Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe telefoon:Sony Xperia Go - Forum Wereldfietser

Nieuwe telefoon:Sony Xperia Go

Voor sommigen misschien interessant: de opvolger van de Xperia Active. Voor de mensen die een telefoon willen die krasvrij is en waterbestendig. Handig voor de gps-gebruikers onder ons.

Paul
Ik vraag mij af, is het niet beter gewoon een gps apparaat te kopen ipv een telefoon met gps? Gaat veel sneller leeg lijkt mij.
Ja en nee. Als je een echte gps wilt hebben dan is nog steeds een echte gps wat je nodig hebt, want daarmee kun je met een beetje geluk twee dagen werken. Als je af en toe een beetje gps nodig hebt, dan is een telefoon met gps prima. Maar de functionaliteit kruipt wel steeds dichter naar elkaar toe. De waterdichtheid en degelijkheid van deze Sony is zo'n stap in die richting.
Wim
Een goed uitgekozen android-telefoon is in zo goed als alle opzichten superieur aan een dedicated gps-apparaat en met de tijd zal het verschil (zowel wat betreft hardware als software) alleen nog maar groter worden. Het is alleen wel wat lastiger aan te leren.

Nogal eens wordt de verkeerde android telefoon naast een gps-apparaat gezet en inderdaad, dan houdt het garmin-geval het langer uit. Dat komt simpelweg doordat de hippe telefoons van tegenwoordig een erg hoge resolutie hebben (en hoe meer pixels icm backlight, hoe sneller de accu leeggezogen wordt). De duurdere garmin-toestellen hebben overigens hetzelfde probleem, maar niemand lijkt dat te zien.

Met een goed uitgekozen telefoon heb je dat probleem dus niet; het hoeft uberhaupt geen probleem te zijn want met een naafdynamo+acculader laad je de accu sneller op dan dat hij leeg gaat (tenzij je gemiddeld 10km/h fietst).

Met een simpele zonneacculader à 120gram verdubbel je (zelfs zonder zon ;-) ) de accuduur van je telefoon; dan heb je bij lange dagtochten op een randonneur verder niks nodig (en een telefoon neem je meestal toch wel mee...)
Matthie9000 schreef:Een goed uitgekozen android-telefoon is in zo goed als alle opzichten superieur aan een dedicated gps-apparaat
Zijn er dan androids zonder touch screen? :roll:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Een goed uitgekozen android-telefoon is in zo goed als alle opzichten superieur aan een dedicated gps-apparaat
Zijn er dan androids zonder touch screen? :roll:
Een android telefoon heeft standaard 6 knoppen (en de mogelijkheid om er een USB-input-device aan te hangen); in ieder geval genoeg om mee te navigeren! Touch-screen bediening werkt overigens prima; alleen in de regen is het bij sommige schermen een ramp.
Hoe doe je dat met kaarten?
Ik heb op mijn gpsmap een topo kaart, openfietsmap, city navigator.
Wimmert schreef:Hoe doe je dat met kaarten?
Ik heb op mijn gpsmap een topo kaart, openfietsmap, city navigator.
Er zijn voor android diverse navigatie-apps. Zelf gebruik ik Viewranger, dan kun je OpenCycleMap gebruiken (ook offline via cache), maar er zijn ook betaalde kaarten, zoals heel Frankrijk op 1:100.000 (IGN); je kunt dan voor een klein bedrag kaartmateriaal downloaden voor het gebied waar je gaat fietsen of voor een paar tientjes heel Frankrijk aanschaffen.
Ik ben het met Matthie9000 eens dat je met een android-smartphone minstens zo goed af bent als met een gps-apparaat, maar houd wel rekening met een vrij steile leercurve. Het is zeker niet echt simpel in het begin, ook al door de vele apps waaruit je er een moet kiezen die voor jou het makkelijkst werkt. Die Qual der Wahl...
Waterdicht heeft weinig zin, het toestel met touchscreen raakt volstrekt in de war wanneer er regenwater over het scherm loopt. Allerlei functies worden als vanzelf gestart en gesloten. Heb het net 6 weken mogen aanschouwen, waarvan 4 met regen.

Koop gewoon een Galaxy oid en een waterdicht hoesje.

Frank
m-gineering schreef:Zijn er dan androids zonder touch screen? :roll:
Er zijn er misschien geen zonder touch screen, maar er zijn er wel met zowel touch screen als toetsenbord:
  • Huawei Boulder U8350
  • LG Optimus Pro C660
  • Alcatel OT-916D
  • Samsung Galaxy Txt B5510
  • ... (in Pricewatch van Tweakers.net staan er nu 19 Android telefoons met toetsenbord en GPS)
frank bueters schreef:Waterdicht heeft weinig zin, het toestel met touchscreen raakt volstrekt in de war wanneer er regenwater over het scherm loopt. Allerlei functies worden als vanzelf gestart en gesloten. Heb het net 6 weken mogen aanschouwen, waarvan 4 met regen.

Koop gewoon een Galaxy oid en een waterdicht hoesje.

Frank
Beter kiezen dus; de sony xperia go is gewoon te bedienen met natte vingers/in de regen/etc.
Lasse schreef:Er zijn er misschien geen zonder touch screen, maar er zijn er wel met zowel touch screen als toetsenbord:
  • Huawei Boulder U8350
  • LG Optimus Pro C660
  • Alcatel OT-916D
  • Samsung Galaxy Txt B5510
  • ... (in Pricewatch van Tweakers.net staan er nu 19 Android telefoons met toetsenbord en GPS)
En vergeet de USB-ingang niet hè? Een beetje (electro-)technicus met tijd teveel en verstand van java zou zelfs een controller/input-device op het stuur kunnen bouwen om de telefoon(/navigatie) naar wens te bedienen... dan heb je dus ook geen waterdichtte telefoon meer nodig ;-)!

