Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slovenie - Forum Wereldfietser

Slovenie

Vandaag vertrekken Hetty en ik naar Slovenie.

Door de voorbereidingen van een groot project op mijn werk kwam het er deze winter niet van om een langere fietsreis te maken. Dat project loopt nu en duurt nog wel een jaartje. Er zitten een aantal bouwvakkers in het team, daarom pikken we nu de "bouwvak" mee met een weekje extra.

De bus van Cycle-Tours rijdt van Eindhoven naar Noord-Italie (Bolzano) en sluit erg goed bij het begin en het eind van onze vakantie. Vanuit Bolzano fietsen we, zoals gebruikelijk zonder vast omlijnd plan, naar Slovenie. Daar laten we ons graag verrassen door alles en iedereen die we tegen komen en ontmoeten. We hebben kaarten van Noord Italie en Slovenie met kruisjes en aantekeningen erop van interesante plaatsen. Ook het Sloveense thuisadres van Gregor staat erop. Het zou erg leuk zijn om hem daar te ontmoeten.


De fietsen zijn klaar gemaakt voor de reis en de spullen ingepakt.
Afbeelding
Wie bij het zien van zo'n plaatje geen jeuk krijgt zit op de verkeerde website
Hoi Hetty en Lauran,

Alvast veel plezier! En goed weer toegewenst...

En ik krijg al jeuk in mijn kuiten als ik weer terug denk aan die rotklim naar dat stulpje van Gregor..... :twisted:
Eenmaal daar... :P

Maar of hij daar zal zijn...

Groeten Fokko
Veel plezier. Was er vorige maand nog. Vooral de 206 door het Triglav-gebergte is echt wonderschoon, en tevens een uiterst aangename klim.

grtjs,

Walter
Walter, heb je de 909 en 209 ook nog gedaan, mogelijk nog steeds macadam al wordt asfalt op steeds meer plekken neergelegd, ook erg mooi is vanuit Bled via Radovna naar Mojstrana. (of andersom, klimmen en dalen moet je toch)
Gregor ken ik trouwens niet.
De 206 is overigens geen aangename klim, voor Walter wel maar 14% over 10 kilometer is voor veel van ons op het randje. Al die haarspeldbochten maken hem wel erg mooi.
lauke schreef:Vandaag vertrekken Hetty en ik naar Slovenie.



De fietsen zijn klaar gemaakt voor de reis en de spullen ingepakt.
Afbeelding
Wie bij het zien van zo'n plaatje geen jeuk krijgt zit op de verkeerde website

Tsja, ik hou ervan dingen op mijn eigen manier te interpreteren. :wink:

Dus als ik het goed begrijp gaan jullie op vakantie en zoeken jullie "oppas" voor het huis, in de vorm van vakantiefietsers, die hun tentje bij jullie op het gras mogen zetten en royaal gebruik mogen maken van het brandhout, om een kampvuur te stoken? :D :D :D
tsja....lekker fikkie stoken...of Fancy Biking....misschien op de verkeerde Milionairs-site....(niet die van Bert Sitters met zijn miljoen sterren...) :wink:
Ha die Lauke,

Neem een Pivo Lazko. Oh nee, je drink geen bier.

Groetjes uit Denemarken,

Bert
Pman schreef:Walter, heb je de 909 en 209 ook nog gedaan, mogelijk nog steeds macadam al wordt asfalt op steeds meer plekken neergelegd, ook erg mooi is vanuit Bled via Radovna naar Mojstrana. (of andersom, klimmen en dalen moet je toch)
Nee, het was het een of het ander, en we wilden gewoon heel graag door het Triglavgebergte en Socadal.
Pman schreef: De 206 is overigens geen aangename klim, voor Walter wel maar 14% over 10 kilometer is voor veel van ons op het randje. Al die haarspeldbochten maken hem wel erg mooi.
Ach... gewoon een kwestie van een klimfiets kopen, beetje oefenen en de steengrill thuis laten ;-)

grtjs,
Walter, die zeker terug zal keren naar Slovenië
Steengril heb ik niet, hebben ze in Slovenië overal. Verschil zit hem denk ik meer in het gewicht 9 voor jouw Fujin (met je WAW ben je denk ik niet geweest) tegenover 23 voor mijn 3-wieler zonder bagage. Slovenië is echt prachtig al komen er wel steeds meer auto's waardoor de wegen weer slechter worden, ook op de kleine weggetjes. Of je mijn max van 96km naar Bovec ook heb gehaald weet ik niet, daar ben je misschien weer te licht voor. :)
Voor diegenen die even doorvragen bij de lokale VVV, er is een kaart met alle bewegwijzerde fietsroutes in Slovenië. Wel zo handig omdat er op de bordjes in de meeste gevallen alleen een nummer staat en niet waar deze naar toe gaat (helaas staan die nummers niet op de kaart). Ook staan er op deze kaart verbindingsroutes, die dan wel weer over wat drukkere wegen gaan. In ieder geval in het Duits te verkrijgen in Kranjska Gora. Daarnaast zijn er bij veel VVV's ook lokale routes te krijgen, voor als je wat langer op 1 plek blijft.

Dit is een foto uit 1999, toen nog op een 2-wieler met iets teveel voornamelijk volumineuze bagage.

Afbeelding
Gisteren goed aangekomen in Bolzano. De bus van Cycletours zat redelijk vol met vooral racefietsers die vanuit een camping of hotel gaan fietsen. Over het algemeen behoorlijk getrainde mannen.

We waren al om 8 uur in Bolzano, dus we konden meteen aan de bak. De eerste klim, richting Slovenie was van 250m naar 1750m en weer terug naar 1400m.
Toen vonden we het wel goed, want geweldig hadden we niet geslapen in de bus.

