Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lange, nauwsluitende broek voor fietsvakanties - Forum Wereldfietser

lange, nauwsluitende broek voor fietsvakanties

Ik ben op zoek naar een goede, lange, smalle/nauwsluitende, sneldrogende en het liefst niet al te zware (afrits)broek voor tijdens fietsvakanties (wandelingen, bij afkoelen in de avond, etc.)

Ik draag met een smal postuur en lengte van 1.90m over het algemeen broeken met een lengtemaat 36 en breedtemaat 31; de meeste outdoorbroeken van goede lengte lijken echter afgestemd te zijn op bourgondisch bebuikte bejaarden (no offence).

Vragen:

- Heeft er iemand tips voor mij? bepaalde merken met een smalle pasvorm?
- Is het aan te raden om voor de gestelde doelen gelijk een waterdichte/ademende broek te nemen zodat ik gelijk een regenbroek heb of zijn die niet warm genoeg?
- Wat voor / hoeveel lange broeken nemen jullie mee?
Matthie9000 schreef:Ik ben op zoek naar een goede, lange, smalle/nauwsluitende, sneldrogende en het liefst niet al te zware (afrits)broek voor tijdens fietsvakanties (wandelingen, bij afkoelen in de avond, etc.)

Ik draag met een smal postuur en lengte van 1.90m over het algemeen broeken met een lengtemaat 36 en breedtemaat 31; de meeste outdoorbroeken van goede lengte lijken echter afgestemd te zijn op bourgondisch bebuikte bejaarden (no offence).

Vragen:

- Heeft er iemand tips voor mij? bepaalde merken met een smalle pasvorm?
- Is het aan te raden om voor de gestelde doelen gelijk een waterdichte/ademende broek te nemen zodat ik gelijk een regenbroek heb of zijn die niet warm genoeg?
Voor savonds bij de tent zitten en wandelen gebruik ik een fjalraven afritsbroek. Die heb je in verschillende diktes, de dunne versie zit echt heerlijk. De broek zit redelijk smal sluitend, maar ja, heb dan ook dikke benen. Even vantevoren bij Bever passen dus.

Daarnaast bevind er zich ergens in mijn tas een ademende regenbroek, die eigenlijk zelden gebruikt wordt. Voor een lange koude afdaling is het wel ideaal, maar in een normale regenbui kun je soms maar het beste doorrijden in je wielerbroek (met evt. beenstukken). Tijdens het fietsen (niet in de afdaling) blijf je toch wel warm, en het droogt snel. Een ademende regenjack gaat er dan wel overheen.

Savond in een ademende regenbroek zitten of daar wandeltochten mee maken is (oops, vind ik) 10x niks.

daarnaast vind ik het zelf heel prettig om snachts een lange onderbroek van craft aan te hebben. Daarmee blijft je donzen slaapzak wat zweetvrij (scheelt je een satijnen binnenzak). En als je je nergens voor schaamt kun je daar ook mee wandelen of voor de tent zitten :D .
Matthie9000 schreef:- Is het aan te raden om voor de gestelde doelen gelijk een waterdichte/ademende broek te nemen zodat ik gelijk een regenbroek heb of zijn die niet warm genoeg?
Het hoeft niet meteen; het ligt eraan wat je gaat doen. Je kunt een regenbroek ook over de afritsbroek doen, als het echt koud wordt verschuiven je prioriteiten vanzelf of je bibbert :D
Hoewel ze bijna niet te vinden zijn, zijn er ook regenbroeken die er niet ernstig uit zien als regenbroeken, maar een meer flexibele stof hebben. Ik heb er ooit een gekocht en ben er nu zuinig mee :D
Verder ben ik het hartelijk met je eens dat de meesten merken en winkels alles doen met kleurtjes en modelletjes en heel weinig met pasvorm.
Leon
The North Face Trekker pants. Zit uitstekend bij een smal postuur, is sneldrogend en licht. Niet geschikt voor de winter want dun. Voldoende zakken. Geen afritsbroek, en dat is maar goed ook want een rondlopende rits vlak boven de knieën is meestal funest voor de pasvorm.
In elk geval verkrijgbaar bij De Zwerfkei.
Bedankt voor jullie reacties; ik heb inmiddels een dunne, lange fjällräven broek gekocht en gekozen voor een versie zónder (af)rits: Karl MT. Een lange thermobroek van craft had ik al; misschien komt er nog een keer een lange icebreaker bij.

De vérkoper kwam nog met de tip om de voor/bovenzijde van de broek te behandelen met speciale wax (omdat dat deel het natst wordt bij fietsen; à la rainlegs), iemand daar ervaring mee? Voorlopig doe ik het maar zonder regenbroek denk ik.
Die wax werkt behoorlijk goed. Lekker dik opstrijken, ben je ook nog mug-proef.
AB schreef:daarnaast vind ik het zelf heel prettig om snachts een lange onderbroek van craft aan te hebben. Daarmee blijft je donzen slaapzak wat zweetvrij (scheelt je een satijnen binnenzak). En als je je nergens voor schaamt kun je daar ook mee wandelen of voor de tent zitten :D .

Of het nu satijn, zijde of egyptisch katoen is zo'n lakenzak beschermt het tijk van je slaapzak ook tegen slijtage door teennagels en andere ruwe opvlakken op je lichaam (eelt) daarnaast zorgt het voor een verhoging van de isolatiewaarde en blijft de slaapzak zelf schoner aan de binnenkant, zweten doen niet alleen je benen.

Voor 's avonds en op een rustdag heb ik zelf een fjallraven (ieder jaar weer andere modellen), hiervan zijn de pijpen zelfs in mijn geval (1.92m met mt 52) veel te lang en René Vos (apeldoorn en Gorssel) kan ze gratis voor je laten omzomen op de juiste lengte als je de broek bij hem koopt tenminste.