Maar met alleen een naaf van 2 kilo ben je er nog niet. Het ding moet ook geschakeld kunnen worden, er is een kettingspanner nodig, de ketting zelf is zwaarder, hij moet op een speciale (met extra materiaal) manier bevestigd worden enz. Alles bij elkaar opgeteld kom je wel aan wat kilo's. Natuurlijk valt daar een groot gedeelte weer van weg, vergeleken met een derailleur systeem, maar het kan dus zeker wel oplopen tot een verschil van enkele kilo's. En dat is een groot verschil. Drie kilo is inderdaad wel erg veel, maar het is dus wel mogelijk. En ik denk niet dat Piet Mooren erbij gebaat is om drie kilo verschil te noemen terwijl dat helemaal niet zo zal zijn.
Josr doet net alsof we maar op een paar gram jagen, maar dat is hier (met een niet speciaal voor de Rohloff gebouwde fiets) niet het geval.
Als je alles uit de kast haalt en een fiets speciaal voor de Rohloff geschikt maakt, dan zal het verschil inderdaad maar klein zijn (paar honderd gram misschien), maar dat geld voor de meeste fietsen niet, want die zijn nu eenmaal voorbereid op derailleurs. Dus uitgaan van een kilo verschil lijkt me realistischer, dan van een paar honderd gram, wat alleen met een speciale fiets haalbaar is.
Josr doet net alsof we maar op een paar gram jagen, maar dat is hier (met een niet speciaal voor de Rohloff gebouwde fiets) niet het geval.
Als je alles uit de kast haalt en een fiets speciaal voor de Rohloff geschikt maakt, dan zal het verschil inderdaad maar klein zijn (paar honderd gram misschien), maar dat geld voor de meeste fietsen niet, want die zijn nu eenmaal voorbereid op derailleurs. Dus uitgaan van een kilo verschil lijkt me realistischer, dan van een paar honderd gram, wat alleen met een speciale fiets haalbaar is.