Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onverharde routes (verzamelplek) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onverharde routes (verzamelplek)

Een paar berichtjes naar boven al aangegeven wbh Lieserpad, ga ik ook bewust door de weeks met de mountainbike over dit wandelpad. Al is het in Duitsland, volgens mij, vriendelijker tussen wandelaar en fietser.
Volgens mij was dit topic oorspronkelijk opgezet als verzamelplaats voor onverharde fietsroutes. Laten we het zo houden. Gedrag van mountainbikers/racefietsers/wandelaars is een heel ander onderwerp, dus start alsjeblieft een nieuw topic daarvoor als je behoefte hebt om daarover te discussiëren.

Nieuwe routes graag! :D
willem.m schreef:Volgens mij was dit topic oorspronkelijk opgezet als verzamelplaats voor onverharde fietsroutes. Laten we het zo houden. Gedrag van mountainbikers/racefietsers/wandelaars is een heel ander onderwerp, dus start alsjeblieft een nieuw topic daarvoor als je behoefte hebt om daarover te discussiëren.

Nieuwe routes graag! :D
Willem, jij hebt toch mooie dirtroads in IJsland gefietst? Zaten daar nog pareltjes tussen?

en de Rallarwegen mag hier natuurlijk ook niet ontbreken.
Ok, dan even recyclen uit eigen collectie:

Afbeelding
IJsland: F261/F210/F233/F208
Route: Hvolsvöllur > Hvangill > Landmannalaugar
Mooiste aanloop naar Landmannalaugar. Nergens zoveel afwisseling. Redelijk wat river crossings maar niet zoveel als wel eens wordt beweerd. Erg hilly, vooral de F208. F208 best druk maar het is dan ook bloedje mooi. Bid voor mooi weer.

Afbeelding
IJsland: Jeep track middle of nowhere
Route: Kerlingarfjöll > Fjórdungssandur > Gljúfurá > Sultartangastöd
Vertrekkend vanuit prachtig Kerlingarfjoll en over soms erg slecht pad dik 100 km door weids en verlaten landschap.

Afbeelding
IJsland: Jeeptrack naar Laki
Skaftafell > Laufbali > ringweg
Voor iedereen die bij het bestuderen van de landkaart denkt: ik ga niet heen en terug naar Laki (vulkaankegelpanoramagebied) over dezelfde weg is dit een tip: je kunt ook over een jeep track. Wel een afweging: is waarschijnlijk alleen goed te fietsen bij nat weer (lavazand wordt dan stevig) maar je zit dan nauwelijks iets van de omgeving.

Afbeelding
Italie: Gran Paradiso
Route: Colle del Nivolet > Ponte
Afdaling van de bijzonder mooie Colle del Nivolet over een fraai gelegen wandelpad dat onverwacht wat slechter blijkt dan uit eerdere tips was gebleken. Probeer dit niet met bepakking de andere kant op!

Afbeelding
Italie: Klammljoch
Route: Huben > Knuten Alm
Voor fietsers op doorreis van Oostenrijk naar Italie een goed alternatief voor saaie en brede geasfalteerde wegen. Ruig dal, afgelegen, super.

Reisverslagen staan op de website.
wow, mooi hoor.
Heeft iemand de Transpirinaika wel eens zelfvoorzienend gefietst (dus met tasjes, tent en kookspullen)?
willem.m schreef:Reisverslagen staan op de website.
Ik zie je website nu pas, maar erg mooie verslagen over zware tochten! (en inspirerend).
AB schreef: Maar ja, waar vindt je nou op eigen gelegenheid die mooie wegen? Zijn er speciale atlassen/sites, waar alleen de onverharde wegen worden aangegeven?
Je kunt een wandelkaart kopen en dan de jeep tracks en wandelpaden proberen te rijden, en dan op de hoogtelijnen letten zodat je geen al te idiote hellingspercentages tegenkomt. Zo heb ik in Schotland de route Braemar - Tomintoul gedaan, en hoewel het niet zo'n succes was doordat de blokjes van m'n V-Brakes in de regen in een paar uur weggesleten waren, bleken daar meer fietsers te komen.
Fedor schreef:
willem.m schreef:Reisverslagen staan op de website.
Ik zie je website nu pas, maar erg mooie verslagen over zware tochten! (en inspirerend).
Dank je wel Fedor!

Hieronder nog een paar foto's van een mooie onverharde track op Corsica, van afgelopen april op Corsica:

Aanpoten op 1.200 m boven de noordkust
Afbeelding

Schier eindeloos off-road afdalen naar Cap Corse
Afbeelding

Stonden al eerder op de WF site maar ging (net als veel andere foto en reisverslagen, helaas) ten onder aan het geweld van dogmatische discussies over optimale bandbreedte, alu vs staal en andere nerdy topics :?
Afgelopen maand heb ik in Schotland stukken van de Great Glen Way met bepakking gedaan. De Great Glen Way is een tot in de puntjes verzorgde wandelroute van Inverness naar Fort William of vv. Op de fiets is het dan af en toe nog improviseren :). Enkele stukken van de route zijn steile wandelpaden, maar die zijn desgewenst via verharde wegen te vermijden.

Afbeelding

Afbeelding
mooie meerdaagse MTB-route's in zuid frankrijk;

Trans alpes houte provence & grande traversee vtt transverdon.
Ik reed enkele etappes van beide routes.

http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr/ ... ansverdon/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AB schreef:Heeft iemand de Transpirinaika wel eens zelfvoorzienend gefietst (dus met tasjes, tent en kookspullen)?
Veel spanjaarden fietsen deze route (de originele variant welteverstaan) met bepakking, maar overnachten bijna allemaal in refugios/hostals.
jelledebock schreef:mooie meerdaagse MTB-route's in zuid frankrijk;
<foto's>
Als ik dit en andere Google-resultaten zo lees is dat van die tarp met dat voorwiel nog best een origineel idee :)
mooie foto's en thx voor de gpx tracks
op welke fiets heb je deze tocht gedaan?

gr

Jos