Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevestiging Tubus Tara voordrager en spatborden - Forum Wereldfietser

Bevestiging Tubus Tara voordrager en spatborden

Vandaag heb ik een Tubus Tara voordrager volgens de bijbehorende instructies op mijn fiets gemonteerd, met het resultaat zoals getoond op onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De handleiding van de drager bevat een illustratie waarop het bevestigingspunt van het spatbord punt B is (zie boven). Voorheen zat het spatbord (SKS chromoplastic) echter op punt A bevestigd. Vergeleken met de oude situatie is het spatbord dus meer naar achteren vastgezet. Dit heeft ertoe geleid dat hoek C groter is geworden met kromme metalen armen van de drager. Ook staat het spatbord niet helemaal optimaal meer staat ten aanzien van het wiel (ondanks aanpassen van de lengte van de metalen armen).

Nu lijkt het geen probleem om het grijze (plastic) bevestigingsstuk spatbord weer op punt A te monteren in plaats van de zwarte metalen spacer van de drager. Hiermee zou de wat gecompromitteerde positie van het spatbord zijn verholpen. Echter, de meegeleverde zwarte spacer is van metaal en het grijze bevestigingsstuk van het spatbord is van plastic. Geeft dit problemen qua stevigheid (en slijtage van frame-oogjes) bij bevestiging van tassen aan de drager tijdens een fietstocht?
-Daan- schreef:Vandaag heb ik een Tubus Tara voordrager volgens de bijbehorende instructies op mijn fiets gemonteerd..
de plastic stanghouder is veel te gammel om tussen vork en lowrider te monteren. Als de ingesloten hoek van de spatbordstang je niet bevalt buig je hem gewoon bij, en wat nu te lang is zaag je gewoon af
Bedankt, helder antwoord. Dan laat ik het zo en buig de metalen pootjes van het spatbord eventueel wat bij.
Meestal komt je niet tot een mooi resultaat met alleen verbuigen, door simpelweg de uiteinden af te zagen met een ijzerzaagje (aan de kant van het spatbord) krijg je een strak resultaat!
Dit is inderdaad de mooiste manier.
Toch is het met het grijze spatbord insertje ertussen soms handiger. Als je namelijk na je vakantie zonder low-riders wilt fietsen, is het omzetten veel handiger als je het grijze blokje tussen de drager en het oogje plaatst.
Ik heb het al heel vaak gedaan en nog nooit een kapot blokje gezien.
Eric Schuijt schreef:Dit is inderdaad de mooiste manier.
Toch is het met het grijze spatbord insertje ertussen soms handiger. Als je namelijk na je vakantie zonder low-riders wilt fietsen, is het omzetten veel handiger als je het grijze blokje tussen de drager en het oogje plaatst.
Ik heb het al heel vaak gedaan en nog nooit een kapot blokje gezien.
Ik ga deze week m'n lowrider weer monteren en dit proberen. Nog nooit eerder gedaan. Overigens heb ik met de methode zoals op de foto nooit de stangetjes om hoeven buigen. Stangetjes bij het spatbord loszetten, lowrider monteren en vervolgens het spatbord afstellen. Is altijd goed gegaan. En ja de stangetjes steken dan wel een stuk uit, dus goede dopjes ter voorkoming van doorboring van benen is wel gewenst.
Is het niet mogelijk om de bagagedrager aan het bovenste oog te monteren?

Als je beide op hetzelfde oog zet zou je misschien de plasticcen drager kunnen beschermen door hem tussen een (dik) metalen profiel te zetten?

Code: Selecteer alles

    ______ 
  /|      |
/__|___O  |
|      |__|            <----- plastic geval hiertussen
|   O  |
|______|

:D
Matthie9000 schreef:Is het niet mogelijk om de bagagedrager aan het bovenste oog te monteren?

