AB schreef:het dogma luidt:Mylène schreef:Vorig jaar reed ik een rondje Ierland op een tweedehands 10jaar oude Koga. Gijs, zoals de fiets heet, volbracht deze ronde zonder een centje pijn. Maar een week na thuiskomst werd hij frontaal geschept door een auto, en dat betekende het einde van Gijs (het verlies doet nog steeds pijn).
Voor mijn tocht van Vancouver naar San Diego en verder (6mnd), ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik fiets alleen onroad, en met +/- 20 kilo bagage. Ik ben op zoek naar een fiets die hier geschikt voor is.
Nu viel mijn oog op de Stevens Souvereign Lite Gents uit 2010 http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment
De fietshandelaar bij mij in de buurt heeft hem in de aanbieding, waardoor hij ineens binnen mijn budget past. In een notendop: 3x9, volledig XT afgemonteerd en heeft Magura HS33 remmen.
De volledige specs:
Chassis
Frame Aluminium 7005TB Superlite
Voorvork Stevens Alu C-Blade geïntegreerde vork, alu schacht
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
Remmen Magura HS 33 hydrolische remmen
Verlichting Bumm Cyo Daylight | Toplight Linetec | Duplex Cable
Accesoires Tubus Logo Drager | Geïntegreerde standaard
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore XT FC-M771, 48-36-26, Guard
Versnelling h Shimano Deore XT RD-M772
Versnelling v Shimano FD-M773
Ketting Shimano CN-HG73
Cassette Shimano Deore XT CS-M770 11-32
Pedalen Shimano Dual PD-M324
Wiel set
Naven Shimano DH-3N80/Deo. XT FH-M770
Velgen Mavic A319
Banden Continental Contact Extralight 700x42C vouwbaar
Cockpit
Stuur Oxygen Scorpo Riser Alu, 62 cm
Frontsectie Oxygen Scorpo, 25.4 mm, 6°, stainless bolts
Zadel Selle Royal Lookin Sport Xsenium VLL
Zadelhouder Oxygen Scorpo
Schakel hendel Shimano Deore XT SL-M770
Rem hendel Magura HS 33
Data
Gewicht 13.8 kg
Nu heb ik inmiddels best wat kennis van fietsen, en naar mijn idee is het een heel mooie fiets voor een goede prijs. Maar omdat dit de grootste aankoop in mijn leven tot nu zal zijn, zou ik graag wat gefundeerde bevestiging krijgen. Dus doe ik graag een beroep op de kennis hier op het forum.
Mocht ik een minpunt over het hoofd zien, dan hoor ik het natuurlijk ook heel graag. En als je een fiets kent met soortgelijke specs voor minder geld (minder dan €1400) dan uiteraard ook
Alvast bedankt!
Mylène
- aluminium frames leiden tot oververhitte zadels en uitlubberend schroefdraad
- xt naven kennen kleinere kogeltjes dan lx naven
- buitenboordlagers zijn gevoeliger voor vervuiling door kleinere kogels en slechte afdichting
- 28" wielen zijn minder geschikt voor bredere banden
- vsf 400 is the holy grale
voor de rest een mooi fietsje
De randonneur is wel een stuk goedkoper en zie niet 123 waarom deze fiets minder duurzaam op asfalt zou zijn. Geen magura's, maar om daar 400-700euro meer voor te betalen.