Additionally, paste this code immediately after the opening tag: invloed lowrider op stuurgedrag - Forum Wereldfietser

invloed lowrider op stuurgedrag

Ik overweeg een nieuwe lowrider te kopen en twijfel tussen de Tubus lowrider en de Old Man Mountain Sherpa.
Bij de Tubus lowrider hangen de voortassen - net als bij mijn huidige lowrider - vrij laag. Mijn indruk is dat de laaghangende voortassen enerzijds bevorderen dat mijn stuur minder zenuwachtig is. Ik merk dat niet zozeer tijdens het fietsen met fietstassen voor, maar wel daarna. Als ik na een dag fietsen met bagage eind van de middag nog even een stukje fiets zonder bagage wordt mijn stuurgedrag ineens heel zenuwachtig.
Anderzijds heb ik de indruk dat de laaghangende stuurtassen bevorderen dat je sneller met je voorwiel in een niet / moeilijk te corrigeren slip terecht komt bij een zachte plek in een dirt road.
Is dat anders als je voortassen hoog hangen, zoals bij de OldMan Mountain Sherpa?

Gerd

Ik geef er zelf de voorkeur aan om mijn voortassen hoog te hangen, het verkooppraatje dat lowriders beter zijn omdat dan het zwaartepunt zo laag mogelijk is, is een beetje onzin, wat maakt het uit als die tassen (max 15kg) iets hoger zitten als jij met je gewicht van zon'n 75kg op het hoogste punt van je fiets gaat zitten.
Dat je fiets zonder tassen veel zenuwachtiger aanvoelt dan met is normaal, dit is niet anders met hoog hangende tassen. Je moet namelijk met de tassen gemonteerd veel meer massa bewegen als je stuurt dus je kunt minder snel bewegen (massatraagheid).
Verder heb je het voordeel als je tassen hoog hangen dat de kans dat je iets raakt met je tassen veel kleiner is, bij lowriders is die kans veel groter vooral als je veel dirt roads gaat rijden. Probeer wel altijd je voortassen zo ver mogelijk naar achteren te hangen dit ivm het stuurgedrag van je fiets.

Veel succes met je keuze, Marc.

Marc van Daelen schreef:Ik geef er zelf de voorkeur aan om mijn voortassen hoog te hangen, het verkooppraatje dat lowriders beter zijn omdat dan het zwaartepunt zo laag mogelijk is, is een beetje onzin, wat maakt het uit als die tassen (max 15kg) iets hoger zitten als jij met je gewicht van zon'n 75kg op het hoogste punt van je fiets gaat zitten.
Het laag hangen van de voortassen heeft vooral te maken met het feit dat de tassen dan rond het draaipunt van je stuur hangen zodat je "sneller" kunt sturen. Alhoewel mijn voortassen ook hoog hangen (Tubus Swing voor verende voorvork) maakt het wel degelijk een verschil uit met laag hangende tassen. Dit is geen verkooppraatje.
Het lagere punt van een lowrider (ten opzichte van de voordragers van vroeger, die boven het wiel zaten), laat zich vooral voelen als je met flinke snelheid een ferme afdaling maakt: doordat je zwaartepunt lager ligt, zit je gewoon echt stabieler op de weg, je fiets heeft minder de neiging uit de bocht te vliegen. Het argument dat je zelf bovenop de fiets zit houdt trouwens niet echt steek: je bagage is "dood" gewicht, terwijl je zelf met je beweging tegenwicht geeft aan de bewegingen van de fiets. Het evenwicht op je fiets bereik je (voornamelijk) niet door met je stuur naar links en rechts te draaien, maar door het zwaartepunt constant aan te passen met je lichaam en druk van je spieren...

Groetjes,

Astrid

Na een val pary waarbij mijn linker lowrider afbrak nood gedwongen een hoge voordrager gekocht ( Black Burn Mnt Rack)
Nu dat stuurt voor geen meter en erg instabiel. Bij thuiskomst weer snel een paar lowriders er op gezet

HG

Leeen Verkerk

Het probleem met veel van die die hogere dragers is niet zozeer hun hoogte, als wel het feit dat het gewicht te ver naar voren hangt. Hoog en meer naar achteren levert niet echt problemen op, en heeft ook enkele voordelen. Ten eerste zit je tas verder weg van stoepranden etc (vooral bij kleinere 26 inch wielen wel van belang), in de tweede plaats kun je combinaties maken met vering (bijv. Tubus Swing), en in de derde plaats kun je (als je ook de bevestiging hoog maakt) de verende werking van het onderste gedeelte van een traditionele vork (vooral een ouderwetse met gegoten kroon) behouden (zie de 'midloader' van Thorn: www.sjscycles.com).
Wim

Willem Jongman schreef:... en in de derde plaats kun je (als je ook de bevestiging hoog maakt) de verende werking van het onderste gedeelte van een traditionele vork (vooral een ouderwetse met gegoten kroon) behouden
Wim
Hoi Wim,
Waarom zou een vork niet meer veren als er een lowrider opzit? Als het zaakje al niet scharniert (Tubus Tara en zo) is de buigstijfheid te verwaarlozen ten opzichte van de vork zelf. N.b. het gaat hioer toch niet om een driehoeksconstructie-verhaal? Wel is het natuurlijk zo dat lowriders op de as rusten en de tassen dus niet van de vorkvering profiteren.
Leon

Leon schreef:Waarom zou een vork niet meer veren als er een lowrider opzit? Als het zaakje al niet scharniert (Tubus Tara en zo) is de buigstijfheid te verwaarlozen ten opzichte van de vork zelf. N.b. het gaat hioer toch niet om een driehoeksconstructie-verhaal? Wel is het natuurlijk zo dat lowriders op de as rusten en de tassen dus niet van de vorkvering profiteren.
Leon
Hoi Leon,
In je laatste zin geef je zelf al het antwoord. Bij laag hangende bagage blijft de vork natuurlijk veren. Het wiel is alleen niet zo goed meer in staat alle oneffenheden van het wegdek te volgen.
De fiets behoudt het comfort van vering maar verliest voor een deel de meest belangrijke eigenschap van vering, namelijk: maximale controle over je fiets op zeer slecht wegdek.
Groet,
Marco

Op mijn vorige fiets had ik low riders en die bevielen op zich goed op 28 inch wielen, nu heb ik een verende voorvork en gekozen voor de Old Man Mountain Sherpa, deze zien er qua constuctie veel steviger uit dan die Tubus voor verende voorvork. Het fiets zeker in het begin zwaarder met sturen omdat het gewicht hoger zit, een breed stuur helpt dan wel.
Als je eraan gewend bent dan valt het allemaal wel mee en ik ben erg tevreden over de Old Man Mountain. Ook nog met een stuurtas erbij blijft het, mits goed gepakt, goed sturen en een betrouwbare constructie. En hij blijft heel goed veren!
Gr. Marise :D