm en te veel dazen. Thuis fiets weer in elkaar gezet maar ook daarvoor is het eigenlijk veel te heet. Nu aan mijn welverdiende biertje bezig ;)
nsa1984 schreef:Hmmm ja die was er wel aan toe ja :)
Enig idee hoe je dat zo voor elkaar hebt gekregen? Steen(tje) of kuil(tje) meegepakt op iets te hoge snelheid?
Een brede band en dan hard oppompen is denk ik een goed begin :idea:
m-gineering schreef:
nsa1984 schreef:Hmmm ja die was er wel aan toe ja :)
Enig idee hoe je dat zo voor elkaar hebt gekregen? Steen(tje) of kuil(tje) meegepakt op iets te hoge snelheid?
Een brede band en dan hard oppompen is denk ik een goed begin :idea:
Consequent op één wiel remmen was al een mooie voorbereiding en is op het laatst misschien wel stap 2 geweest. :)
Leon
Ik denk dat Maarten dichter bij de waarheid zit. Velomobielen remmen doorgaans niet op de velg maar met trommelremmen, en inmiddels enkele met schijfremmen.

Vandaar ook een beetje mijn vraag waar de oorzaak lag in dit geval.
m-gineering schreef:Een brede band en dan hard oppompen is denk ik een goed begin :idea:
Zou inderdaad best kunnen. Sinds we deze fiets hebben heeft er altijd een Schwalbe marathon 559x47 op gezeten. Die band mag tot 5 bar opgepompt worden. Me zelf kennende heb ik dat dan ook altijd consequent gedaan. Is dat dus te veel voor deze velg?

Ik geef toe dat ik altijd op de max druk van de band let en niet weet wat de max druk van een velg is. De nieuwe velg zal wel geen probleem zijn omdat de meeste velomobielen met brede banden rijden en meestal 5 bar (en soms meer) gebruiken.
nsa1984 schreef:Velomobielen remmen doorgaans niet op de velg maar met trommelremmen, en inmiddels enkele met schijfremmen.
Een velomobiel is toch geen ligfietstandem.

Renaat
Nico schaamt zich diep en zit in een hoekje....

Had velomobiel.nl gelezen en omdat die velomobielen doen en geen ligfietsen had ik de conclusie getrokken dat het een velomobiel betrof. (Met bijhorende naafremmen.)
Wist echter niet dat ze naast velomobielen ook hand en spandiensten leveren voor andere fietsen. (vooral omdat Tempelman die wel echt ligfietsen als hoofdmoot heeft er een straat achterzit.)

/me kruipt terug in zijn ho(e)kje.
PeeWee schreef:
m-gineering schreef:Een brede band en dan hard oppompen is denk ik een goed begin :idea:
Zou inderdaad best kunnen. Sinds we deze fiets hebben heeft er altijd een Schwalbe marathon 559x47 op gezeten. Die band mag tot 5 bar opgepompt worden. Me zelf kennende heb ik dat dan ook altijd consequent gedaan. Is dat dus te veel voor deze velg?

Ik geef toe dat ik altijd op de max druk van de band let en niet weet wat de max druk van een velg is. De nieuwe velg zal wel geen probleem zijn omdat de meeste velomobielen met brede banden rijden en meestal 5 bar (en soms meer) gebruiken.
Een 13 mm brede velg is vrij smal voor een 47mm band. De band bolt dan sterk uit waardoor de randbelasting een stuk ongunstiger uitvalt vergeleken met een bredere velg
m-gineering schreef:
PeeWee schreef:
m-gineering schreef:Een brede band en dan hard oppompen is denk ik een goed begin :idea:
Zou inderdaad best kunnen. Sinds we deze fiets hebben heeft er altijd een Schwalbe marathon 559x47 op gezeten. Die band mag tot 5 bar opgepompt worden. Me zelf kennende heb ik dat dan ook altijd consequent gedaan. Is dat dus te veel voor deze velg?

Ik geef toe dat ik altijd op de max druk van de band let en niet weet wat de max druk van een velg is. De nieuwe velg zal wel geen probleem zijn omdat de meeste velomobielen met brede banden rijden en meestal 5 bar (en soms meer) gebruiken.
Een 13 mm brede velg is vrij smal voor een 47mm band. De band bolt dan sterk uit waardoor de randbelasting een stuk ongunstiger uitvalt vergeleken met een bredere velg
Ter aanvulling, Schwalbe raad minimaal 17c velgen (17mm binnenbreedte) aan voor 47mm brede banden:

http://schwalbe.com/nl/nl/technik_info/ ... _subPoint=

Het kan in de praktijk wel, maar het rijgedrag is waardeloos, vooral in de bochten...