Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Vriezenveen naar Sint Petersburg - Forum Wereldfietser

Van Vriezenveen naar Sint Petersburg

Hoi wereldfietsers! :D

Volgend jaar gaat een groep fietsers van Vriezenveen (Overijssel) naar Sint Petersburg in het kader van het vriendschapsjaar tussen Nederland en Rusland (http://nederland-rusland2013.nl/).

Globaal is dit de route: Vriezenveen (NL) - Osnabrück (DLD) - Berlijn (DLD) - Walcz (POL) - Kaliningrad (RUS) - Nida (LIT) - Riga (LET) - Tartu (EST) - Sint Petersburg (RUS).

Zijn er mensen die (een deel van) deze route hebben gereden en tips/wetenswaardigheden/ideeën hebben? Ik hoor het graag :)

Het is misschien wel goed om uit te leggen dat de gekozen route vanuit historisch oogpunt wordt gereden en hier dus niet van af kan worden geweken. Verder zijn er rustdagen gepland in Berlijn, Kaliningrad en Riga. De totale trip gaat ca. 25 dagen duren.

Zelf ben ik een beginnend fietser en me aan het oriënteren op een aan te schaffen fiets en benodigdheden. Dank alvast voor de antwoorden!
Voor het laatste deel van je vraag: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Veel succes - ik zal mijn vrouw vragen of ze zin heeft. Ze spreekt vloeiend Russisch en heeft een tijdje in St Petersburg gestudeerd.
Wim
Bedankt Wim! Erg handig document. Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn, er is nog ruimte voor een aantal deelnemers. Graag even een berichtje als je meer informatie wil ontvangen.
In ben in de Baltische Staten en heb een deel van de route door deze landen die op jouw programma staat gedaan.
Gaals je de grens overkomt na 2 1/2 km in Nida naar het informatiecentrum. Zij zijn erg behulpzaam en hebben veel kaarten en routes voor fietsers, maar dat geldt voor alle toeristische informatiecentra die je onderweg tegenkomt in alle Baltische Staten. De jongeren spreken bijna allemaal Engels. Op het schiereiland Neringa zijn onderweg weinig voorzieningen, want je fietst door een nationaal park. Wildkamperen is hier ten strengste verboden: je mag niet eens van het fietspad af. Sla dus voldoende proviant in de goed gesorteerde supermarkt van Nida: open van 07:00 - 24:00 uur. Je volgt de bewegwijzerde fietsroute 10. Dit is ook de Eurovelo 10 en de Eurovelo 13. Bij Klaipeda steek je met de pont over. De eerste pont waar ook auto's op kunnen vaart regelmatiger: zo om de 20 minuten.
Onderweg zijn tal van campings, guesthouses en hotels. De voorzieningen zijn goed en de prijzen zijn goedkoop. De wegen zijn rustig, want het is hier dunbevolkt. Er zijn wel diverse slechte stukken met wasbord-gravel, grote losse stenen en mul zand.
In Letland is men wat minder ver met de bewegwijzering van de fietsroutes. Er zijn wel plannen en er is overleg met de European Cyclists' Federation (ECF).
Een bezoek waard is de voormalige Rusische marinebasis net ten noorden van Liepaja. De oude gebouwen worden langzaam teruggepakt door de natuur. Je kunt ook een gevangenis bezoeken.
Bij Jurkaine kun je kiezen: een slinger langs de kust,of doorsteken naar Riga. Je komt dan langs Kuldiga, een prachtig oud stadje. Dit is een zusterstad van het Overijsselse Ommen. Vanuit Nederland heeft Kuldiga het fietsknooppuntensysteem overgenomen.
Vanuit Riga richting Tartu kun je door het Ganjas nationale park fietsen: zeer fraai met ook kastelen en landhuizen. De heuvels zijn hier wel pittig, want men noemt het Zwitserland van Letland.

De Baltische Staten: een bezoek op de fiets meer dan waard!
bert sitters schreef:In ben in de Baltische Staten en heb een deel van de route door deze landen die op jouw programma staat gedaan.
Gaals je de grens overkomt na 2 1/2 km in Nida naar het informatiecentrum. Zij zijn erg behulpzaam en hebben veel kaarten en routes voor fietsers, maar dat geldt voor alle toeristische informatiecentra die je onderweg tegenkomt in alle Baltische Staten. De jongeren spreken bijna allemaal Engels. Op het schiereiland Neringa zijn onderweg weinig voorzieningen, want je fietst door een nationaal park. Wildkamperen is hier ten strengste verboden: je mag niet eens van het fietspad af. Sla dus voldoende proviant in de goed gesorteerde supermarkt van Nida: open van 07:00 - 24:00 uur. Je volgt de bewegwijzerde fietsroute 10. Dit is ook de Eurovelo 10 en de Eurovelo 13. Bij Klaipeda steek je met de pont over. De eerste pont waar ook auto's op kunnen vaart regelmatiger: zo om de 20 minuten.
Onderweg zijn tal van campings, guesthouses en hotels. De voorzieningen zijn goed en de prijzen zijn goedkoop. De wegen zijn rustig, want het is hier dunbevolkt. Er zijn wel diverse slechte stukken met wasbord-gravel, grote losse stenen en mul zand.
In Letland is men wat minder ver met de bewegwijzering van de fietsroutes. Er zijn wel plannen en er is overleg met de European Cyclists' Federation (ECF).
Een bezoek waard is de voormalige Rusische marinebasis net ten noorden van Liepaja. De oude gebouwen worden langzaam teruggepakt door de natuur. Je kunt ook een gevangenis bezoeken.
Bij Jurkaine kun je kiezen: een slinger langs de kust,of doorsteken naar Riga. Je komt dan langs Kuldiga, een prachtig oud stadje. Dit is een zusterstad van het Overijsselse Ommen. Vanuit Nederland heeft Kuldiga het fietsknooppuntensysteem overgenomen.
Vanuit Riga richting Tartu kun je door het Ganjas nationale park fietsen: zeer fraai met ook kastelen en landhuizen. De heuvels zijn hier wel pittig, want men noemt het Zwitserland van Letland.

De Baltische Staten: een bezoek op de fiets meer dan waard!
Van deze beschrijving krijg ik zin vandaag nog op de fiets te springen en te vertrekken, dank voor de info! :D