Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hansefietsroute of Ostseeradweg - Forum Wereldfietser

Hansefietsroute of Ostseeradweg

Deze zomer willen we o.a. vanaf Lübeck richting Poolse grens fietsen. Hier zijn twee routes beschikbaar: de Hansefietsroute en de Ostseeradweg. Volgens mij is de laatste bewegwijzerd. Heeft iemand een advies en wat zijn de argumenten voor de keuze?
tp
tjitteprins schreef:Deze zomer willen we o.a. vanaf Lübeck richting Poolse grens fietsen. Hier zijn twee routes beschikbaar: de Hansefietsroute en de Ostseeradweg. Volgens mij is de laatste bewegwijzerd. Heeft iemand een advies en wat zijn de argumenten voor de keuze?
tp
Ga je kamperen of pension/hotel?

Hansefietsroute is uitgezet van camping naar camping , Duitsers zijn mindere kampeerders en die routes houden geen rekening met campings.

Ruud
Vorige jaar ben ik in Lubeck gestart met de Hanzeroute. Route overlapt deels met de Ostseeradweg. Voordeel is van de Ostseeradweg is inderdaad dat er bordjes zijn. Dat fietst stuk makkelijker. Uiteindelijk ben ik de Ostseeradweg blijven volgen. Ik kwam voldoende campings tegen.

Beide routes zijn mooi en bijna geheel over fiets- en bospaden. De Ostseeradweg is op sommige plekken (bij de grotere badplaatsen) mogelijk iets drukker, maar daar heb ik augustus weinig last van gehad. Wel is de Ostseeradweg door de bewegwijzering en het onderhoud begaanbaarder dan sommige stukjes van de Hanzeroute. Het hangt kortom van je wensen af. De bewegwijzering was voor mij een voordeel en vond het niet erg soms andere fietsers tegen te komen. Vandaar dat ik overgegaan ben op de Ostseeradweg.

Welke route je ook kiest, het is een prachtige gebied om door heen te fietsen En voor mij was het zowel door de geschiedenis als het natuurschoon de interessantste toch die ik tot nu toe maakte.

En mocht je twee boekjes meenemen, kan een derde er misschien ook bij. Een klein vogelgidsje is een aanrader voor deze tocht. Ik ben geen vogelaar maar wilde toch wel weten wat ik allemaal zag.

Geniet van jullie tocht
Hallo Tjitte,

Wij fietsten een paar jaar geleden de Hanzeroute. We zijn toen gestart in Bremen en reden via Luneburg langs een kanaal naar Lubeck. Daar pakten we de Hanzeroute op tot Greifswald. Deze loopt inderdaad deels samen met de Ostseeradweg, maar deze bewegwijzering leek ons vooral in het begin van de route niet altijd betrouwbaar.
Wij gebruikten naast het routeboekje van Michael Wannet de GPS. De GPS leidt bij twijfel altijd terug op de route. De eilanden Darss en Zingst vonden we erg mooi.
Veel plezier gewenst!
Jan Willem
tjitteprins schreef:Deze zomer willen we o.a. vanaf Lübeck richting Poolse grens fietsen. Hier zijn twee routes beschikbaar: de Hansefietsroute en de Ostseeradweg. Volgens mij is de laatste bewegwijzerd. Heeft iemand een advies en wat zijn de argumenten voor de keuze?
tp
nins schreef:Een klein vogelgidsje is een aanrader voor deze tocht. Ik ben geen vogelaar maar wilde toch wel weten wat ik allemaal zag.
Zeker een goede tip, ga hem opnemen !!

Ik kreeg vorig jaar nog deze reactie; verder bemoei ik me er uiteraard niet mee :wink:
We hebben een deel van de fietsroute van Lübeck naar Brandenburg gefietst.
Onze complimenten over de gekozen route!!!
Het is makkelijker om de bordjes Ostsee Fernradweg te volgen, maar de route die jij gemaakt hebt is vele malen mooier.
Ook hadden we minder last van druk autoverkeer.
Veel dank voor het maken en delen van deze fietsroute!!
We hebben er van genoten!!!
En mocht je twee boekjes meenemen, kan een derde er misschien ook bij. Een klein vogelgidsje is een aanrader voor deze tocht. Ik ben geen vogelaar maar wilde toch wel weten wat ik allemaal zag.
Wij hebben tijdens deze tocht (Hanse) een wielewaal gezien maar wisten de naam pas toen we weer thuis waren dus goede tip!
Peter
Petervd schreef: Wij hebben tijdens deze tocht (Hanze) een wielewaal gezien maar wisten de naam pas toen we weer thuis waren dus goede tip!
Peter
Reactie van een vogelaar die ze geteld heeft :wink:
Dat komt omdat de samensteller van de route duidelijk de bedoeling had zo veel en ver mogelijk van met auto's bereden wegen te blijven. Dat vinden wij best een goed idee, dus alleen daardoor werd het al een zeer boeiende tocht met veel natuur (131 soorten vogels). Maar dankzij de passage door de mooie Hanzesteden in Duitsland, werd het ook nog eens een tocht vol cultuur.
OT: nu het over vogels gaat... Moet dan toch even de zwarte ooievaar, melden die ik zag. Maar ook dat kon ik pas bij thuiskomst vast stellen. Voor de rest nog nooit zo veel zilverreigers gespot. Plan is om de route nog een keer te fietsen in het kraanvogels-seizoen...En misschien blijf ik dan op de Hanseroute :-)
tjpr schreef:Deze zomer willen we o.a. vanaf Lübeck richting Poolse grens fietsen. Hier zijn twee routes beschikbaar: de Hansefietsroute en de Ostseeradweg. Volgens mij is de laatste bewegwijzerd. Heeft iemand een advies en wat zijn de argumenten voor de keuze?
tp
Beste tjgp,

Alle eerdere opmerkingen zijn waar.

In ieder geval zou ik langs de Oostzeekust blijven fietsen. Een prachtige kust met mooie witte zandstranden. Neem in overweging langs de Duits/Poolse grens door de natuurgebieden langs de Oder en eventueel de Neisse naar het zuiden te fietsen, en zelfs onbekommerd door naar Praag langs de Elbe te fietsen (maar dat laatste was geen antwoord op je vraag natuurlijk) Overal onderweg kun je makkelijk naar Berlijn af slaan om met de trein terug te keren.

(zie ook de Bikeline gidsjes)
Rob W
Dank allen voor jullie reactie. We zijn net terug van en rondje Lübeck (auto op een camping in de omgeving geparkeerd) - Oostzeekust - Oder-Neisse - Berlijn - Havellandroute - Elbe - Alte Salzsstrsse - Lübeck. Prachtige tocht, ca 1200 km. In totaal gebruik gemaakt van veel routes: ik tel er zo negen.
Hansefietsroute en Ostseeradweg vallen grotendeels samen; waar ze verschillen kan je je eigen voorkeuren volgen: wel/niet via stadje/dorpje; rustige weg met omrijden of drukkere directe weg.
Hi tjpr et al,
Ja, Duitsland barst van de routes en is een heerlijk relaxed en goedkoop fietsland. En de auto's rijden er niet zoals in NL je de broek van de kont.
Rob W