door
Fedor » vr 15 jun, 2012 15:23
Leon schreef:Is er ergens een officiële definitie van A, B, C en D typeringen van schoenen?
N.b.: niet uitleggen wat a, b en c zijn, het verhaal ken ik, ik zoek iets officieels. Op de hiking-site kan ik het ff niet vinden.
Leon
Wat is officieel? Zelfs fabrikanten hebben het over de types als zodanig. Ik had vroeger schoenen van elk type en gebruikte ze ook als zodanig. Had geen behoefte daarvan af te wijken omdat de types voor een specifiek gebruik zijn.
Type A: De vrijetijds wandelschoenen voor het bos en tochten op goede wegen en paden (vierdaagse-schoen). Herkenbaar aan de buigzame zool.
Type B: De lichte berg- en trekkingschoen voor op goed aangelegde bergpaden en eenvoudige klettersteigen. De schoenen geven goede steun en bescherming aan de enkels bij tochten met matige bepakking. Herkenbaar aan de moeilijk buigzame zool.
Type C: De alpine-, trekking- en hooggebergte schoen voor tochten met zware bepakking over ruig terrein en buiten de paden. Deze schoenen zijn over het algemeen behoorlijk goed waterdicht. Herkenbaar aan de niet-buigzame zool (plankjes).
Type D: Stijgijzervaste schoen voor zwaardere bergtochten, ijstoeren, klimmen of expedities.