8<
Bij mijn fiets ( Santos ) is dat niet mogelijk. Per ongeluk wel eens geprobeerd en zat mij toen af te vragen waarom mijn voordrager ineens niet meer paste :?
Bij punt a zit bij mij spacer van b, dus de grijze plus spatbord, plus bevestiging van de drager plus een zelfborgende moer. Spacer zwart zit bij de bovenrails, (bevestiging "d"?)
Zo zat het af fabriek Santos. Het zaakje zit nog steeds vast ook na lekker offroad :-)
Bij mijn Santos wordt het plastic blokje waar de stangen van het spatbord inzitten ook als spacer gebruikt. Afgelopen vakantie brak het inbusboutje. Met veel moeite heb ik het eruit kunnen halen.
Het gebruik van een plastic blokje als spacer is m.i. verkeerd omdat je het inbusboutje nooit goed kan vastdraaien, hierdoor komen er veel buigkrachten op het boutje en zal het vroeg of laat afbreken.
Je kunt beter een metalen spacer gebruiken met een groot oppervlak waardoor je de buigkrachten verminderd, de bijgeleverde spacer van Tubus is ook een onding. Nog beter is om de pad aan de voorvork naar buiten te brengen waardoor je geen spacer meer nodig hebt, maar dat kan alleen met een handgebouwd frame.

Tip om een afgebroken boutje te kunnen verwijderen. Zorg dat het boutje zo lang is dat het uitsteekt aan de binnenkant. Je kan hem dan altijd met een tangetje verwijderen
Hoi,

Ik heb de tubesdrager nu zo gemonteerd dat het plastic blokje als spacer dient. Het voelt stevig aan.
Afbeelding

Groet,
Ruud
Hallo,
Even een oud topic van onder het stof gehaald ...

Ik heb nu net hetzelfde probleem, alleen is het bij mij niet mogelijk de uiteinden aan de kant van het spatbord in te korten. Het gaat om een SKS-spatbord gemonteerd op mijn Idworx ER (2 jaar oud).
Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om die grijze plastic stanghouder te verwijderen waardoor de lengte van de metalen armen net lang genoeg zouden zijn.
Ik weet alleen niet of het überhaupt mogelijk is om na verwijderen van de plastic stanghouder (die bij mij trouwens zwart is) de metalen armen te monteren met een bout zonder veel poespas te hoeven toepassen?
Die plastiekjes zijn -ook- een beveiliging voor het geval er een steen tussen je voorspatbord komt. Dus niet verwijderen graag.
Mmmm, dan zal het toch een grote steen moeten zijn, ik heb al eerder geprobeerd die plastiekjes te verwijderen zonder succes overigens (ik wilde ze ook weer niet beschadigen)... ;-)

Afin, dan zullen het andere spatborden worden, waarbij ik de uiteinden wel kan inkorten of aanpassen.

Eric, bedankt voor de waarschuwing overigens...
Headley schreef:Hallo,
Even een oud topic van onder het stof gehaald ...

Ik heb nu net hetzelfde probleem, alleen is het bij mij niet mogelijk de uiteinden aan de kant van het spatbord in te korten. Het gaat om een SKS-spatbord gemonteerd op mijn Idworx ER (2 jaar oud).
Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om die grijze plastic stanghouder te verwijderen waardoor de lengte van de metalen armen net lang genoeg zouden zijn.
Ik weet alleen niet of het überhaupt mogelijk is om na verwijderen van de plastic stanghouder (die bij mij trouwens zwart is) de metalen armen te monteren met een bout zonder veel poespas te hoeven toepassen?
Ja, dat kan vermoedelijk. Bij mijn oudere versie zat er gewoon een oogje geplooid in de metalen stangetjes waar het zwarte plastic over geklemd zat. Dat oogje kon ik perfect gebruiken om het spatbord vast te zetten. Zoals Eric aangeeft vindt SKS dat plastic deel nodig, maar je kan je afvragen waarom elk niet-SKS spatbord niet voorzien is van zo'n ding.
EnriceV schreef:Zoals Eric aangeeft vindt SKS dat plastic deel nodig, maar je kan je afvragen waarom elk niet-SKS spatbord niet voorzien is van zo'n ding.
Het is een veiligheids-item. Als je er een ruk aangeeft schiet het er uit.
Als je iets* tussen spatbord en band krijgt en het kan er niet uitschieten dan wordt je gelanceerd. Ik ben het eens met Eric: Niet verwijderen graag.
Maar waardoor is het in dit geval niet mogelijk de uiteinden in te korten?


* een steen, een tak, een dik stuk plastik, een voet, een voortas, een jas, te veel moddervermengd met een graspol, het spatbord zelf etc.
Ave Gone schreef:Maar waardoor is het in dit geval niet mogelijk de uiteinden in te korten?
Na het zaakje van wat dichterbij te hebben bekeken blijkt dat de uiteinden toch wel kunnen worden ingekort. Is een systeem dat ik nog niet kende, vandaar :oops:

Dus probleem opgelost, me happy :D