Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en Trein Duitsland: DB en regionale trajecten - Forum Wereldfietser

Fiets en Trein Duitsland: DB en regionale trajecten

Voor het "Fernverkehr" kent de DB eensluidende regels voor het meenemen van fietsen. Voor het regionale verkeer gelden overal bij onze oosterburen in de verscheidenheid van vervoersregio's andere voorwaarden en tarieven. Veel regionale verbindingen worden ook niet door de DB geexploiteerd.

Dankzij een samenwerking met de Duitse fietsersbond ADFC staat nu het een ander op een rijtje op de site: www.bahn.de/fahrrad

De Treinreiswinkel kan kaartjes voor je boeken voor jou en je fiets naar ieder station in Duitsland, reserveren voor treinen waarin dit nodig is en een reisroute voor je plannen: www.treinreiswinkel.nl

Zie ook het persbericht van de ADFC.

--------------------


Fahrradmitnahme im Nahverkehr jetzt einfacher: www.bahn.de/fahrrad

Deutsche Bahn und ADFC bieten alle wichtigen Informationen jetzt auf einer Seite •
Intelligente Tourenplanung im Internet

Alles, was Fahrradfahrer wissen sollten, wenn sie ihr Rad im Nahverkehr mitnehmen
möchten, verraten seit Kurzem interaktive Karten im Internet. Der Allgemeine
Deutsche Fahrrad-Club (ADFC) und die DB haben sie im Rahmen der im Oktober 2011
vereinbarten Mobilitätspartnerschaft gemeinsam entwickelt. Zum ersten Mal kann über
eine Einstiegsseite „www.bahn.de/fahrrad“ auf alle einzelnen Regeln zur
Fahrradmitnahme zugegriffen werden.

Bertram Giebeler, stellvertretender ADFC-Bundesvorsitzender, sagt dazu: „Fahrrad und
Bahn ergänzen sich hervorragend. Gut, dass der ADFC und die Deutsche Bahn nun enger
bei der kombinierten Nutzung von Fahrrad und Bahn zusammenarbeiten und Informationen
und praktische Tipps zur Fahrradmitnahme bereitstellen.“

Dr. Thomas Schaffer, Leiter Marketing bei DB Regio, erläutert: „Sommerzeit ist
Reisezeit. Da viele Kunden dann gern mit Fahrrad und Bahn unterwegs sind, bietet die
neue Internetseite für diese Zielgruppe zahlreiche nützliche Informationen. Es ist
also sinnvoll, gemeinsam mit den Experten vom ADFC die neuesten Fahrrad- und
Tourentrends zu diskutieren.“

Die Konditionen zur Fahrradmitnahme in den einzelnen Verkehrsverbünden sind
unterschiedlich. Über die Rubrik „Fahrradmitnahme im Nahverkehr“ findet der Nutzer
einen flächendeckenden Überblick über die verschiedenen Preise und
Mitnahmeregelungen der rund 60 Verkehrsverbünde in ganz Deutschland. Mit einem
Mausklick werden die Internetseiten der Verbünde direkt erreicht. Radtouren lassen
sich so einfacher, schneller und besser planen.

---------------------------

Alle ADFC-Pressemitteilungen sind auch online auf www.adfc.de/presse nachzulesen.
De treinreiswinkel kan wel alles boeken, maar de vraag is of ze alle kaartjes of kortingen kunnen geven die er zijn. Mijn ervaring 2 jaar geleden in Duitsland was dat zelfs bij het DB station niet alles gekocht kon worden.
Wij konden geen Intercity terug naar huis boeken en moesten met regionale treinen terug naar Nederland reizen. Het nadeel was dat dit veel tijd kostte, maar het grote voordeel was dat we een zeer voordelig groepsticket van een dag konden kopen. We konden maar tot Koblenz komen, want in een DB station vlak bij Strassbourg konden ze geen regionaalticket van het traject na Koblenz verkopen. Andere maatschappij.
In Koblenz moesten we dus weer een ander Regionaalticket kopen.

Maar dit lijstje is al weer een stap vooruit als je regionaal gaat treinen ipv de Intercity neemt.

