Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitensportspullen zelf maken van textiel - Forum Wereldfietser

Buitensportspullen zelf maken van textiel

Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging en nuttige invulling van mijn tijd.Zoals ik het nu bezie gaat dat het zelf maken van spullen op de naaimachine worden.

Ik heb al eens het zitlapstoeltje op basis van de uitleg van Ronald van de Perk gemaakt, waarvoor dank.
En onlangs een overall hier en daar opnieuw gestikt en een lange campingbroek 1/4 ingekort en omgezoomd.

Nu heb ik nog de volgende projectjes op het oog,

- rits vervangen van mijn eerste tentje.
- dagrugzak van 12 jaar oud, uit elkaar halen voor het patroon en namaken.
- lange broek voor op de camping/in de stad
- softshell jack van 5 jr oud namaken.

Ik heb de handige link van extrem-textil uit het draadje wat ik nieuwsgierig volgde
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=extrem

Nu is mijn vraag of mensen (Janneke, Paulien?)nog weblinks weten met handige tips voor het gebruik van een naaimachine?
Het belangrijkste is dat de naald past bij de stof, dus dikkere stoffen met een dikke naald (>90) en dunne stoffen met een dunne naald (70-80). Let ook op dat de punt nog scherp is. Er zijn ook speciale naalden voor jeans en rekbare (jersey) stoffen.
Maak je niet de druk over alle verschillende steken, recht en zigzag in verschillende breedtes en lengtes zijn de belangrijkste.
En maak altijd een proeflapje om te kijken of de steek de juiste lengte/breedte heeft en of de draadspanning goed is. Daarna gewoon aan de slag!
Zo heb ik naast kleding ook bestuurbare vliegers, paardedekens en footprints op de naaimachine gemaakt.

Vele jaren terug had Op Pad trouwens een aantal patronen van allerlei buitensportkleding en andere handige buitensportmaterialen.

Veel plezier