Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon 52cm - Forum Wereldfietser

Avaghon 52cm

Hallo allemaal,
Ik ben een beginnend lange-afstand-fietser en op zoek naar een goede trekkingfiets.
Ik kwam de volgende occasion op het internet tegen:

Avaghon
frame: 52cm
v-brakes
Shimano LX afmontage
Tubus lowrider
28"wielen
Prijs: 495 euro

Wat vinden jullie hiervan? Is het een goede prijs?
Ik heb een afspraak gemaakt om volgende week een proefrit te maken, en ik wil me goed voorbereiden zodat ik weet waar ik op moeten letten bij dit specifieke model.
Kunnen jullie me wat tips geven?
Zijn er (betere) alternatieven?
Is iemand bekend met de fietsenzaak Xycletracx?
Volgens de verkoper/eigenaar is de maat precies goed voor mijn lengte.

Mocht er iemand zijn die een goede trekkingfiets te koop heeft, houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Ik heb natuurlijk al het e.e.a. gelezen, maar elk advies is heel erg welkom.

http://www.xycletracx.nl/detail-bike.php?id=255

Alvast bedankt en een groet van Jeremy
En hoe groot ben je dan?
Binnenbeen lengte?
Oh ja vergeten erbij te vermelden, ik ben 1.65.
Binnenbeen lengte ongeveer 78cm.

Nogmaal mijn dank voor jullie reakties.

Jeremy
Met een beetje geluk heb je er een mooie degelijke fiets aan waar je nog jaren plezier van kunt hebben. Ik heb zelf ook al jaren Avaghon.

Lijkt me dat die fiets moet passen met jouw lengte!
Met de houding kun je nog wat spelen.

Probeer nog wat van de prijs af te krijgen :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Jeremy schreef:Hallo allemaal,
Ik ben een beginnend lange-afstand-fietser en op zoek naar een goede trekkingfiets.
Avaghon http://www.xycletracx.nl/detail-bike.php?id=255
Het lijkt wel het kleine broertje van de mijne: http://leonpoels.nl/fietsen/fietsen/avaghon879.html
Als hij helemaal goed is en hij past heb je er een dijk van een fiets aan waar je graag 500 euro voor neerlegt (wel handelen hoor :D ). Reserveer wel wat voor dingen als een ander zadel dat beter bij je past en waarschijnlijk ook wat voor nieuwe ketting, kransjes e.d., of je handelt die er bij.
Succes!
Leon
@Henk en Leo; Bedankt voor jullie reakties.

@Leo
Ja, ze lijken zeker! Hetzelfde frame en dezelfde kleur.
Hoe oud/jong is jouw fiets? Twee keer Avaghon op het frame zie je tegenwoordig niet meer dacht ik..

Zelf dacht ik ook dat dit weleens een goede koop kan zijn, maar aangezien ik totaal geen verstand van fietsen heb, weet ik dus niet hoe goed beoordelen of de fiets zijn prijs waard is.

Bedoel je met 'kransjes' de casette?

Ik had een mail naar Xycletracx gestuurd en kreeg dit antwoord terug:

Hallo Jeremy,

De Avaghon heren staal

Volledig Shimano LX afmontage de fiets verkeerd in goede staat.

nieuwe cassette en ketting

Vriendelijke groeten,
John

Dat ziet er in iedergeval veelbelovend uit.

Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn bij een eerste aanschaf?
Er zit volgens mij bijvoorbeeld geen verlichting op. Is het handig om iets met een naafdynamo te nemen, of is een lamp met batterij net zo handig?

Ik ga er woensdag a.s. langs en ze zouden de fiets in orde maken (afstellen op mijn lengte om een proefrit te maken).

Ik houd jullie op de hoogte!

Ondertussen is alle advies nog steeds welkom :)

Jeremy
Volgens mij is dit een Avaghon maatframe. Als ie past en het onderhoud is goed, Kun je hem met een gerust hart kopen. Bij bike4travel.nl kun je zien wat deze fietsen nieuw kosten.

Gr. Kees
Berghaus schreef:Volgens mij is dit een Avaghon maatframe.
Lijkt me ook. Hoe oud hij is maakt niet uit. De maatfietsen van Avaghon zijn allemaal anders.
Of je een naafdynamo nodig hebt ligt er aan of je veel in het donker gaat fietsen. Wat bedoel je met lange-afstandsfietser?
Af en toe te lang gefietst en de laatste 10 km in de schemering en een lampje nodig vooral tegen de boete of een keer met de fiets 's avonds op bezoek elderis in de stad: batterijlampje. Woon-werkverkeer ook in de winter of brevettochten: Naafdynamo.
Lees ook dit: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Leon
@Leo :
Met lange-afstand bedoel ik bijvoorbeeld een rit van zeg maar, 60km en dan weer terug of eventueel ergens met de tent overnachten.
Van een brevettocht had ik nog nooit gehoord, maar ik begrijp na wat googelen dat dit een tocht is met een fietsclub.
Voorlopig zullen het solo-toertochten zijn.