Groet,
Ruud
Ik heb gisteren op Hauptbahnhof Bremen gestaan. Op de Gleisen zag ik veel mensen die hun fietsen bij zich hadden. Er kwamen vaak van die rode RE-dubbeldekkers met stuurstandrijtuig, met een duwlok erachter, maar soms ook voor om te trekken. Op bijna iedere wagon zat een witte fietslogo naast de deuren. Per wagon konden wel er tien fietsen tegelijk in. Om jaloers op van te worden, daar zou onze NS in ons eigen fietslandje een voorbeeld aan moeten nemen!
ruudvp schreef:De treinreiswinkel kan wel alles boeken, maar de vraag is of ze alle kaartjes of kortingen kunnen geven die er zijn. Mijn ervaring 2 jaar geleden in Duitsland was dat zelfs bij het DB station niet alles gekocht kon worden.
Wij konden geen Intercity terug naar huis boeken en moesten met regionale treinen terug naar Nederland reizen. Het nadeel was dat dit veel tijd kostte, maar het grote voordeel was dat we een zeer voordelig groepsticket van een dag konden kopen. We konden maar tot Koblenz komen, want in een DB station vlak bij Strassbourg konden ze geen regionaalticket van het traject na Koblenz verkopen. Andere maatschappij.
In Koblenz moesten we dus weer een ander Regionaalticket kopen.

Maar dit lijstje is al weer een stap vooruit als je regionaal gaat treinen ipv de Intercity neemt.




Groet,
Ruud
Beste Ruud,

De Treinreiswinkel is echt een specialist en ook officieel agent van de DB. Zij hebben alle Duitse stations in hun systeem. Je koopt bij de Treinreiswinkel een internationaal fietskaartje vanaf ieder station in Nederland naar ieder station in Duitsland en zij regelen de reserveringen voor die treinen waarin dat nodig is. Zij zoeken ook de meest voordelige tarieven voor je uit.
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb gisteren op Hauptbahnhof Bremen gestaan. Op de Gleisen zag ik veel mensen die hun fietsen bij zich hadden. Er kwamen vaak van die rode RE-dubbeldekkers met stuurstandrijtuig, met een duwlok erachter, maar soms ook voor om te trekken. Op bijna iedere wagon zat een witte fietslogo naast de deuren. Per wagon konden wel er tien fietsen tegelijk in. Om jaloers op van te worden, daar zou onze NS in ons eigen fietslandje een voorbeeld aan moeten nemen!
En dan ook nog vaak gelijkvloerse instap! Wat voor actie onderneemt het bestuur van De Wereldfietser? Neem een voorbeeld aan de ADFC!
bert sitters schreef:En dan ook nog vaak gelijkvloerse instap! Wat voor actie onderneemt het bestuur van De Wereldfietser? Neem een voorbeeld aan de ADFC!
Niet altijd is er een gelijkvloerse instap, hoor! Op kleinere stations zoals in Leer zijn de perrons nog niet eens aan de hoogte aangepast.
Duitsland heeft veel goed geregeld voor fietsers, maar...
Op bijv. station Passau is geen fietslift, maar een soort lopende band voor je bagage naast de trap, zodat je je fiesttassen moet afhaken en de fiets naar boven zeulen zonder bagage, of je hele fiets maar de trap op moet zeulen. Daar werd ik dit voorjaar niet zo blij van, ik kan me geen Nl station bedenken waar je dat probleem hebt.
captain_fabulous schreef:Duitsland heeft veel goed geregeld voor fietsers, maar...
Op bijv. station Passau is geen fietslift, maar een soort lopende band voor je bagage naast de trap, zodat je je fiesttassen moet afhaken en de fiets naar boven zeulen zonder bagage, of je hele fiets maar de trap op moet zeulen. Daar werd ik dit voorjaar niet zo blij van, ik kan me geen Nl station bedenken waar je dat probleem hebt.
Eindhoven, daar mocht je vroeger in de goederenlift, maar deze is nu afgesloten. Er komt een verbouwing en dan zullen er liften komen.
De lift op Amsterdam Centraal naar de sporen 4-5 is al maanden kapot. er is helemaal aan de andere kant aan de oostzijde wel een lift, maar die is zo knap dat je echt toeren uit moet halen om een bepakte fiets binnen te krijgen en het oog vrij te houden, zodat de deuren kunnen sluiten.
bert sitters schreef:
ruudvp schreef:De treinreiswinkel kan wel alles boeken, maar de vraag is of ze alle kaartjes of kortingen kunnen geven die er zijn. Mijn ervaring 2 jaar geleden in Duitsland was dat zelfs bij het DB station niet alles gekocht kon worden.
8<

