Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterderraileur 8 speed ook geschikt voor 9 speed??? - Forum Wereldfietser

Achterderraileur 8 speed ook geschikt voor 9 speed???

Hoi Allen,

Even een domme vraag misschien.

Shimano verkoopt 7 / 8 / 9 / 10 speeds achterderailleurs.
Nu heb ik wel gelezen / gehoord dat een 8 speed derailleur ook te gebruiken is met een 9 speed cassette als je maar een 9 speed shifter hebt.

Is dit echt zo?

Zijn alle achterderailleurs eigenlijk geschikt voor 7 / 8 / 9 speed? Als je de juiste shifter er maar bij gebruikt???
Dan kan vrijwel altijd ja, zie ook http://sheldonbrown.com/speeds.html, de derailleur zelf is niet geindexeerd.
M276 schreef:Hoi Allen,

Even een domme vraag misschien.

Shimano verkoopt 7 / 8 / 9 / 10 speeds achterderailleurs.
Nu heb ik wel gelezen / gehoord dat een 8 speed derailleur ook te gebruiken is met een 9 speed cassette als je maar een 9 speed shifter hebt.

Is dit echt zo?

Zijn alle achterderailleurs eigenlijk geschikt voor 7 / 8 / 9 speed? Als je de juiste shifter er maar bij gebruikt???

Bij Shimano zijn de 8 speed dura ace en de 10-sp mtb derailleurs 'raar', de rest kun je door elkaar gebruiken met een willekeurige shifter. (shifter en cassette moet wel kloppen) Maar een brede 7sp ketting door een smalle 10 sp kooi zal wel aanlopen, een versnelling ernaast merk je niks van
m-gineering schreef:Bij Shimano zijn de 8 speed dura ace en de 10-sp mtb derailleurs 'raar', de rest kun je door elkaar gebruiken met een willekeurige shifter. (shifter en cassette moet wel kloppen) Maar een brede 7sp ketting door een smalle 10 sp kooi zal wel aanlopen, een versnelling ernaast merk je niks van
Wat betreft die 10-sp shimano mtb; gaat dat verder dan alles waar dyna sys op staat of is dat simpelweg de shimano benaming voor 10-sp mtb(?)

(ik zie op shimano-benelux zo gauw alleen SLX op 10-speed).
Matthie9000 schreef:
m-gineering schreef:Bij Shimano zijn de 8 speed dura ace en de 10-sp mtb derailleurs 'raar', de rest kun je door elkaar gebruiken met een willekeurige shifter. (shifter en cassette moet wel kloppen) Maar een brede 7sp ketting door een smalle 10 sp kooi zal wel aanlopen, een versnelling ernaast merk je niks van
Wat betreft die 10-sp shimano mtb; gaat dat verder dan alles waar dyna sys op staat of is dat simpelweg de shimano benaming voor 10-sp mtb(?)

(ik zie op shimano-benelux zo gauw alleen SLX op 10-speed).
gewoon al die marketing kreten negeren, dan hou je een opgeruimd hoofd, maar dyna sys is het hele verhaal van 10 sp cassette met grote sprongen en een dubbel voorblad.

10 sp mtb's zijn er al van deore tot xtr