Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 120€ dure lamp nodig, of kan t ook goedkoper? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

120€ dure lamp nodig, of kan t ook goedkoper?

Revanho schreef:
erikheijn schreef: 20 lux is dus meer dan genoeg.
Ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat het vergelijken van lampen op basis van een theoretische (en meestal ongecontroleerd) cijfer en zeker ook basis van lux, geen goed idee is.
Duitse fabrikanten hanteren de meetmethode zoals die vereist wordt voor de typegoedkeuring. De lux opgave heeft dan betrekking op de helderste punt in het lichtbeeld, terwijl er ook nog eisen aan de helderheid aan de randen gesteld wordt.

Je hebt dus een begin, maar de ene 20 lux koplamp is de andere niet. Je zou een lamp kunnen maken die 20 lux haalt in het midden, en op alle andere punten net het verplichte minimum, een andere 20 luxer zou een stuk ruimer op en buiten de andere meetpunten kunnen uitvallen en de rijbaan egaal verlichten.

Een SON E6 doet ca 20 lux, maar geeft een smalle bundel, buiten de lichtvlek zie je weinig. De Son Edelux doet 80 lux maar het grootse verschil is niet verder kunnen kijken maar de veel bredere lichtbundel zodat je je beter op de wegranden kunt orienteren. De grotere helderheid is vooral handig bij tegenlicht, dan zie je zelf ook nog wat
Wim schreef:De Sondelux is de beste, maar de betere Shimanomodellen zijn ook heel redelijk (merkbaar meer weerstand, dat wel).
De weerstand van de shimano modellen is toch al heel wat veranderd. Als ik onze fietsen naast elkaar zet (shimano DH3N80 en Son28(oud)) en de wielen een gelijkaardige zwengel geef, is het verschil minimaal. (met licht uit, een matig voordeel voor de Son, met licht aan een voordeel voor de shimano (maar de lampen zijn niet identiek, dus dat kan een vertekend beeld geven). In de praktijk hebben we bij beide nog nooit problemen gehad.

Ontopic: Ik vind deze site erg goed qua informatie over lampen, batterijlampen en naafdynamo's: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html. De man is streng, maar wat hij schrijft is waar voorzover ik het kan nagaan: de son trilt inderdaad bij een andere snelheid dan de shimano, ik vind de trillingen niet storend, maar ze zijn er wel, en bij lange nachtelijke ritten tracht ik boven of onder de trilsnelheid te rijden. Ook zijn commentaar op de lampen komt overeen met de beperkte ervaring die ik heb.

Persoonlijk vind ik batterijlampen eigenlijk nooit een aanrader omdat het alleen maar werkt als je altijd op voorhand weet of je licht zal nodig hebben. En de momenten dat je het dankbaarst bent dat je licht hebt, niet de voorbereide momenten zijn. (bv. onverwachte sneeuwstorm, iets te lang blijven hangen in het café, ...)
Ik heb al jaren de cateye HL-EL135. Heel tevreden voldoende licht. Zit op vakantie/woon-werkfiets. Weegt weinig itt naafdynamo/koplamp combinatie

http://img11.hostingpics.net/pics/80643 ... t_Koga.jpg

Patrick
Wat betreft weerstand van naafdynamo's, hier is er een recente test met onder andere de Shimano DH-3N80 en de nieuwe SON 28 en Delux: Fahrradzukunft.de: Neue und exotische Nabendynamos im Test.
Met licht uit is de Shimano ca 1-1,5W (20-30km/h) meer eisend dan de SON modellen, wat ongeveer overeenkomt met een dubbel zo hoge weerstand bij die snelheden.
Lasse schreef:Wat betreft weerstand van naafdynamo's, hier is er een recente test met onder andere de Shimano DH-3N80 en de nieuwe SON 28 en Delux: Fahrradzukunft.de: Neue und exotische Nabendynamos im Test.
Met licht uit is de Shimano ca 1-1,5W (20-30km/h) meer eisend dan de SON modellen, wat ongeveer overeenkomt met een dubbel zo hoge weerstand bij die snelheden.
Interessant, hoewel de weerstand dubbel is, is het belangrijkste dat de weerstand bij licht uit erg beperkt blijft bij de meeste dynamo's. De zichtbare verschillen zijn van die aard dat er andere componenten op je fiets zullen zijn die veel belangrijker zullen zijn. Dat was ook al de conclusie van de fietserbond die zonder labotest bij de Shimano DH3N20 een weerstand maten van ongeveer 1 watt met licht uit.

Hoofdconclusie is voor mij: naafdynamo's zijn goed en hun weerstand bij niet gebruik is enkel belangrijk als je je fiets zo onderhoud dat er nergens iets suboptimaal aan zit. Bijkomende conclusie is alleszins: wat je ook doet, de sanyo H27 is geen winner :-).
Ik zit nu ook met de vraag: op de "race"fiets zou ik de voorkeur geven aan batterijverlichting (anders moet er een compleet nieuwe racevelg komen met naafdynamo wat ook erg in de kosten gaat lopen, bovendien is een dynamolamp monteren wat lastiger). Maar het moet wel veel licht geven gezien de rijsnelheid en de vaak donkere omgeving.