Bedankt voor de tips :)

Vandaag heb ik nog even gebeld met Xycletracx.
Ik wilde vandaag al komen kijken (en erop fietsen natuurlijk) maar de fiets moest nog rijklaar gemaakt worden omdat de kabels om te schakelen te kort zijn.
Dat vind ik wel een beetje vreemd omdat hij gisteren vertelde dat er iemand een proefritje gemaakt had, maar 'm niet kocht omdat de maat niet goed was.
Maar ja, beter nu goed nagekeken, dan achteraf allerlei problemen.
Aangezien ik nogal wat meegemaakt heb met mijn huidige Batavus van 3 jaar jong (remmen die maar niet goed willen werken ondanks dure reparaties etc.) ben ik wel wat voorzichtiger geworden.
Ik wil echt kunnen vertrouwen op een fiets, vandaar ook dat ik jullie expertise vraag.

Jeremy
Jeremy schreef:...fiets moest nog rijklaar gemaakt worden omdat de kabels om te schakelen te kort zijn.
Hopelijk verknalt hij niet te veel aan de fiets....
Leon
Nee, dat is niet te hopen!
Het is helaas geen Avaghon dealer, dus maar hopen dat dit allemaal goed gaat.

Ik ga binnenkort de tips op de site van m.s.gerritsen doorlezen.

Jeremy
Jeremy schreef:Hallo allemaal,

Avaghon
frame: 52cm
v-brakes
Shimano LX afmontage
Tubus lowrider
28"wielen
Prijs: 495 euro

Wat vinden jullie hiervan? Is het een goede prijs?
Ik heb een afspraak gemaakt om volgende week een proefrit te maken, en ik wil me goed voorbereiden zodat ik weet waar ik op moeten letten bij dit specifieke model.
Kunnen jullie me wat tips geven?
Zijn er (betere) alternatieven?
Is iemand bekend met de fietsenzaak Xycletracx?
Volgens de verkoper/eigenaar is de maat precies goed voor mijn lengte.

Mocht er iemand zijn die een goede trekkingfiets te koop heeft, houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Ik heb natuurlijk al het e.e.a. gelezen, maar elk advies is heel erg welkom.

http://www.xycletracx.nl/detail-bike.php?id=255

Alvast bedankt en een groet van Jeremy
Beste Jeremy,

Als je maat klopt en de fiets heeft geen rare deuken (of scheuren) en is niet uit lood: kopen!!
Ga eventueel naar bike4travel (http://www.bike4travel). Daar zullen ze je zeker goed helpen ook al koop je de fiets daar niet. Het is wel de dealer. Zelf heb ik nu 31000 + met mijn avaghon gereden (met rohloff). Zelfs geen spaak gebroken. Avaghon rijdt (zeker met bagage) lekker stevig rechtuit en is zonder fratsen gebouwd en zoals je weet kun je fratsen in het buitenland in dorpjes moelijk kopen.

Wat ik niet snap is: waar is het driehoekje in het frame onder het zadel? Of heeft dat met de maatfiets te maken. De series hebben dat wel allemaal.

Is het echt een echte Avaghon?

Rob W
Als de fiets op deze lijkt dan is het een echte Avaghon zonder fratsen! :wink:

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Hallo Jeremy,

Het lijkt mij een keurige fiets. Ik ben al vele jaren vaste klant bij Xycletracx in Zwolle en John kennende
zal hij niet een fiets aan je verkopen als de framemaat niet goed voor je is. Als de maat niet bij je past
dan zal hij dat eerlijk tegen je zeggen. Ga er gewoon eens een stuk op fietsen.

Ronnie
alime schreef:Wat ik niet snap is: waar is het driehoekje in het frame onder het zadel? Of heeft dat met de maatfiets te maken. De series hebben dat wel allemaal.
Is het echt een echte Avaghon?
Rob W
Rob,
Alleen de grotere maten van de maatframes hebben het driehoekje en dit is een kleintje. Het frame is beslist echt of iemand heeft wel heel erg zijn best gedaan om een heel mooie vervalsing te maken. Onder de bracketpot staat het framenummer A{xxx} waarmee je mogelijk (bij bike4travel) kunt na laten trekken hoe oud de fiets is en wat er origineel aan onderdelen op zat. Als ik een gok mag doen: stuurpen, drager,
standaard en wielen zeker wel; aan zadel en stuur twijfel ik een beetje. Is de vork wel in dezelfde kleur? Dit zou moeten zijn, anders zit er een schadegeschiedenis aan de fiets, de vork lijkt op de kleine foto een beetje een ronde kroon te hebben, wat niet gebruikelijk is voor een avaghon van die tijd.
Leon
Hoi Leon,. Dank voor de update
Gr. Rob W
Leon,

En als gevolg van het hoge frame ook die rechte bovenbuis? Het is geen 'series', begreep ik uit bovenstaande correspondentie.

R
Je kunt het ook zien aan de transfers.... de series hebben zilverkleurige belettering met series aangegeven.

Het is zo goed als zeker een maatframe, deze heeft de zelfde goudkleurige transfers als de fiets die ik heb.
Ik fiets al op een Avaghon toen "Dynamo" in Nijmegen begon destijds.

Henk

kunst en fietswerk
Ok Henk,
Dan kan ik er nog een tijdje mee verder (hoop ik).
R
Iedereen bedankt voor alle reacties.
Het word me steeds duidelijker waar ik op moet letten.

Handig om te weten waar het framenummer zit, die laat ik straks nakijken bij bike4travel. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
En goed ook om te lezen dat er positieve ervaringen zijn met Xycletracx.

Voor iedereen die volgende week op de fiets springt met het mooie weer, wens ik alvast veel plezier!

Ik bericht jullie natuurlijk nog hoe het is afgelopen in Zwolle.
Bedankt allemaal en groet,

Jeremy