Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoorknooppunt Luxemburg - Forum Wereldfietser

Spoorknooppunt Luxemburg

In juni was ik met de fiets in Luxemburg.
Het station van de stad Luxemburg biedt een aantal interessante verbindingen naar Frankrijk. De fiets kan mee in diverse Franse TER-treinen richting Metz en de Elzas (reserveren niet mogelijk), IC-treinen naar Straatsburg en Bazel en nachttreinen naar Avignon, Nice en Port Bou net over de Spaanse grens. Een fietsplaats reserveren in deze nachttreinen kost 10 Euro. Je kunt dit doen bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl
Het station van Luxemburg stad heeft liften.
De kortste verbinding vanaf Amsterdam en Utrecht is via Maastricht en Luik.
Op de heenreis had het stokoude boemeltje dat tussen Maastricht en Luik pendelt het bekende kleine Belgische fietsenhokje aan een van uiteinden van het korte treintje. Op de terugreis had ik een van binnen wat gerenoveerd treinstel met nieuwe stoelen. Ook het fietsenhok bleek aanzienlijk uitgebreid.
Het station van Luik heeft liften (plaats voor slechts een fiets). Let op met het plannen van je reis: de trein van Luik naar Luxemburg rijdt slechts een keer in de twee uur. In deze treinen ontbreekt een fietsenhok, maar de fietsen mochten op de balkons. Er ging een groep schoolkinderen met fietsen mee, maar daar werd niet moeilijk over gedaan.
Mooi! Op deze wijze kun je dus ook bij de route in de Bourgogne komen.
Overstappen in Metz.
ruudvp schreef:Mooi! Op deze wijze kun je dus ook bij de route in de Bourgogne komen.
Overstappen in Metz.
Als dat lukt zou dat heel mooi zijn ja, maar volgens Bahn.de kunnen tussen Luik en Luxemburg officieel geen fietsen mee. 8)
Ben vorig jaar augustus gewoon met fiets en al in de boemel Luxemburg-Luik gestapt, en geen conducteur die me er scheef op aankeek hoor....maar ik ga eens op zoek naar de site van de Lux. spoorwegen, daar zou je het moeten kunnen zien denk ik of het officieel mag. Als ik het kan vinden, post ik het wel even.
http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... cyclistes/

Bevestigd in elk geval dat je op binnenlandse treinen de fiets mee mag nemen, en dat is gratis (in elk geval vorig jaar op het traject Mersch-Luxembourg gare).

En ik zag opdelfde site, dat er ook TGV's naar Bordeaux en rennes gaan vanaf Luxemburg...een alternatief voor via Lille reizen misschien?
captain_fabulous schreef:http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... cyclistes/

Bevestigd in elk geval dat je op binnenlandse treinen de fiets mee mag nemen, en dat is gratis (in elk geval vorig jaar op het traject Mersch-Luxembourg gare).
Ja, maar er staat ook bij; Het vervoer van fietsen is echter alleen gewaarborgd als er plaatsen beschikbaar zijn in de trein.
Dus het mag als er plaats is :wink:
Zie ook: http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_ ... _luxemburg
Michael W schreef:
ruudvp schreef:Mooi! Op deze wijze kun je dus ook bij de route in de Bourgogne komen.
Overstappen in Metz.
Als dat lukt zou dat heel mooi zijn ja, maar volgens Bahn.de kunnen tussen Luik en Luxemburg officieel geen fietsen mee. 8)
Volgens Bahn.de kun je in geen enkele Belgische trein fietsen meenemen als je vinkt op "fietsen mee".
In Frankrijk krijg je via deze treinplanner alleen de TER-treinen, waarin de fietsen gratis meekunnen, maar niet de TGV's en de nachttreinen waarvoor je moet reserveren voor een fietsplaats en 10 Euro moet betalen.

Ik ben nu diverse malen in de trein tussen Luik en Luxemburg geweest met mijn fiets en nog nooit een opmerking gehad van de conducteur. Ook de Luxemburgse fietsersbond LVI geeft het advies gewoon doen. Ik stap in Luik helemaal achteraan in. Mocht een totaal verkeerde conducteur je de toegang in Luik tot de trein weigeren, dan hoef je geen twee uur te wachten. In dat geval neem je de trein naar Namen( Namur). Daar stap je over naar Luxemburg.

