Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een standaard buitenband vervangen door een bredere. - Forum Wereldfietser

Een standaard buitenband vervangen door een bredere.

Ik zal mijn achterbuitenband moeten vervangen, er zit een aardige scheur in en is gewoon mega versleten. Er zit momenteel een vrij standaard buitenband onder. Ik vraag me af of ik deze kan vervangen door een bredere buitenband? Ligt dat alleen aan de ruimte welke de frame toestaat of hangt dat ook van de velg af en moet ik deze ook vervangen als ik er een bredere band onder wil plaatsen?

De binnenband vervang ik ook gelijk mee omdat ik toch eenmaal bezig ben.
Wat is je huidige bandmaat?

In principe kan je wel een aantal mm breder gaan (mits frame e.d. het toelaten) op dezelfde velg.
Bedankt voor de snelle reacties.
Huidige maat is 37. Met de link kom ik al een heel eind. Ik ga zo een buitenband bestellen zodat ik weer fijn kan fietsen!
1) Pak een schuifmaat en meet de werkelijke breedte van de band op; die wil nog zeker bij oudere banden wel eens 5mm smaller uitvallen (werkelijke breedte van de band die je gaat bestellen kun je soms terugvinden op internet) waardoor een bredere band ineens ‘veel’ breder wordt.

2) Een bredere band is breder maar ook hoger; kritieke punten die je zeker moet checken zijn:
- Tussenruimte bovenkant band/spatborden (voor én achter)
- Tussenruimte zijkant band/voorvork (meestal geen probleem)
- Tussenruimte zijkant band/achtervork (net achter de trapas)
- Tussenruimte zijkant+bovenkant band/remmen (met name bij racegrepen van belang)

3) Het is niet handig om héél weinig ruimte te hebben tussen band en spatbord omdat modder/blaadjes/troep etc. dan makkelijk vastlopen, ook op de andere plekken heb je wel wat speling nodig ivm uitzetten/vervorming van de band.

Verder is het vooral ook een kwestie van trial&error en uitproberen maar zeker op wat oudere 28" fietsen is ‘echt 37mm’ vaak al de limiet.
Breder lukt vaak wel, behalve soms bij oudere Koga's. Dit lijkt me ook het uitgelezen moment na te denken over de vraag wat voor type band je nodig hebt.
Wim
Ik fiets dagelijks 20 km, over asfalt. De reden waarom ik een brede band er onder wil zetten is omdat ik de stabiliteit wil verhogen. Door de vervorming van de band heb ik soms het idee dat bij een kleine oneffenheid in de weg als een snake bite kan veroorzaken met een relatief hoge snelheid. Ik pomp het regematig op tot 3 bar.
Met een bredere band hoop ik dat dit tot het verleden behoord.
Ik zou de band ook wat harder oppompen, 3 bar is weinig voor 28" 37mm. Met te weinig druk rijden is vragen om problemen.
Lasse schreef:Ik zou de band ook wat harder oppompen, 3 bar is weinig voor 28" 37mm. Met te weinig druk rijden is vragen om problemen.
te veel druk is ook nergens goed voor. Als je niet te zwaar bent en geen bagage meeneemt is 3 bar niet raar, een typische 37mm zit op een range van 2.5-4.5 bar oid
Is dit een stadsfiets, of wat wil je ermee?
Wim
Het is een Union stadsfiets. Ik weeg tussen de 80 en 85 kg.
Ik gebruik het voor me woon-werkverkeer. Het is een fiets zonder versnellingen. Het is eigenlijk me reservefiets.

Off topic: Me fiets met versnellingen heeft geboken spaken en een slag in de achterwiel. Als ik de spaken kan vervangen dan denk ik dat het wel moet lukken om de slag er uit te krijgen maar de versnellingen zit in het wiel verwerkt. Ik heb geen idee hoe ik die er af kan halen om de spaken te vervangen. Daar open ik misschien ooit wel een nieuwe topic voor aan als het nodig is...
De relatief snelle Schwalbe Marathon Racer is er in 40 mm. De wat langzamere en stuggere maar ook degelijkere gewone Schwalbe Marathon Greenguard is er ook in 40 mm.
Je beschrijving van je fiets met versnellingen is niet erg duidelijk: heeft die een derailleur (zo'n poot die eronder hangt en de ketting verplaatst van het ene naar het andere achtertandwiel) of een versnellingsnaaf met een inwendige versnellingsbak.
Wim
Me fiets met de kapotte spaken is een gazelle met 3 nexus versnellingen. Het is een versnellingsnaaf met een inwendig versnellingsbak.
Opnieuw laten spaken met nieuwe spaken een misschien een nieuwe velg. Zoek wel een fietsenmaker die dat kan, en niet alleen maar zegt dat hij het kan.
Wim
Meeste dingen probeer ik zelf te doen maar me gevoel zei me ook al dat dit een wat moeilijker klus zou worden. Ik ga idd opzoek en ik hoop de kosten te kunnen beperken maar ik ben toch bang dat het meer dan 100 euro zal kosten om te repareren.

Bedankt voor al je adviezen, ik ga in iedergeval met mijn Union aan de slag!
Wielbouwen en nieuwe spaken zal samen ruim 50 euro zijn. Een fatsoenlijke velg misschien 25-35 euro.
Wim
Iedereen bedankt voor alle tips. Mijn Union fiets heeft een nieuwe achterband. Een 'Buitenband Schwalbe 40-622 zwart + reflectie Marathon racer'. Het heeft me net iets meer dan 30 euro gekost. De fiets zelf heeft me maar 50 euro gekost... Maar het fietst weer prima, beter dan voorheen zelfs!
Lijkt me een prima keus. Banden maken heel veel uit voor het gevoel van een fiets en voor de snelheid. Soepele brede banden zijn het geheim van lekker en snel rijden.
Wim