Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Michelin band (bijna) versleten of niet? - Forum Wereldfietser

Michelin band (bijna) versleten of niet?

Dag

De voorband van mijn woon-werkfiets (+- 5000 km/jaar) ziet er momenteel zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Het is een michelin travel contact van ??? 2007. Hij kwam bij de fiets die ik 2 jaar geleden tweedehands kocht, vandaar.
Ongeveer de helft van de dagelijkse rit is in stedelijk gebied, waardoor ik altijd nogal wat kappen en sneetjes in mijn banden heb. Tot nu toe (hout vasthouden) heb ik er echter nog geen lekke band mee gereden.
Is dit een band waar ik met een gerust gemoed deze zomer een aantal langere fietstochten kan doen of niet?
Het profiel is nog redelijk, maar hij houdt wel steeds meer kleine steentjes van de dolomiet vast. De wangen zie ik wel te houden omdat ik op mijn voorband niet de maximale druk steek.

groeten

PS Bij de achterband zijn de wangen al een hele tijd geknapt. Deze band werd vervangen door een goedkope schwalbe delta cruiser met anti lek, na 7000 km is er echter al heel wat profiel af, echter nog geen lekke banden.
Ik zou mijn plezier niet op het spel willen zetten. Zie het als een buitenkans nu eindelijk lekkere banden te monteren. Maar nu in ernst. Deze banden zijn duidelijk beide ver heen. Je kunt kijken of je er nog duizend km extra uit kunt halen, maar dat bespaart je hoogstens een paar euro. Het risico is dat je onderweg een eigenlijk weinig geschikte band moet kopen, dat je tijd kwijt raakt, en dat het je een of meer binnenbanden kost. En er zijn zoveel fijnere banden te koop.
Wim
En aan de onderste foto te zien is de zijwand van je velg ook behoorlijk doorgesleten. Zou ik misschien ook vervangen als je toch voor nieuwe banden gaat en een langere tocht. Laat hem in elk geval even opmeten door een goede fietsenmaker.
wimmo17 schreef:En aan de onderste foto te zien is de zijwand van je velg ook behoorlijk doorgesleten. Zou ik misschien ook vervangen als je toch voor nieuwe banden gaat en een langere tocht. Laat hem in elk geval even opmeten door een goede fietsenmaker.

maar de slijtage indicator is nog niet weg...

En deze zomer en langere tocht zullen ook wel geen hele wilde expedities zijn
Als het om tochten van een dag gaat moet je je om de band geen zorgen maken. De band heeft wat oppervlakkige scheuren aan de zijkant, maar ik zie geen beschadigingen langs de velgrand. Het loopvlak ziet er niet uit en je zult, zoals bij een nieuwe band ook, de ergste steentjes er af en toe uit moeten peuteren, maar versleten is het profiel zeker niet, bij lange na niet. Als de karkasdraden nergens doorgesneden zijn is de band ook nog net zo drukbestendig als toen hij nieuw was. Op vakantie of lang weekend gaan is iets anders, maar als voorband bij tochtjes?
Flink versleten ziet er zo uit; deze band heb ik tot op dit punt als band op mijn stadsfiets gebruikt, en er pas afgehaald toen de rest van de fiets overleden was:
Afbeelding
De velg is nog niet versleten, want de indicatorgroef is duidelijk. Wel heb je insluitsels gehad in je remblokjes hetzij van te zachte blokjes hetzij door fiesten in modderige omstadigheden.
Het geheel van band en velg zal er overigens beter uitzien als je de zaak schoonmaakt.
Leon
Het gaat hier over een 2 foto's van 1 band.
Het staat me niet bij dat de velg al zo versleten is. Ik denk dat de foto wat gezichtsbedrog geeft. Ik zal dit vanavond eens bekijken.
Mijn tochten zullen idd hoogstens 1 tot 2 dagen zijn (en in België).
Met n dergelijk band durf ik rustig verder te fietsen.. Bovenkant voldoende rubber en daarbij denk ik dat er een brekerlaag onder zit dus voldoende bescherming. Zijkant lijkt erop dat het rubber enigszins is uitgedroogd. Zou ik me ook niet druk om maken.
De trainingsbanden onder mijn racer zien er soms n stuk slechter uit. Die rij ik soms op tot het kanvas te zien is. Houdt wel in dat bochten niet vol gas genomen kunnen worden maar dat was je ook vast niet van plan en zo slecht ziet de band er ook nog lang niet uit.

Maar wanneer jeer geen vertrouwen in hebt dan gewoon een andere band kopen!