Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereld ontvanger/ radio opladen met zonne energie of ... - Forum Wereldfietser

Wereld ontvanger/ radio opladen met zonne energie of ...

Hallo,

Ik ben niet zo thuis in de gadgets en ik heb 3 vragen:
Hopelijk weet iemand het antwoordt ?

1)
Heeft/weet er iemand een analoge(geen digitale), met ouderwetse draaiknoppen, beetje waterbestendige wereldontvanger of radio met usb aansluiting.

2)
Wat is een enigzins betaalbare zonne energie lader met genoeg vermogen om een (wereld)radio te laten werken om je radio, telefoon of duracell usb-lader op te laden ? Die je ook op je rugzak of fietstas kan bevestigen.

3)
We fietsen nu eenmaal en zo kun je energie opwekken, de verlichting op de oude gazelle fietsen was voorzien van een dynamo, heb je dynamo's die aan een usb battery kunnen worden gekoppeld voor het opladen van bv je duracell usb battery oplader ?
Voor het opladen van USB-apparaten kun je het beste gebruik maken van een goede naafdynamo (SON28Neu of Shimano LX/XT) in combinatie met een speciale lader (liefst één met een interne accu bijv. zzing, doerzoek het forum maar) voor USB-apparaten.

Een zonnelader is wel een aardige noodoplossing maar ik vind het niet betrouwbaar (oa vanwege zeer laag rendement bij bewolking) en krachtig genoeg om er tijdens een fietsvakantie gebruik van te maken.
Belgische studenten hadden een brug gebouwd om van een banddynamo stroom om te zetten naar een batteryoplader, enkel door het succes werd de vraag te groot.
Jammer zou wel een goedkope oplossing zijn geweest, kosten maar 16,50 plus aanschaf band dynamo.

http://www.usb-bike.be/index.html

,

hoeveel zou het kosten om een shimano xt naafdynmo van spaken en velgen te voorzien, inclusief arbeid ?
De materiaalkosten zijn grofweg €110; tel daar +/- €40 loon bij op (?) voor het spaken. Het lastigste is om een goeie wielbouwer te vinden; al zou ik me daar bij een voorwiel wat minder druk om maken (een voorwiel verprutsen is bijna een prestatie en sich).

Mocht je ergens een spaakspanningsmeter en wielstandaard (kun je ook zelf makkelijk maken) kunnen lenen dan zou ik het zelf doen; enige wat je dan nodig hebt is (naast geduld) wat lijnolie, een schroevendraaier en een goeie spaaksleutel (spokey ofzo).
Zonnecellen zijn al marginaal voor telefoons en andere zuinige gadgets; voor een energiehongerige radio zijn ze gegarandeerd onvoldoende. Maar waarom wil je in hemelsnaam zo'n bakbeest van een radio meenemen? Je rijdt nota bene op een relatief lichte fiets waar niet eens al te veel bagage op mee kan. Is de radio in je telefoon niet genoeg?
Wim
Ok thanks, kosten voor naafdynomo vallen dus mee.
Onderstaande kabel kon je eventueel ook op een banddynamo aansluiten.

http://fietsoplader.nl/pedalpower-supericable-p-28.html

De radio op mijn telefoon is toch met internet, ik heb vlm geen dekking in het buitenland, toen ik in antwerpen was deed mijn internet het ook niet, en ik vond het gelijk een excuus er een aan te schaffen voor het geval van calamiteiten.
Maar inderdaad misschien weer iets te veel van het goeie en met mp3 moet het voldoende zeker de 1e keer, je koopt natuurlijk al snel te veel :lol:

Een totaal andere vraag, als ik mijn slaapmat en tent bovenop mijn bagagedrager bindt, hou je dat droog met zo'n regenhoes van een rugzak erover te doen of heb je een ander foefje, en ik zat te denken aan een slaapmat van bever de himalaya (20,00) 10 mm dik of de standaard kl slaapmat met gore tex zak (15,00) welke zou beter zijn.
cotweetje schreef:Een totaal andere vraag, als ik mijn slaapmat en tent bovenop mijn bagagedrager bindt, hou je dat droog met zo'n regenhoes van een rugzak erover te doen of heb je een ander foefje,
http://cascadedesigns.com/en/sealline/ ... s/category

En als dat te duur is, werkt een gewone dikke vuilniszak ook prima.

Renaat
Als je hierop doorgaat, zou ik een ander topic aanmaken, dit lezen mensen die alleen interesse in / verstand van slaapzakken en waterdicht achterop de fiets niet.