Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren. Gebruik maken van de iphone of gps apparaat? - Forum Wereldfietser

Navigeren. Gebruik maken van de iphone of gps apparaat?

Onze eerste stap is gezet. Mijn man en ik hebben ieder een Santos Travelmaster gekocht die, hopelijk, in week 28 wordt geleverd.
Nu zijn we druk in de weer met de uitrusting. Prachtige lichtgewicht Ortlieb tassen voor en achter en op het stuur, een apparaatje op de naafdynamo om je iphone op te laden tijdens het fietsen zijn al aangeschaft alsook een waterdichte iphonehouder voor op het stuur. En dan kom je bij de grote vraag waarop je het antwoord niet weet bij gebrek aan ervaring:'Wat is handiger? navigeren via de iphone of een los apparaatje aanschaffen'

Bij een los apparaatje wordt mijn stuur nog voller en bovendien is het best prijzig.
Maar als dit de beste optie is verneem ik graag waarom. Is het bereik beter? is het meer gericht op fietsers en leuke fietsroutes? en zo ja, welke navigatie is aan te raden.

De iphone heeft als voordeel dat het geen extra plek meer inneemt op mijn stuur en ik kan hem al fietsend opladen. Maar hoe is de werking van de gps van de iphone 4?
en welke app is aan te raden voor europa en later wereldwijd. (al dan niet betaalde app) en geven deze apps ook POI 's aan en onthouden ze routes e.d.?
Bovendien is het me niet duidelijk of ik internet nodig heb om via de iphone te kunnen navigeren. Ik heb nu wel een app van navigon, maar die fietsroute stuurt je niet langs leuke wegen en een route invoeren gaat ook niet.Bovendien heb ik hier internet voor nodig (App gekregen van T mobile) geld dit voor alle app om te navigeren? want in dat geval heb ik dan weer liever een los apparaatje.

Wie weet er raad?
Ik zou zelf zeker terug gaan voor een specifieke fietsgps omdat deze waterdicht is en je hier algemeen meer opties hebt als op een iphone qua mogelijkheden voor gps.
Heb zelf een gps map 60 en gebruik deze ondertussen toch reeds enkele jaren met tevredenheid.
iPhone is ook goed genoeg om te navigeren dankzij ingebouwde GPS en de talloze (gratis) apps. Dat zal in de toekomst alleen maar beter worden. Volgens dit bericht van Appple komen er nog meer mogelijkheden vergelijkbaar met TomTom speciaal voor fietsers:

http://www.bikebiz.com/news/read/apple- ... ops/013206

Als je dus meer wil doen met je apparaat dan alleen van A naar B fietsen, is een iPhone zeker goed idee. Het is goedkoop en heeft veel functies.

Je hebt dan nog wel 2 dingen om op te letten: stroom en Internet.

Het eerste probleem heb je al opgelost. Het tweede is ook wel op te lossen als je creatief bent. Wi-Fi is overal en steeds gratis, ook in het buitenland.

Je heb geen Internet nodig om te navigeren. Daarvoor moet je wel de route van te voren in de iPhone opslaan. Daar zijn programmatjes en apps voor. Even zoeken in de App store van Apple.

Over waterdichtheid hoef je ook niet druk te maken. Daar zijn hoesjes voor die perfect op een fietsstuur passen.
Over waterdichtheid hoef je ook niet druk te maken. Daar zijn hoesjes voor die perfect op een fietsstuur passen.
En dan maar niet navigeren als het regent ?
Ik moet zeggen dat ik de iphone ook geen geweldige keuze vind voor langdurige navigatie; een goed uitgekozen android-telefoon is wat mij betreft (maar ik geef toe dat het niet voor iedereen een oplossing is) superieur aan de dedicated gps-toestellen maar die zijn op hun beurt weer de beste keuze als je een no-nonsense oplossing wil die bovendien het makkelijkst is aan te leren.
Petervd schreef: En dan maar niet navigeren als het regent ?
Ja wel, ik heb deze hoes in regen gebruikt en kan navigeren en het scherm bedienen.
Geen druppel binnen gelaten:

http://tinyurl.com/7ky6pqp
Han schreef:
Petervd schreef: En dan maar niet navigeren als het regent ?
Ja wel, ik heb deze hoes in regen gebruikt en kan navigeren en het scherm bedienen.
Geen druppel binnen gelaten:

http://tinyurl.com/7ky6pqp
En hoe laad je je telefoon op als het een hele dag regent? De accu gaat nog geen dag mee als je gps en scherm aan staat.
Matthie9000 schreef:Ik moet zeggen dat ik de iphone ook geen geweldige keuze vind voor langdurige navigatie; een goed uitgekozen android-telefoon is wat mij betreft (maar ik geef toe dat het niet voor iedereen een oplossing is) superieur aan de dedicated gps-toestellen maar die zijn op hun beurt weer de beste keuze als je een no-nonsense oplossing wil die bovendien het makkelijkst is aan te leren.
Ik heb geen ervaring met Android, wel met iPhone waar je geen specifieke kennis voor nodig heeft om die te gebruiken.

