Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [TKA] Vakantiefiets Snel Explorer - Forum Wereldfietser

[TKA] Vakantiefiets Snel Explorer

Te Koop Aangeboden
Handgebouwde Wereld/Vakantiefiets van het bekende merk Snel uit Utrecht.


Maten (geschikt voor personen rond de 180 (ik ben zelf 178):
Lengte bovenbuis: 56 cm
Lengte zadelbuis: 58 cm
Wielmaat: 28”

Prijs: 400,- of een mooi bod

Met deze fiets kan je moeiteloos een mooie vakantie hebben in de Benelux maar even makkelijk ook naar India fietsen. Beiden heeft deze fiets gedaan. De fiets is gekocht in 1995 maar is daarna vele malen opnieuw opgebouwd. De reden is dat ik als eigenaar alleen op fietsen wil rijden die technisch perfect in orde zijn. Dus na elke reis werd de complete fiets aan een grondige onderhoudsinspectie bloot gesteld.

Paar details die er voor mij uitsteken, en die ook de reden zijn dat ik toentertijd gekozen heb voor deze fiets.

Het frame is opgebouwd uit ijzersterke Columbus buizen en is dus van staal. Het heeft een klassiek uiterlijk en is bijzonder stijf. Je kan moeiteloos al je bagage erop laden voor een grote wereldreis. het frame heeft veel nokjes voor bidonhouders, dragers, enz. Natuurlijk heeft het frame gebruikerssporen. de lakbeschadigingen zijn bijgewerkt.

De achtervork van het frame is extra breed zodat er moeiteloos brede banden (bijvoorbeeld 50 mm) in kunnen. In de achtervork bevindt zich een 40 spaaks Shimano XT tandemnaaf. deze naaf is extra breed en daarom niet paraplu gespaakt. dat levert een erg sterk wiel op. Daarnaast zitten er in het wiel dikke standemspaken en zijn de velgen dubbelwandig. Dit is niet standaard op de fiets. We hebben er toen voor gekozen omdat we absoluut geen spaakbreuk meer wilden hebben. En dat is gelukt.

Met de tandwielen kan je zonder problemen nog een reis maken. De achter en voorderailleur is LX, de commandeurs zijn van Shimano XT. Deze zijn van aluminium en beduidend sterker dan toen de plastic versies. De fiets schakelt prima. Kabels zijn net vervangen.

Achterop zit een blackburn drager. Ik zou er nu eerder een Tubus stalen drager op zetten maar dat neemt niet weg dat de drager verder nog prima is. Je zult zelf een voordrager/lowrider moeten aanschaffen om je bagage ook voor te vervoeren.

De fiets is geheel compleet. Dus inclusief slot, standaard. aluminium pomp. Het zadel is van het type Terry butterfly. Maar ik heb ook nog een San Marco zadel (smaller) liggen dus als dat je voorkeur heeft dan zetten we dat erop.

De fiets kan zowel uitgerust worden met een authentieke stuurpen als met een headset. Nu zit er een headset op maar mocht je lekker rechtop willen zitten dan kan er ook een gewone stuurpen gemonteerd worden. Volgens mij heb ik die ook nog liggen dus als dat het geval is den zetten we die erop.

De trappers zijn van het type DX van Shimano en werken het best met stevige fiets/wandelschoenen. Om de 28” wielen zitten Shimano XR 47 mm banden.

Ik ben op zoek naar een nieuwe reis voor deze fiets. Dus als jij die reis wilt maken dan gaan we er vast wel uitkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Allemaal heel klassieke kwaliteit. Ik heb niets nodig, maar voor belangstelleden: wat is de maat, en is dit zoals ik schat een fiets met 28 inch wielen?
Wim
Wim schreef:Allemaal heel klassieke kwaliteit. Ik heb niets nodig, maar voor belangstelleden: wat is de maat, en is dit zoals ik schat een fiets met 28 inch wielen?
Wim
Een na laatste foto. 622x19 van Mavic

Even geduld Wim, er staat dat er binnenkort tekst bij komt.
:lol: ....klopt. volgens mij staat alles er nu wel. maar mocht ik iets vergeten zijn: ik ken deze fiets van haver tot gort dus vraag maar. Kost me toch wel wat moeite om deze fiets van de hand te doen. mooie tochten mee gemaakt. maar een mens moet nu eenmaal niet teveel spullen hebben.
Marco Meijerink schreef::lol: ....klopt. volgens mij staat alles er nu wel. maar mocht ik iets vergeten zijn: ik ken deze fiets van haver tot gort dus vraag maar. Kost me toch wel wat moeite om deze fiets van de hand te doen. mooie tochten mee gemaakt. maar een mens moet nu eenmaal niet teveel spullen hebben.
Ik ken dit type fiets wel. Goed idee dat je de wielen opnieuw gespaakt heb. (ervaring :evil: ).
Ik denk dat een ieder die nu een vakantiefiets zoekt, maar nog niet direct 2000,- - 4000,- uit wil geven, dit een prachtfiets is! Als ik de tijd had voor een tweede vakantie, zo ik deze wel als tweede fiets willen ;-)
Niet paraplu gespaakt wil zeggen dat de spaken elkaar niet onder langs kruisen.

Mario
@ Mario
Niet paraplu gespaakt wil zeggen dat de spaken elkaar niet onder langs kruisen.
Dat is radiaal gespaakt wat jij bedoelt.

Paraplu is niet centrisch, vaak bij pignon/derailleur.
Centrisch is ; zoals bij een Rolhoffnaaf.

Henk

kunst en fietswerk
Zojuist heb ik een bericht gestuurd via jouw website. Heel toevallig ben ik op zoek naar een reis fiets in die prijsklasse. En ik ben zelf 1.80m. De fiets die ik op wilde laten knappen blijkt te klein te zijn voor mij. Het was de vorige toerfiets van mijn vader.

(Het kan zijn dat ik éénzelfde bericht hiervoor heb gestuurd. Ik ben nieuw op het forum).
Fiets is verkocht.....