Rijsel is nu nog een belangrijke schakel voor fietsen meenemen naar Frankrijk, maar als de Benelux-treinen ophouden met rijden naar Antwerpen en Brussel, dan wordt dat een stuk lastiger. In de Fyra-treinen die dan gaan rijden mogen géén fietsen!
Het hangt er natuurlijk vanaf waar in Nederland je woont, maar Luxemburg is heel goed met trein en fiets bereikbaar vanuit Duitsland.
Wim
Zeker nu de Vennbahn een eind klaar is
ruudvp schreef:Zeker nu de Vennbahn een eind klaar is
Dat is heel leuk natuurlijk, maar het gaat hier niet over Luxemburg als eindbestemming maar als tussenstation naar het zuiden :wink:
als de Benelux-treinen ophouden met rijden naar Antwerpen en Brussel
Is daar al een datum voor? Zou wel erg vervelend zijn! Zometeen moet je eerst naar Duitsland, of Basel, om een trein naar Frankrijk te kunnen pakken!
captain_fabulous schreef:
als de Benelux-treinen ophouden met rijden naar Antwerpen en Brussel
Is daar al een datum voor? Zou wel erg vervelend zijn! Zometeen moet je eerst naar Duitsland, of Basel, om een trein naar Frankrijk te kunnen pakken!


Nog steeds niet.. Nog niet alle Fyra-treinen zijn afgeleverd. En NS is nog druk bezig met het testen.
Michael W schreef:
ruudvp schreef:Zeker nu de Vennbahn een eind klaar is
Dat is heel leuk natuurlijk, maar het gaat hier niet over Luxemburg als eindbestemming maar als tussenstation naar het zuiden :wink:
Ik las 'm als "je fietst naar Luxembourg, en pakt daar de trein naar het zuiden". Maar inderdaad, dat staat er niet :?
bert sitters schreef:
captain_fabulous schreef:
als de Benelux-treinen ophouden met rijden naar Antwerpen en Brussel
Is daar al een datum voor? Zou wel erg vervelend zijn! Zometeen moet je eerst naar Duitsland, of Basel, om een trein naar Frankrijk te kunnen pakken!


Nog steeds niet.. Nog niet alle Fyra-treinen zijn afgeleverd. En NS is nog druk bezig met het testen.
De berichten zijn nu dat het met ingang van de nieuwe dienstregeling in december gaat gebeuren. Ik heb het genoegen gehad om zo'n nieuwe Fyra- trein van binnen te mogen aanschouwen. Het is allemaal krap. Er zijn zoveel mogelijk stoelen in gepropt. Lijkt me erg lastig voor lange mensen. NS-Hispeed erkent dat de beenruimte minder is dan bijvoorbeeld de ICE-treinen, maar: "In de ICE-treinen zitten de passagiers vaak 7 uur, maar de reistijd van de Fyra van Amsterdam naar Brussel duurt nog geen 2 uur, aldus NS-Hispeed.
Bagage wordt sowieso een probleem. Er is geen ruimte voor gedemonteerde en verpakte fietsen, zoals in de TGV en Thalys. Bij ingangen zijn drie vakjes, maar daar past niet veel meer in dan een diplomatenkoffertje.
“Bagage kan in de rekken boven de stoelen, was de reactie van de NS.” Maar wie de omvang van de bagagestukken van passagiers in de huidige Benelux-treinen overziet, kan onmiddellijk constateren dat deze hutkoffers, mega Turkse tassen en dozen onmogelijk in de rekken boven de stoelen kunnen. Vooral luchtreizigers die op Schiphol instappen hebben vaak omvangrijke bagage bij zich. Verder zie je in de trein flink wat “bijzondere bagage” zoals kinderwagens. Ik heb in de Fyra geen plek voor kinderwagens kunnen ontdekken.
Je kunt de klok erop gelijk zetten dat de bagage een enorme puinhoop gaat opleveren in de Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Vooral met in- en uitstappen: met grote kans dat de treinen niet op tijd kunnen vertrekken, omdat de deuren nog niet dicht kunnen.
Ik heb begrepen dat de volgende maand al een paar nieuwe Fyra-treinen stilletjes worden ingezet tussen Amsterdam en Breda, om de reacties van het publiek te meten en als test hoe het gaat met publiek in de trein.
Amsterdam- Breda is echter géén Amsterdam-Brussel. De huidige Fyra van Amsterdam naar Breda (met oude treinen) zit bij lange na niet vol. Verder reizen met deze trein veel woon-werkpassagiers. Deze mensen hebben nauwelijks bagage bij zich.