Twijfel nu tussen een Philips Safe Ride en de B&M Ixon IQ Speed (met losse accu) en de "gewone" Ixon IQ zou misschien ook een optie zijn (zit tussen beide in). Eerste en derde zijn iets goedkoper, makkelijker in het gebruik maar zo leeggetrokken (max 8 uur voor de Philips). Tweede is met de losse accu wat omslachtiger (waarschijnlijk komt er toch een tas achter het balhoofd waar de accu in past) maar geeft veel langer licht (handiger voor nachtritten). Alle geven een BAK licht op vol vermogen.

Mensen die hun voorkeur (of een andere...) kunnen aangeven of de lampen in gebruik hebben gezien (bijv. bij andere deelnemers bij PBP e.d.)?

Zijn bijv. bij de Philips de accu's ook vervangbaar voor andere oplaadbare batterijen tijdens een langere rit?
Als het goedkoop moet, is Deal Extreme je vriend: http://www.dealextreme.com/p/p7-water-r ... -set-82734
45 dollar inclusief verzendkosten en genoeg licht om een vliegtuig neer te halen.

Meer: http://www.dealextreme.com/c/bike-light ... =relevance

Ben zelf groot voorstander van accu/batterijverlichting. Een zaklamp heb je toch nodig, dus naafdynamo betekent dat je in plaats van één lamp, twee lampen + naafdynamo meezeult. Opladen kan bij 98% van de fietsvakanties minstens om de dag. Opladen via USB is erg mooi, omdat de lader van je smartphone ook USB is, kun je met de juiste verloopstukjes altijd even je koplamp laden bij de koffiepauze.

Dit is mijn koplampje: http://www.owleye.com.tw/product_detail ... oduct_id=9 Beetje prijzig, maar veel licht voor weinig gewicht.

Grtjs,

Walter
waltertje schreef:98% van de fietsvakanties
Voor de twee korte tunneltjes per jaar zet ik mijn petzltje wel op mijn kop. Achter heb ik een reflector.
Grootste punt van zorg is dat wanneer je vanaf de volle zon een tunnel infietst je niks ziet, zonnebril of niet, licht op de fiets of niet. Dus als het een donkere tunnel is stoppen, zonnebril af, wennen en kijken hoe je er door gaat. Ik weiger te fietsen als ik het wegdek voor me niet zie.
Heeft iemand wel eens een auto aangehouden en gevraagd of die langzaam voorop zou gaan?
Leon
Leon schreef:
waltertje schreef:98% van de fietsvakanties
Voor de twee korte tunneltjes per jaar zet ik mijn petzltje wel op mijn kop. Achter heb ik een reflector.
Grootste punt van zorg is dat wanneer je vanaf de volle zon een tunnel infietst je niks ziet, zonnebril of niet, licht op de fiets of niet. Dus als het een donkere tunnel is stoppen, zonnebril af, wennen en kijken hoe je er door gaat. Ik weiger te fietsen als ik het wegdek voor me niet zie.
Heeft iemand wel eens een auto aangehouden en gevraagd of die langzaam voorop zou gaan?
Leon
Ik heb mijn licht eigenlijk altijd aan ook overdag dus, vooral in het buitenland. Je bent gewoon veel beter zichtbaar voor dat autoverkeer.
Niet eens zozeer wanneer verlichting betrouwbaar moet zijn, maar vooral wanneer je gewoonweg fatsoenlijke licht wil hebben op je fiets omdat je wat wil kunnen zien is een naafdynamo icm goede led-lampen zwaar superieur aan die kleine rotlampjes die je in een paar uur leeg zuigt! Wanneer je ook nog eens waarde hecht aan een (usb-)acculader is de keuze helemaal makkelijk, je garmin gps of smartphone zuig je met wat ongelukkige instellingen namelijk leeg in een dag.

Op een racefiets, bij incidenteel fietsen door het donker of wanneer je écht een asfalt/afstandsmonster bent en graag alle cultuur en natuur voorbij raced zou ik óók mijn petzl met usb-oplaadbare accu pakken en om mn racebocht knopen; achter een fel led-lampje en je bent klaar.
Matthie9000 schreef:Niet eens zozeer wanneer verlichting betrouwbaar moet zijn, maar vooral wanneer je gewoonweg fatsoenlijke licht wil hebben op je fiets omdat je wat wil kunnen zien is een naafdynamo icm goede led-lampen zwaar superieur aan die kleine rotlampjes die je in een paar uur leeg zuigt!
Wat voor vakanties heb jij dat je een paar uur achter elkaar in het donker fietst?
Matthie9000 schreef:Wanneer je ook nog eens waarde hecht aan een (usb-)acculader is de keuze helemaal makkelijk, je garmin gps of smartphone zuig je met wat ongelukkige instellingen namelijk leeg in een dag.
Makkelijke keuze idd. Combinatie van gelukkige instellingen en een lichte, snelle lader. Eén keer in de drie dagen laden is genoeg. :-)
Matthie9000 schreef:Op een racefiets, bij incidenteel fietsen door het donker of wanneer je écht een asfalt/afstandsmonster bent en graag alle cultuur en natuur voorbij raced zou ik óók mijn petzl met usb-oplaadbare accu pakken en om mn racebocht knopen; achter een fel led-lampje en je bent klaar.
Verreweg de meeste vakantiefietsers gaan niet naar de binnenlanden van Mongolië. Die fietsen in Italië, in Frankrijk, in Nederland. Die moeten vaker hun fiets het perron op zeulen dan dat ze een dag zonder stroom zitten. Daar heb je meer aan een lichte en lichtlopende fiets dan aan een derdewereldtrekker.