Groet,
Ruud
Beste Ruud,

De Treinreiswinkel is echt een specialist en ook officieel agent van de DB. Zij hebben alle Duitse stations in hun systeem. Je koopt bij de Treinreiswinkel een internationaal fietskaartje vanaf ieder station in Nederland naar ieder station in Duitsland en zij regelen de reserveringen voor die treinen waarin dat nodig is. Zij zoeken ook de meest voordelige tarieven voor je uit.
Bert, voor alle duidelijkheid, ik heb alleen maar goede ervaringen met de treinreiswinkel. Ik wilde het niet tegenspreken, maar meer mijn ervaring delen van wat ik in Duitsland zelf op een station aan het DB-loket heb meegemaakt. De verbazing dat er alleen een lokaal regionaal ticket verkocht kon worden.

Groet,
bert sitters schreef:...
De lift op Amsterdam Centraal naar de sporen 4-5 is al maanden kapot. er is helemaal aan de andere kant aan de oostzijde wel een lift, maar die is zo knap dat je echt toeren uit moet halen om een bepakte fiets binnen te krijgen en het oog vrij te houden, zodat de deuren kunnen sluiten.
Nam op CS met z'n tweeën tegelijk (met bepakking) de lift op spoor 4-5 met Hemelvaart. Prima liften, erg groot en makkelijk in en uit te rijden.
Ga maar eens kijken naar die lift naar spoor 4-5.
Dat deed ik dus op donderdag 17 mei 2012, met twee fietsen en bepakking met het werkende hijsbakkie naar het perron. Hoe bedoel je "ga maar eens kijken"?

Veel beter (ontopic) dan de meeste Duitse liften die je met één mens+bepakte fiets vol zet.
Met kijken bedoeld ik nu. Op 24 juni vertrok ik en toen was de lift afgesloten en dat is echt al een tijdje zo. Ik kom namelijk regelmatig met mijn fiets op Amsterdam Centraal.
Duitse liften, als die er zijn, zijn vaak vrij krap. Op een belangrijk overstapstation Duesseldorf leidt dat soms tot lange rijen voor de lift. De liften op Amsterdam Centraal aan de oostzijde zijn echter nog een maatje krapper en stinken ook nog naar pis.
Fahrradmitnahme im Nahverkehr jetzt einfacher...laat me niet lachen!

Gisteren op mijn vrije dag vann Bonn naar Koblenz gefiets(+/- 60km) denk ik om 16.00 uur de trein terug naar Bonn te nemen alwaar mijn auto geparkeerd stond. Zie dat de trein om toevallig om 16.18 vertrekt. Snel naar de automaat toe want ook Koblenz Hauptbahnhof is gewoon een zielig perronnetje zonder direkte kaartverkoop. Staan er 2 automaten waarvan de meest linkse mij niets zegt en de rechtse voorzien is van het DB-logo. Impulsief kies ik voor de DB-automaat.Eerst maar een Fahrad-ticket pakken.Tot zover geen probleem. Betaald met biljet van 5 Euro. Dan nog mijn kaartje kiezen (terwijl ik in mijn rug de trein op Gleis 3 hoor naderen). Voorelkaar...alleen nog betalen...ik duw een biljet van 20,- in de automaat, deze wordt echter geweigerd want het grootste biljet welke de automaat slikt is 10,-!!! Pinpas dan maar...helaas de gleuf weigert(inmiddels hoor ik het fluitsignaal van mijn vertrekkende trein). Volgende over precies 1 uur. Ik wacht niet af en fiets terug richting Bonn in de hoop onderweg een ander stationnetje te vinden.Dit lukt na 15 km en kom verzeild in Urmitz een dichtgetimmerd station voorzien van graffity. Geen automaat te bekennnen laat staan een loket. De trein arriveert geheel volgens schema om 17.36 uur. Fiets in de trein en vertrekken maar en denk dat kaartje komt zometeen wel goed. Ik houd mijn beurs al paraat als de conductrice mijn ticket vraagt waarop ik zeg dat ik geen ticket heb omdat de automaten ontbreken op station Urmitz. Zei antwoord meteen dat een ticket kopen in de trein niet tot de mogelijkheden behoort en ik wordt door haar voor de keuze gesteld: 40,- euro betalen of eerst volgende station eruit! Ik probeer het nog zoiets als Fahrad-Tourismus etc maar zei is onverbiddelijk, ik moet eruit en eerst een ticket kopen en vervolgens wederom een uur wachten om de volgende trein te nemen. Dit vertik ik en overweeg mijn alternatieven. Op mijn Garmin 62s zie ik dat het nog 37 kilometer is en besluit danmaar om terug te fietsen. Geplaagd door kopse-wind langs de Rijn arriveer ik om 19.30 uur weer terug bij mijn auto: zo werd een fietstochtje van 60 km opeens 115 km dank Fahrad und Bahn.... :evil:
mapel63 schreef:Fahrradmitnahme im Nahverkehr jetzt einfacher...laat me niet lachen!