Vandaag weer het betere klimwerk. Van1400m naar 2100 naar 1000, en weer omhoog naar 1590m. De hellingen zijn behoorlijk steil. We zien vooral veel motorrijders die, in meer of mindere mate, soepel door de haarspeldbochten draaien. Racefietsers zien we ook wel, maar vakantiefietsers nog niet.
Roald schreef:
lauke schreef:Vandaag vertrekken Hetty en ik naar Slovenie.



De fietsen zijn klaar gemaakt voor de reis en de spullen ingepakt.

Wie bij het zien van zo'n plaatje geen jeuk krijgt zit op de verkeerde website

Tsja, ik hou ervan dingen op mijn eigen manier te interpreteren. :wink:

Dus als ik het goed begrijp gaan jullie op vakantie en zoeken jullie "oppas" voor het huis, in de vorm van vakantiefietsers, die hun tentje bij jullie op het gras mogen zetten en royaal gebruik mogen maken van het brandhout, om een kampvuur te stoken? :D :D :D
Voor oppas thuis is deze keer goed gezorgd, Roald.
Dat kampvuur stoken in de tuin, in combinatie met kamperende Wereldfietsers gaan we volgend jaar doen.
Hierover later meer.
We zijn twee dagen aan het fietsen in zonovergoten berglandschap "de Dolemieten " . Het landschap is prachtig, en dat vinden vele toeristen met ons. We moeten om lekker te kunnen fietsen de kleinere weggetjes opzoeken. En die zijn stijl! Maar o zo mooi:-) De lange afdelingen zijn dan extra mooi. Evenals het lekkere italiaans ijsje daarna. Zitten nu op een prachtige camping met rondom prachtige bergen en alleen vrolijk klingelende koeienbellen op de achtergrond. Ineen overheerlijk italiaans wijntje. En het wordt al koud, dus dubbel lekker slapen
Hi Hetty en Lauran,

We hadden beloofd via de Wereldfietsers en Slovenië jullie reis te volgen. Het duurde even eer we het gevonden hadden. We moesten ons wel even registreren om jullie op deze manier te kunnen antwoorden, ging vlot.
Top dat jullie zulk lekker weer hebben. Bij ons vliegen de vogeltjes rond met paraplu'tjes en het ree loopt rond met een snorkel.
Hoe staat het met de pasta? Oh heerlijk dat Italiaanse ijs. Wij houden het bij de het ijs van de bakker ???
Heel veel genieten daar want jullie hebben het meer als verdiend.

Rob en Joyce
Landgoed de Wildert
We hebben gisteren een lange fietsdag gehad. Berg af, wind mee. Aangekomen in Gemona, ten noorden van Udine.
Nu is er ook nog gerechtigheid voor de thuisblijvers. Regen met een klap onweer in Italië. Dat wordt een rustdag krijg ik zojuist door. :idea:
We hebben gisteren een lange fietsdag gehad. Berg af, wind mee. Aangekomen in Gemona, ten noorden van Udine.
Nu is er ook nog gerechtigheid voor de thuisblijvers. Regen met een klap onweer in Italië. Dat wordt een rustdag krijg ik zojuist door. :idea:
Afbeelding

Zomaar een mooi plekje onderweg

Afbeelding
Prachtige maar verlaten camping met heerlijke douche:-)

Twee dagen heerlijk gefietst. Wat we de eerste dagen geklommen hebben zijn we nu gedaald. Een afdaling van40 km over prachtig asfalt:-). De wegen zijn hier toch super goed onderhouden. Ook kwamen we verder van de hoofdwegen en werd het heerlijk rustig op de weg. Ook worden de bewoners hier veel vriendelijker en de prijzen een stuk lager.

De Dolemieten zijn echt prachtig. Vanmorgen regen en onweer en de voorspelling slecht. Mooi terras met ontbijt, wifi en heerlijke koffie. Dus we hebben lekker een rustdag:-).
Afbeelding

We zijn ondertussen in Slovenië aangekomen. Het is een erg vriendelijk land, zowel om te zien als de mensen. De grenspost was ook hier verlaten, Slovenië is natuurlijk gewoon een land van de Europese unie. De wegen werden wel gelijk een stuk minder van kwaliteit, versleten asfalt, of onverhard, geen vangrails naast de afgrond is hier redelijk normaal. Maar het is hier wel vreselijk mooi en rustig op de kleinere wegen.

Gisteren waren in Kobarid, een erg toeristisch dorpje, bij een erg blauw/groene rivier. Moeite om ons kleine tentje ergens tussen te zetten, zo vol was de camping. Vandaag via een pad langs de rivier naar het iets verderop liggende Tomin gefietst. Hierna lieten we alle toeristen achter ons en rijden we een mooie route naar een adres wat we van Gregor gekregen hebben. Daar aangekomen blijken ze alleen in het weekeind opende zijn, maar we werden uiteindelijk vriendelijk en gastvrij ontvangen. Was wel plezierig want we zitten echt in the middle of nowhere en het was of terug berg af of nog héél ver klimmen....
ah kobarid, daar gaat een kano hart sneller van kloppen , dat stuk van de soca is erg mooi. het klinkt alsof ik ook een keer de fiest meemoet nemen die kant op goed idee.
veel plezier.
bert sitters schreef:Ha die Lauke,

Neem een Pivo Lazko. Oh nee, je drink geen bier.

Groetjes uit Denemarken,

Bert
Bert,

In Noord Italië kost het bier 3,50 en een goede Merlot 1,00.
Geheel uit economische motieven dronken we dus wijn
We zijn nu in Slovenië en hier is wijn goedkoper dan melk.
Na het ontbijt zitten we dus al vrolijk zingend op de fiets. :) :o :P :P