Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS systeem - Forum Wereldfietser

GPS systeem

Hallo allemaal,
Ik ga een tocht ondernemen van Kaapstad naar Leiden. Ik wil een GPS-systeem kopen maar weet niet goed welke nu het beste is. In elk geval Garmin denk ik, want daar zijn de meeste kaarten voor beschikbaar. Maar... welk type van Garmin?? Iemand tips? Of ervaringen?
Blassie,

Welkom op het forum.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er is al héél veel over GPSen geschreven.
Daarnaast is het handig als je over je wensen nadenkt. Welke aspecten zijn voor jou bepalend? Dan kunnen mede-fietsers je beter en gerichter tips geven.
Hoi Hans,

Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar juist omdat er al zoveel is geschreven vind ik het lastig om hierin mijn weg te vinden. Ik heb nog nooit met GPS-systemen gewerkt, dus weet ook niet goed welke aspecten nu belangrijk zijn.
In elk geval is het allerbelangrijkste de ontvangst (aangezien ik in Afrika ga fietsen), beschikbare kaarten en langdurige batterij. Ook is het belangrijk dat de kaart aangeeft waar dorpen en steden zijn, maar ik neem aan dat elk GPS-systeem dat doet :-)
Verder wil ik graag een hartslagmeter, goede navigatiemogelijkheden langs mooie paden die wel voor snelle fietsers te fietsen zijn, een meter die stijgingen en stijgingspercentages aangeeft.

Is dit voldoende voor anderen om mij van adviezen te voorzien?

Groet
Erik
Het lastige van GPS'en is dat ze op batterijen draaien.
Zijn ze leeg heb je niets meer.
Zorg dat je ze onderweg kan laden middels naafdynamo of zonnecellen.
Kaarten vind je GRATIS op http://garmin.openstreetmap.nl/
De kaarten zijn meestal routerend en meestal beter dan papieren varianten.
Zelf koop ik altijd een goedkope papieren back-up met een grote schaal.
Sinds ik met GPS fiets komen de papieren kaarten als nieuw thuis!!!

Type is lastig, zelf ben ik gecharmeerd van touchscreen.
Een Oregon of Dakota is daar in perfect.
Neem de goedkoopste en gebruik de gratis OSM kaarten.
Sommigen vinden touchscreen te handig of hopen dat één zonder minder batterijen eet.
Zelf zou ik gaan voor de Dakota 10, compact, zuinig met de batterijen en makkelijk in bediening.

En wbt ontvangst, die satalieten hangen in de ruimte en draaien om de aarde.
Heeft niets met Afrika te maken, je GPS werkt daar net zo goed. Zolang je volle batterijen hebt. :P
Waarschijnlijk een GPS beter in Afrika beter dan op de polen, daar is de GPS dekking het minst.
johntelleman schreef:Sommigen vinden touchscreen te handig of hopen dat één zonder minder batterijen eet.
Dank je. Die kan ik weer lekker in mijn zak steken...
Het is niet mogelijk dat wij knoppen prefereren boven touchscreen?
En die 25 uur Etrex op 2 AA heb ik zeker gedroomd? Of geluk gehad? Of gewoon naïef?
ankeric schreef:
johntelleman schreef: Het is niet mogelijk dat wij knoppen prefereren boven touchscreen?
En die 25 uur Etrex op 2 AA heb ik zeker gedroomd? Of geluk gehad? Of gewoon naïef?
Heb je niet gedroomd hoor. Ik heb zelf een oudje, GPSmap 76CSX, met knoppen, blijft zelfs drijven, is met handschoenen aan te bedienen, en gaat eindeloos mee op een stel goeie batterijen. 25 uur op 2 AA-tjes is echt geen probleem.

Groeten.....Willem :D
johntelleman schreef:Zelf zou ik gaan voor de Dakota 10, ........
Een Dakota 10 is er 1 met alleen intern geheugen (850 Mb). Wellicht is het bij grotere tochten en meerdere kaarten handiger om een gps te hebben met een mogelijkheid voor een extra sd-kaart zoals bijv. Dakota 20. Routes, tracks,basiskaart e.d op intern en kaart(en) op sd-kaart. Kun je zelfs onderweg nog wisselen van kaart. Sommige (topo)kaarten van Garmin zijn alleen nog op sd-kaart te verkrijgen.
Gr.
Kees
keesm54 schreef:
johntelleman schreef:Zelf zou ik gaan voor de Dakota 10, ........
Een Dakota 10 is er 1 met alleen intern geheugen (850 Mb).
Kees, je hebt gelijk, een 20 is slimmer ivm de mini SD kaart.

En van een Dakota gaan de batterijen 20 a 25 uur mee.
Maar in Afrika kan je zomaar door je batterijen heen zijn.
Dan is het prettig dat je zelf supporting kan zijn.

John.
johntelleman schreef:En van een Dakota gaan de batterijen 20 a 25 uur mee.
Mijn Etrex gaat 15-30 uur mee. (Een route voor morgen voorbereiden vreet batterijen. Alleen een track registreren eet bijna niets).
Afgerond: 15 uur.
Jouw Dakota gaat 20-25 uur mee.
Afgerond: 25 uur.
Dus: een Dakota heeft een langere batterij levensduur dan een Etrex en dat heeft niets te maken met touchscreen of knoppen. Ook niets met het beschikbare geheugen of het scherm (65-K).

Garmin vergelijkt beide en zegt: Dakota 20 uur vs Etrex 25 uur. Scheelt 25%. Of 20% onder de honderd. Maar ja, Garmin is ook niet objectief. Vista HCx is volgens Garmin óók 25 uur, maar de Etrex 30 heeft een kortere batterijduur dan de HCx. Volgens mij althans.
Dus: John, je hebt helemaal gelijk :D