..... Ik houd mijn beurs al paraat als de conductrice mijn ticket vraagt waarop ik zeg dat ik geen ticket heb omdat de automaten ontbreken op station Urmitz. Zei antwoord meteen dat een ticket kopen in de trein niet tot de mogelijkheden behoort en ik wordt door haar voor de keuze gesteld: 40,- euro betalen of eerst volgende station eruit! Ik probeer het nog zoiets als Fahrad-Tourismus etc maar zei is onverbiddelijk, ik moet eruit en eerst een ticket kopen .....
Verbazingwekkend :!: Had je op het volgende station überhaupt wel een ticket kunnen kopen dan? Jaren geleden moesten wij als gezin ook een stuk de trein nemen en hadden ook te maken met een eenvoudig station zonder kaartjesverkoopvoorzieningen. Duitsers legden ons uit dat de conducteur dan verplicht was gewoon een kaartje uit te schrijven, omdat we geen andere keuze hedden. Geen idee of er toen sprake was van meldplicht, oftewel direct naar de conducteur lopen en melden dat je geen kaartje kon kopen. Wij hebben destijds geen conducteur gezien.
Wel goed voor je conditie maar helemaal shit natuurlijk!
Brief sturen als je thuis ben.
mapel63 schreef:Fahrradmitnahme im Nahverkehr jetzt einfacher...laat me niet lachen!

Gisteren op mijn vrije dag vann Bonn naar Koblenz gefiets(+/- 60km) denk ik om 16.00 uur de trein terug naar Bonn te nemen alwaar mijn auto geparkeerd stond. Zie dat de trein om toevallig om 16.18 vertrekt. Snel naar de automaat toe want ook Koblenz Hauptbahnhof is gewoon een zielig perronnetje zonder direkte kaartverkoop. Staan er 2 automaten waarvan de meest linkse mij niets zegt en de rechtse voorzien is van het DB-logo. Impulsief kies ik voor de DB-automaat.Eerst maar een Fahrad-ticket pakken.Tot zover geen probleem. Betaald met biljet van 5 Euro. Dan nog mijn kaartje kiezen (terwijl ik in mijn rug de trein op Gleis 3 hoor naderen). Voorelkaar...alleen nog betalen...ik duw een biljet van 20,- in de automaat, deze wordt echter geweigerd want het grootste biljet welke de automaat slikt is 10,-!!! Pinpas dan maar...helaas de gleuf weigert(inmiddels hoor ik het fluitsignaal van mijn vertrekkende trein). Volgende over precies 1 uur. Ik wacht niet af en fiets terug richting Bonn in de hoop onderweg een ander stationnetje te vinden.Dit lukt na 15 km en kom verzeild in Urmitz een dichtgetimmerd station voorzien van graffity. Geen automaat te bekennnen laat staan een loket. De trein arriveert geheel volgens schema om 17.36 uur. Fiets in de trein en vertrekken maar en denk dat kaartje komt zometeen wel goed. Ik houd mijn beurs al paraat als de conductrice mijn ticket vraagt waarop ik zeg dat ik geen ticket heb omdat de automaten ontbreken op station Urmitz. Zei antwoord meteen dat een ticket kopen in de trein niet tot de mogelijkheden behoort en ik wordt door haar voor de keuze gesteld: 40,- euro betalen of eerst volgende station eruit! Ik probeer het nog zoiets als Fahrad-Tourismus etc maar zei is onverbiddelijk, ik moet eruit en eerst een ticket kopen en vervolgens wederom een uur wachten om de volgende trein te nemen. Dit vertik ik en overweeg mijn alternatieven. Op mijn Garmin 62s zie ik dat het nog 37 kilometer is en besluit danmaar om terug te fietsen. Geplaagd door kopse-wind langs de Rijn arriveer ik om 19.30 uur weer terug bij mijn auto: zo werd een fietstochtje van 60 km opeens 115 km dank Fahrad und Bahn.... :evil:
Koblenz Hauptbahnhof is geen zielig stationnetje en er is wel degelijk kaartverkoop.
Ik neem aan dat je niet op Koblenz Hauptbahnhof geweest bent, maar op Koblenz Zentrum. Dat is inderdaad een klein stationnetje. Vanaf Koblenz Hauptbahnhof vertrekken meer treinen per uur met ruimte voor de fiets, maar die stoppen niet in Koblenz Zentrum.