Uiteindelijk is alles een kwestie van persoonlijke smaak.
Matthie9000 schreef: En hoe laad je je telefoon op als het een hele dag regent? De accu gaat nog geen dag mee als je gps en scherm aan staat.
Op de fiets gaat iPhone aan alleen als ik de weg wil checken. s Avonds is de batterij nog niet helemaal leeg maar laad ik die toch weer op voor de volgende dag.

Tot nu toe is het altijd gelukt bij pauzes onderweg in horeca gelegenheden of op campings, hostels ...

Ik heb geen dynamo in het voorwiel . Wel draag ik altijd een extra batterij van Philips Power 2 Go, zo groot als een luciferdoosje. Daar zit stroom voor minimaal een dag extra.
De vraag was toch...
Lolaa schreef:... op het stuur, een apparaatje op de naafdynamo om je iphone op te laden tijdens het fietsen zijn al aangeschaft alsook een waterdichte iphonehouder voor op het stuur. En dan kom je bij de grote vraag waarop je het antwoord niet weet bij gebrek aan ervaring:'Wat is handiger? navigeren via de iphone of een los apparaatje aanschaffen...
... dus al fietsend opladen. Dan lijkt me een oplossing met opladen in horecagelegenheden, campings, hotels geen oplossing voor lolaa.

Ik heb een GPS 60CX en die doet het 32 uur (iets meer dan drie dagen) op twee AA's. Ik laad met mijn dynamo in een dag fietsen 4 AA's in een aparte lader op dus kan ik daarmee ongeveer zes dagen GPS-en vooruit. Met de rest van de stroom/tijd laad ik de (backup) batterijen van mijn iPhone, lampje, enz op, die lekker droog in mij stuurtas of tent liggen.
Ben nog niet zo lang terug van 6 weken fietsen met een waterdichte GSM als GPS. 4 Van de 6 weken regen. Dit zijn mijn bevindingen.

Het toestel is een Motorola Defy+ met Android als OS en Locus als offline routeprogramma. De Defy blijft waterdicht, in echte stortbuien haal ik de usb stekker los en sluit het klepje. Daar geen probleem.

Echter, wanneer het touchscreen ook maar een beetje nat wordt reageert het niet meer op aanraking, erg onhandig.
Wanneer er meer dan een klein beetje water over het scherm stroomt raakt de boel in de war. Allerlei menu'tjes poppen tevoorschijn alsof het scherm door een onzichtbare hand wordt bediend. Onwerkbaar.
De oplossing is een plastic zak over de GSM, maar dan hoeft het ook geen waterdicht toestel te zijn.

Verder ben ik best tevreden met een GSM als GPS. Het scherm is flink veel groter dan van een Garmin, in fel zonlicht laat het zich iets minder makkelijk lezen maar het scheelt niet veel.
Het lukt aardig om een nieuwe route te tekenen op het schermpje, of een bestaande te bewerken. Ik heb daartoe een touch-screen pennetje bij me.
Wanneer de GSM ook de camera vervangt is het goed mogelijk om er een weblog mee bij te houden. Gebruik je een aparte camera dan moet er iets worden bedacht om foto's te uploaden. Wisselen van SD kaart is wat mij betreft geen optie.

Conclusie, het is heerlijk om slechts één toestel van minder dan 150 gram te hoeven meenemen en slechts één toestel van stroom te hoeven voorzien. Het hoeft geen waterdicht toestel te zijn, een goede beschermhoes met kabeldoorvoer werkt waarschijnlijk beter en maakt de keuze aan toestellen veel groter.
Zorg in het buitenland wel dat je offline kunt navigeren. Er is niet overal internet en het scheelt een beetje in de kosten :wink:
Het blijft wikken en wegen vrees ik..
Vermoedelijk wordt het dan toch een losse navigatie omdat die meer zekerheid biedt en minder gevoelig is voor vocht.

We malen nog even door :roll:
Meer tips en ervaringen zijn meer dan welkom en voor de reakties hierboven uit ik mijn dank.

Groet Janice
(Lola is de naam van mijn rode Santos :lol: )
Ik denk eruit te zijn.. Toch maar een los apparaat. Nu denk ik aan de Garmin 62 S of ST. Alleen vraag ik mij af of die met een naafdynamo is op te laden? Is er iemand die het antwoord weet?

Groet Janice
Niet rechtstreeks, je moet een batterijlader aansluiten op je naafdynamo en het apparaat via batterijen voeden.
Lolaa schreef:Ik denk eruit te zijn.. Toch maar een los apparaat. Nu denk ik aan de Garmin 62 S of ST. Alleen vraag ik mij af of die met een naafdynamo is op te laden? Is er iemand die het antwoord weet?

