Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur wieltjes vervangen; zin of onzin? - Forum Wereldfietser

derailleur wieltjes vervangen; zin of onzin?

Hallo,
Bij fietsenmakers zie je in de rekjes met losse onderdelen vaak setjes derailleurwieltjes hangen. Nu rijd ik al jaaaaaaren rond met mijn shimano deore DX 7sp. derailleur, en heb nog nooit een derailleur wieltje vervangen. Alles schakelt prima.
Is een nieuw setje derailleur wieltje het ergens goed voor (en zo ja, waarvoor?)
joop71 schreef:Hallo,
Bij fietsenmakers zie je in de rekjes met losse onderdelen vaak setjes derailleurwieltjes hangen. Nu rijd ik al jaaaaaaren rond met mijn shimano deore DX 7sp. derailleur, en heb nog nooit een derailleur wieltje vervangen. Alles schakelt prima.
Is een nieuw setje derailleur wieltje het ergens goed voor (en zo ja, waarvoor?)
Ze slijten, dus ja dat is wel ergens goed voor. Maar zolang het goed gaat zo ik mij er niet druk over maken. Eens in de zoveel tijd goed schoon maken. Het moet soepel draaien.
joop71 schreef: Is een nieuw setje derailleurwieltjes ergens goed voor (en zo ja, waarvoor?)
Het heeft in twee gevallen zin:
- Als je een dure derailleur hebt die veel langer meegaat dan de wieltjes;
- Als je wieltjes hebt met een glijlager en je wilt opwaarderen naar wieltjes met een kogellager omdat je het gepiep zat bent.

Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie.

Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.

Grtjs, Walter - X.0
waltertje schreef:Als je wieltjes hebt met een glijlager en je wilt opwaarderen naar wieltjes met een kogellager omdat je het gepiep zat bent.
Aha, is dat het! Regelmatig haal ik die dingen los en stop ze vol met vet. Toch helpt dat nooit lang.
Er zijn vast ook goeie en minder goeie wieltjes met kogellagers. Heb je tips?

Frank
Als je je na 15000 km afvraagt waarom je het ****-geheel niet meer afgesteld krijgt, de kabels gaan nog lekker en je hebt geen schade heb je een aardige kans dat nieuwe wieltjes helpen.
Leon
frank bueters schreef:
Er zijn vast ook goeie en minder goeie wieltjes met kogellagers. Heb je tips?
keramische derailleurwieltjes, wel iets duurder :wink:
Michael W schreef:
frank bueters schreef:
Er zijn vast ook goeie en minder goeie wieltjes met kogellagers. Heb je tips?
keramische derailleurwieltjes, wel iets duurder :wink:
Keramische lagers zijn niet geschikt voor weer-en-wind-nacht-en-ontij-fietsen. Helaas.

De derailleurwieltjes van Tacx schijnen goed te zijn voor een schappelijke prijs. Heb er zelf geen ervaring mee, de X.0-derailleur heeft af-fabriek wieltjes die uitstekend gelagerd zijn.

Grtjs,

Walter
Leon schreef:Als je je na 15000 km afvraagt waarom je het ****-geheel niet meer afgesteld krijgt, de kabels gaan nog lekker en je hebt geen schade heb je een aardige kans dat nieuwe wieltjes helpen.
Voel dan eerst even of er geen speling in de draaipunten zit. Als dat het geval is kun je hem weggooien, nieuwe wieltjes maken dan geen verschil.

Grtjs,

Walter
waltertje schreef:
Leon schreef:Als je je na 15000 km afvraagt waarom je het ****-geheel niet meer afgesteld krijgt, de kabels gaan nog lekker en je hebt geen schade heb je een aardige kans dat nieuwe wieltjes helpen.
Voel dan eerst even of er geen speling in de draaipunten zit. Als dat het geval is kun je hem weggooien, nieuwe wieltjes maken dan geen verschil.
Niet meteen boos naar de fietsenmaker terug gaan als er in het nieuwe bovenwieltje flink speling zit: dat hoort zo. :D
De vorige keer dat ik nieuwe derailleurwieltjes monteerde kon ik het verschil nauwelijks zien of voelen, maar het verschil in schakelen was succesvol.
Leon
Na 15.000 km is het een mooi moment om te vervangen.
wieltjes krijgen best veel meuk voor hun kiezen.
Leon schreef:
waltertje schreef:
Leon schreef:Als je je na 15000 km afvraagt waarom je het ****-geheel niet meer afgesteld krijgt, de kabels gaan nog lekker en je hebt geen schade heb je een aardige kans dat nieuwe wieltjes helpen.
Voel dan eerst even of er geen speling in de draaipunten zit. Als dat het geval is kun je hem weggooien, nieuwe wieltjes maken dan geen verschil.
Niet meteen boos naar de fietsenmaker terug gaan als er in het nieuwe bovenwieltje flink speling zit: dat hoort zo. :D
De vorige keer dat ik nieuwe derailleurwieltjes monteerde kon ik het verschil nauwelijks zien of voelen, maar het verschil in schakelen was succesvol.
Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde de draaipunten van het mechaniek (paralellogram en ophangpunt) en niet van de wieltjes. Het bovenste wieltje moet bij sommige derailleurs inderdaad zijdelingse speling hebben.

grtjs,

Walter