Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude Discovery tas scheurt uit - Forum Wereldfietser

Vaude Discovery tas scheurt uit

Beste iedereen,

Ik heb een probleem met een voortas van Vaude: hij scheurt namelijk uit op de gelaste naden (zie foto's). Ik heb inmiddels op vier plaatsen reparaties uitgevoerd met seal seamer (en inmiddels ook met naald en draad) maar de naden blijven scheuren. Op de stuurtas zag ik inmiddels ook al een kleine scheur op een naad. De voortassen zijn inmiddels 2,5 jaar oud.

Is dit een bekend probleem? Of heb ik toevallig een maandag-morgentas?
En is er nog iets aan te doen? Ik heb namelijk geen garantie meer.

Ik krijg de indruk dat Vaude het proces nog niet helemaal onder de knie heeft, eerlijk gezegd.

Bedankt.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb dezelfde ervaring met Vaude Discovery tassen. Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ude#p90861

Gerd
Beste Peter,

Da's mooi balen. Hoelang heb je de tassen gebruikt. 2 jaar lang elke dag dan lijkt me het typisch een geval van 'normale' slijtage, maar 2 - 5 vakanties lijkt me een ander verhaal.

Heb je het probleem al voorgelegd bij de zaak waar je de tassen gekocht hebt? Het lijkt me dat ze toch verder komen met hun reactie dan dat je geen garantie meer hebt.

Succes
Eric
Twee jaar dagelijks gebruik zou ik nog niet genoeg vinden om dit te rechtvaardigen. Onze Orltieb classic backrollers worden nu ruim 10 jaar zowat elke dag gebruikt, en zijn weliswaar wat lelijker, en ook niet helemaal perfect meer, maar er zit nog zeker vijf jaar leven in.
Wim
Ik zou altijd voor Ortlieb gaan. Ook de light uitvoering gaat bij ons al jaren mee, ook voor boodschappen e.d. Sinds er een keer een vrachtauto over zo'n volle tas is heen gereden, zonder gevolgen, ben ik helemaal lyrisch over Ortlieb.
Met Vaude fietstassen heb ik geen ervaring, wel met een rugzak (ritsen kapot) en een tent (grondzeil lek).
Wim schreef:Twee jaar dagelijks gebruik zou ik nog niet genoeg vinden om dit te rechtvaardigen. Onze Orltieb classic backrollers worden nu ruim 10 jaar zowat elke dag gebruikt, en zijn weliswaar wat lelijker, en ook niet helemaal perfect meer, maar er zit nog zeker vijf jaar leven in.
Wim
Op zich ben ik dat met je eens, maar ik denk dat een fabrikant iets minder coulance heeft als een tas 2 jaar lang dagelijks is gebruikt dan bij incidenteel gebruik.
Wij gebruiken het hele jaar door een set Agu Quorum (ofzoiets) en die zijn zeker 8 jaar oud maar voldoen nog prima. De sleuf waar het aantrektouwtje door heen gaat is een beetje gaar en hier en daar wordt de stof iets dunner maar zeker geen gaten. Ook fiets ik al 5 jaar met een reservehaak in mijn zadeltas rond..... :wink:
Jan Eleveld schreef:Ik zou altijd voor Ortlieb gaan.
Dat zou dan gelden voor de light uitvoeringen (hier heeft Vaude nog wat werk te doen!). Want de Vaude Aqua's die ik heb zijn niet af te beulen!

Zo'n light versie is leuk, maar geef mij maar wat ouderwets robuuster spul. :twisted:
2,5 jaar oud? Toen was de productie van dit type nog relatief nieuw. In Duitsland alles perfect voor elkaar, maar de Chinees die de machines moest instellen deed dat blijkbaar anders dan de Duitse technische man.

Inmiddels zou het probleem (al ruim een jaar?) opgelost moeten zijn. Wellicht kun je eens langs de winkel gaan en kijken wat die ervan zeggen.
Peter Rodenburg schreef: En is er nog iets aan te doen? Ik heb namelijk geen garantie meer.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Vaude en hun garantie-afhandeling. Maar volgens Europese regelgeving mag men van een product een levensduur verwachten die in overeenstemming is met de prijs en het gebruik. M.a.w als de werkelijke levensduur niet overeenstemt met de 'te verwachten levensduur' heb je in zekere zin recht op garantie.

Die garantie krijgen is dan natuurlijk nog een andere zaak, zeker gezien je in zo'n geval moet kunnen bewijzen dat het een productiefout betreft en geen slijtage veroorzaakt door foutief gebruik.

Er zijn echter wel wat grote firma's die kwaliteit hoog in het vaandel voeren - en ik sluit niet uit dat Vaude daar bij hoort - die ook in geval van twijfel toch al snel iets als een garantiegeval behandelen, ook als de eigenlijk garantietermijn voorbij is. Zeker gezien volgens Robertjan het probleem blijkbaar wel bekend is.

M.a.w ik zou in jou geval contact opnemen met de winkel en - indien dat niets oplevert - met Vaude zelf.
Bij mij was na 1 fietsvakantie en een verkeerde belading van de bagagedrager 1 haak van de Vaudetassen opengeklapt (voorbij de blokkering). Na een brief aan Vaude gestuurd te hebben kreeg ik direct een nieuw hakenset voor beide tassen. Wat mij betreft was dat prima service.
Van Vaude krijg je gewoon nieuwe tassen. Gewoon met het bonnetje langs je dealer gaan.

Toen de Discover-tassen net uitkwamen heb ik met de eerste modellen twee maanden in China, Vietnam en Laos gefietst. Ze bleven heel en ik was er erg blij mee. Ik vond ze ook erg mooi :wink:

Groot was mijn verbazing toen ik een half jaar later van klanten andere verhalen hoorde. Ik heb toen navraag gedaan Wat bleek? De tassen waren zo populair dat Vaude in China een tweede HF-lasmachine heeft gekocht. Die bleek op de verkeerde frequentie ingesteld te staan, met gescheurde naden/tassen als gevolg.

Al geruime tijd is dat probleem opgelost. De Aqua tassen (glimmende versie) schijnen wel in Duitsland gemaakt te worden.

Eric
Ook onze discovery tassen hebben het na (3 of 4 jaar dat weet ik niet meer) het plotseling op alle verbindingsnaden met de harde achterkant begeven. Er moet echt een productiefout zijn want het euvel deed zich tegelijkertijd voor bij alle tassen. Wij gebruiken de tassen enkele malen per jaar tijdens fietsvakantie. Onze Ortliebs zijn nog geheel ongeschonden.
Ik heb een mail naar Vaude gestuurd. Ben benieuwd hoe ze reageren. Lijkt me toch slechte reklame.
Roel