Komt wel :D.
Vraag van een leek: kan je in een telefoon dan ook kaarten laden zoals in een Garmin? Ik dacht (als leek ;)) altijd dat telefoons alleen i.c.m. internet te gebruiken waren...
Matthie9000 schreef: Beter kiezen dus; de sony xperia go is gewoon te bedienen met natte vingers/in de regen/etc.
lijkt me erg handig, als je alleen het scherm wil afvegen om het te kunnen lezen :D
Fedor schreef:Vraag van een leek: kan je in een telefoon dan ook kaarten laden zoals in een Garmin? Ik dacht (als leek ;)) altijd dat telefoons alleen i.c.m. internet te gebruiken waren...
Nee hoor, je kunt ook gewoon kaarten laden net zoals Garmin...
Fedor schreef:Vraag van een leek: kan je in een telefoon dan ook kaarten laden zoals in een Garmin? Ik dacht (als leek ;)) altijd dat telefoons alleen i.c.m. internet te gebruiken waren...
Zie het niet als een telefoon maar als een mini-computer (want dat is het).

Ik heb op mijn android (offline) 3 maal de volledige dekking van Europa; 3 soorten kaarten; waarvan 2 (offline) routerend.
m-gineering schreef:lijkt me erg handig, als je alleen het scherm wil afvegen om het te kunnen lezen :D
Daarom zet je het display ook uit/aan (met de eenvoudig te bereiken aan/uit-knop) wanneer je dat doet.... Uit, vegen, aan; klaar; 3 seconden werk.
paulemans schreef:Voor sommigen misschien interessant: de opvolger van de Xperia Active. Voor de mensen die een telefoon willen die krasvrij is en waterbestendig. Handig voor de gps-gebruikers onder ons.

Paul
Hopelijk houdt die 't wat langer vol dan de Xperia Active de mijne heb ik nl terug moeten sturen omdat het scherm op zwart bleef staan. Nazoeken op www leverde me de info dat er meer mensen last van hebben / gehad.
's kijken hoe lang dat hele circus gaat duren voordat ie weer terug is.

grtn,
Arnold.
Matthie9000 schreef:Een goed uitgekozen android-telefoon is in zo goed als alle opzichten superieur aan een dedicated gps-apparaat en met de tijd zal het verschil (zowel wat betreft hardware als software) alleen nog maar groter worden. Het is alleen wel wat lastiger aan te leren.
[KNIP]
Met een goed uitgekozen telefoon heb je dat probleem dus niet; het hoeft uberhaupt geen probleem te zijn want met een naafdynamo+acculader laad je de accu sneller op dan dat hij leeg gaat (tenzij je gemiddeld 10km/h fietst).
Wat is nou een voorbeeld van een 'goed uitgekozen telefoon'? En in welk opzicht is zo'n telefoon volgens jou niet superieur aan een dedicated GPS-apparaat?
Matthie9000 schreef:Met een simpele zonneacculader à 120gram verdubbel je (zelfs zonder zon ;-) ) de accuduur van je telefoon; dan heb je bij lange dagtochten op een randonneur verder niks nodig (en een telefoon neem je meestal toch wel mee...)
Voor mezelf sprekend: ik heb het minstens twintig jaar op de fiets prima uitgehouden zonder telefoon, dus dat laatste argument lijkt me niet zo héél erg valide.
Goed uitgekozen houdt in dat het blijft werken onder alle weersomstandigheden en daarin ook de bedienen is en dat het scherm geen megahoge resolutie heeft waardoor de accu snel leeg gaat; bij de Sony Xperia Go is daar goed over nagedacht, ook de motorola defy+ doet het bijvoorbeeld prima bij wat watergeweld.

Het voordeel van dedicated GPS-apparaten is dat het makkelijker aan te leren is; met een smartphone heb je (veel) meer mogelijkheden maar daardoor is de leercurve stijler en kost het meer tijd om uit te vogelen hoe alles werkt en hoe je de boel configureert, het kan een voordeel zijn dat het apparaat op batterijen werkt.

Ik denk dat je een uitzondering bent als je geen mobiele telefoon mee neemt op fietsvakantie maar goed ik had het ook over ‘meestal’ ;-). Een telefoon is een stuk lichter dan een garmin-toestel dus op dat punt is het naar mijn mening ook een betere keuze, nam je altijd al een telefoon mee dan bespaar je nog meer gewicht.
Matthie9000 schreef:Ik denk dat je een uitzondering bent als je geen mobiele telefoon mee neemt op fietsvakantie maar goed ik had het ook over ‘meestal’ ;-).
Met 'twintig jaar geen telefoon mee' bedoel ik dan ook dat niemand tot pakweg tien jaar geleden een telefoon bij zich had en we ons toen ook redelijk konden redden. Nu neem ik hem ook mee, al staat hij 98% van de tijd uit. Af en toe het thuisfront bellen (wordt zeer op prijs gesteld door schoonmoeder), dat is het wel.
Matthie9000 schreef:Een telefoon is een stuk lichter dan een garmin-toestel dus op dat punt is het naar mijn mening ook een betere keuze, nam je altijd al een telefoon mee dan bespaar je nog meer gewicht.
Gewicht van de GPS (apparaat 213 gram, 2 extra accu's, acculader, samen misschien 400 gram dus waar hebben we het over?) vind ik persoonlijk geen punt. Maar als je uiteindelijk GPS én telefoon echt kunt combineren is dat natuurlijk mooi voor gewicht én ruimte.