Het treintje dat vanaf Urmitz vertrekt is een boemeltje van de MRB-Bahn dat werkelijk overal stopt en bijna nog een uur nodig heeft om een Bonn te arriveren, terwijl de IC vanaf Koblenz Hbf binnen een half uur in Bonn is. Die "stations" van de MRB-Bahn zijn eigenlijk meer haltes, waarvoor de MRB-Bahn het niet rendabel acht om er een automaat neer te zetten.

Mijn advies: informeer vooraf goed naar de treinmogelijkheden terug. Zorg dat als je nog een kaartje moet kopen, je tijdig op het station bent.

De Duitse automaten accepteren géén buitenlandse bankpasjes. Dit geldt overigens ook voor de NS-automaten op de Nederlandse stations. Zorg voor voldoende muntgeld of briefjes van 10 Euro. De automaten geven wisselgeld terug. De Duitse automaten werken anders dan de NS-automaten. Oefen vooraf wat, zodat je weet hoe de automaat werkt.
bert sitters schreef:De Duitse automaten accepteren géén buitenlandse bankpasjes. Dit geldt overigens ook voor de NS-automaten op de Nederlandse stations. Zorg voor voldoende muntgeld of briefjes van 10 Euro. De automaten geven wisselgeld terug. De Duitse automaten werken anders dan de NS-automaten. Oefen vooraf wat, zodat je weet hoe de automaat werkt.
Hoezo Europa één? De kaartjesautomaten van de FS op Italiaanse stations accepteren wel buitenlandse bankpassen en Visa-cards. Een voorbeeld waardig.
Aan de andere kant is nog een trap en deze heeft een zogenaamde fietsgoot.
captain_fabulous schreef:Duitsland heeft veel goed geregeld voor fietsers, maar...
Op bijv. station Passau is geen fietslift, maar een soort lopende band voor je bagage naast de trap, zodat je je fiesttassen moet afhaken en de fiets naar boven zeulen zonder bagage, of je hele fiets maar de trap op moet zeulen. Daar werd ik dit voorjaar niet zo blij van, ik kan me geen Nl station bedenken waar je dat probleem hebt.
bert sitters schreef:De Duitse automaten accepteren géén buitenlandse bankpasjes. Dit geldt overigens ook voor de NS-automaten op de Nederlandse stations. Zorg voor voldoende muntgeld of briefjes van 10 Euro. De automaten geven wisselgeld terug. De Duitse automaten werken anders dan de NS-automaten. Oefen vooraf wat, zodat je weet hoe de automaat werkt.
Op de DB-site staat een oefenmodule voor de kaartjesautomaten. Je kunt bij de DB-automaten wel met een creditcard betalen overigens.