Je hoeft bovendien geen snelheidsfreak te zijn om een snelle fiets te willen. Het gaat ook om actieradius. Ga je naar de noordelijke helft Scandinavië, dan is het wel zo prettig als je niet hoeft te kijken op 30 kilometer meer of minder. Zeker als je niet de hele dag 200 W uit je benen kan persen, gaan de kleine beetjes hard aantikken.

Grtjs,
Walter - die elke kJ maar één keer uit kan geven
waltertje schreef: Je hoeft bovendien geen snelheidsfreak te zijn om een snelle fiets te willen. Het gaat ook om actieradius. Ga je naar de noordelijke helft Scandinavië, dan is het wel zo prettig als je niet hoeft te kijken op 30 kilometer meer of minder. Zeker als je niet de hele dag 200 W uit je benen kan persen, gaan de kleine beetjes hard aantikken.

Grtjs,
Walter - die elke kJ maar één keer uit kan geven
Ja, maar jij fietste toch op een ligfiets van vele kilo's, dan kan dat ene watje van een naafdynamo er toch ook wel bij? Vooral in noordelijk scandinavie zou ik wel een naafdynamo met usb-acculader willen voor de smartphone, gps, etc (zoals matthie bedoelde).
AB schreef:
waltertje schreef: Je hoeft bovendien geen snelheidsfreak te zijn om een snelle fiets te willen. Het gaat ook om actieradius. Ga je naar de noordelijke helft Scandinavië, dan is het wel zo prettig als je niet hoeft te kijken op 30 kilometer meer of minder. Zeker als je niet de hele dag 200 W uit je benen kan persen, gaan de kleine beetjes hard aantikken.

Grtjs,
Walter - die elke kJ maar één keer uit kan geven
Ja, maar jij fietste toch op een ligfiets van vele kilo's, dan kan dat ene watje van een naafdynamo er toch ook wel bij? Vooral in noordelijk scandinavie zou ik wel een naafdynamo met usb-acculader willen voor de smartphone, gps, etc (zoals matthie bedoelde).
Ja, mijn fiets is bijna 12 kg. Gelukkig zitten er binnenkort carbon spatborden op ;-)

Als je je GPS er op laat draaien, is het wel meer dan 1W. Maar vooral: Een wattje hier, een onsje daar, een extra ditje en voor de zekerheid nog een datje en voor je het weet rij je alsnog op een vrachtwagen. Dan is die extra berg aan het eind van een drijfnatte dag voor de camping die wel geopend is, een groter probleem dan wekelijks je koplamp inpluggen.

grtjs,

Walter - heeft ze zien ploeteren en vloeken
Naar mijn mening is het nou juist in scandinavië fijn om niet gebonden te zijn aan de campings ‘omdat de stroom bijna op is’ ;-) Ik wil elke dag oplaadcapaciteit hebben en ik gebruik mijn fiets (buiten vakanties om) veelvuldig in het donker. Ik heb al een behoorlijk lichtgewicht uitrusting (tent en slaapspullen blijven steken op 2kg) en ook weinig zin om me zorgen te moeten maken dat mijn lamp, oplader of accu gejat worden dus op dit punt weegt de naafdynamo op de weegschaal wat mij betreft lichter ;-).

Matthie —300km actieradius is voldoende— Buitenblattie/9000
Matthie9000 schreef:Naar mijn mening is het nou juist in scandinavië fijn om niet gebonden te zijn aan de campings ‘omdat de stroom bijna op is’ ;-)
Nou, ik wil toch echt vaker douchen dan dat ik mijn accu's op moet laden... Maar ik heb blijkbaar een stuk minder stroom nodig dan jij.

grtjs,

Walter
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef:Naar mijn mening is het nou juist in scandinavië fijn om niet gebonden te zijn aan de campings ‘omdat de stroom bijna op is’ ;-)
Nou, ik wil toch echt vaker douchen dan dat ik mijn accu's op moet laden... Maar ik heb blijkbaar een stuk minder stroom nodig dan jij.

grtjs,

Walter
Als je de discussie wilt vernauwen tot het wel dan niet halen van een camping, omdat je wel dan niet een naafdynamo hebt, dan heb je vast al een glaasje op (borrelpraat!). Sta je toch vijf minuten minder lang onder die douche :D .