roosje schreef:Met het monteren van een bidonhouder is één van de schroefjes afgebroken.
Het afgebroken schroefje zit nu dus in het frame. Wie weet hoe ik die zonder beschadigingen uit het frame kan verwijderen.
Is de oplossing om 'm uit te boren of is er een andere oplossing. Ik kan nu nl geen bidonhouder bevestigen.
Op welke manier is het schroefje gebroken ?
Zat het al tijden vast en moest het nu los ?
Wat voor materiaal bestaat het schroefje uit ? RVS, ALU, ijzer ?
Ik zou je aanraden om het eerst eens met kruipolie in te spuiten en dit in te laten trekken.
Het kan geen kwaad om dit enkele malen te herhalen.
Vaak is er bij breuk nog wel wat vlees over om met een klein (ijzer)beiteltje voorzichtig met het schroefdraad mee het restand los te tikken.
Dit vergt wel enig geduld en fingerspitzengefuhl.
Als er voldoende materiaal is een hele goede tang met een scherpe bek op het schroefje plaatsen en losdraaien.
Andere mogelijkheid is inderdaad inboren en met een speciale tap proberen het restant te verwijderen. Deze tapjes zijn te krijgen bij de betere ijzerhandel.
Soms heeft een goede fietsenmaker deze ook wel voor eigen gebruik.
Dit is een tap met linkse draad die je dus draait in de richting die het restje schroefdraad uit het frame dooet draaien.
Dit gaat lang niet altijd goed, zeker met kleine maten zoals M4 en M3 een lastig karwei.
Een andere mogelijkheid is uitboren en opnieuw optappen met een draaddiameter groter, mits er genoeg materiaal is om in te tappen.
Insmeren met zuurvrije vaseline bij montage van onderdelen voorkomt veel vastzit problemen.
Suc6 met deze lastige klus.