Groet Janice
Hoi Janice,

Ik heb een GPS 60Cx en die verschilt volgens mij niet zo veel van de 62 (prima keuze trouwens). De batterijen in de 60 kun je niet opladen, terwijl ze in het apparaat zitten. Dat moet je met een aparte lader en je dynamo doen. Dit is een bewuste keuze van Garmin omdat, bij (per ongeluk) gebruik van alkaline batterijen, de zaak tijdens het opladen zou ontploffen. En Garmin wil geen claims van ontplofte apparaten.

Dat lijkt onhandig, die losse batterijen maar het voordeel is dat als de batterijen leeg zijn je er opgeladen batterijen instopt en alles werkt direct weer. Je moet dus met twee setjes batterijen werken, één in de 60/62 en één in de lader. Maar als het klopt laad je sneller dan je verbruikt dus is er nog tijd over om ander zaken op te laden.

De 60/62 werkt wel op een naafdynamo, net zoals hij op een USB kabeltje/externe stroomvoorziening werkt. Het onhandige is wel dat als je stopt met fietsen, de GPS uit gaat of met een zeer irritant bliepje en pop-up op de batterijen over gaat.

Je kunt ook een bufferaccu gebruiken, een dikke oplaadbare batterij die tussen je naafdynamo en GPS in zit. Bijvoorbeeld de Biologic Regarcher of PedalPower model, even zoeken hier op het forum. Als je stopt met fietsen, zorgt de bufferaccu er voor dat je GPS aanblijft, een soort stuwmeer met extra energie. 's Avonds, als je GPS uitstaat, kun je de resterende energie uit de bufferaccu gebruiken om o.a je telefoon op te laden.

Smitty
frank bueters schreef: Wanneer de GSM ook de camera vervangt is het goed mogelijk om er een weblog mee bij te houden.
Dit zijn interessante ontwikkelingen die zonder meer pleiten voor het gebruik van een multifunctioneel mobiel toestel !

Sommige GSM toestellen beschikken nu ook over een redelijk goede camera in staat om in HD formaat een filmpje te draaien en ook goede fotos maken.

Moderne websites en weblogs kunnen ook mobiel worden onderhouden. Dus onderweg op je fiets kun je tekst, audio, foto en video doorsturen.

Het enige wat je nodig hebt is Internet, een modern GSM of smartphone en een klein programmaatje dat communiceert tussen je toestel en je website.

Ik gebruik een programmaatje van Google geïnstalleerd op mijn iPhone omdat ik een weblog heb :
http://www.google.com/mobile/blogger/
Smitty schreef:
Lolaa schreef:Ik denk eruit te zijn.. Toch maar een los apparaat. Nu denk ik aan de Garmin 62 S of ST. Alleen vraag ik mij af of die met een naafdynamo is op te laden? Is er iemand die het antwoord weet?

Groet Janice
Hoi Janice,

Ik heb een GPS 60Cx en die verschilt volgens mij niet zo veel van de 62 (prima keuze trouwens). De batterijen in de 60 kun je niet opladen, terwijl ze in het apparaat zitten. Dat moet je met een aparte lader en je dynamo doen. Dit is een bewuste keuze van Garmin omdat, bij (per ongeluk) gebruik van alkaline batterijen, de zaak tijdens het opladen zou ontploffen. En Garmin wil geen claims van ontplofte apparaten.

Dat lijkt onhandig, die losse batterijen maar het voordeel is dat als de batterijen leeg zijn je er opgeladen batterijen instopt en alles werkt direct weer. Je moet dus met twee setjes batterijen werken, één in de 60/62 en één in de lader. Maar als het klopt laad je sneller dan je verbruikt dus is er nog tijd over om ander zaken op te laden.

De 60/62 werkt wel op een naafdynamo, net zoals hij op een USB kabeltje/externe stroomvoorziening werkt. Het onhandige is wel dat als je stopt met fietsen, de GPS uit gaat of met een zeer irritant bliepje en pop-up op de batterijen over gaat.

Je kunt ook een bufferaccu gebruiken, een dikke oplaadbare batterij die tussen je naafdynamo en GPS in zit. Bijvoorbeeld de Biologic Regarcher of PedalPower model, even zoeken hier op het forum. Als je stopt met fietsen, zorgt de bufferaccu er voor dat je GPS aanblijft, een soort stuwmeer met extra energie. 's Avonds, als je GPS uitstaat, kun je de resterende energie uit de bufferaccu gebruiken om o.a je telefoon op te laden.

Smitty
Janice en ik (Janice is mijn vrouw) hebben tegelijk een nieuwe Santos Travelmaster gekocht en willen we mee navigeren. 2e week July krijgen we de fietsen. Zoals het nu lijkt kopen we allebei een Garmin GPSMap 62S. en op de fiets komt een Biologic Recharger. Dus dan is het mogelijk om hem tijdens het fietsen te laden. Prachtig! Nu nog even in het echt bewonderen voordat we de 62S gaan kopen.

gr. Tom.