Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ratelen Rohloff na vernieuwen olie? - Forum Wereldfietser

Ratelen Rohloff na vernieuwen olie?

Gisteren m'n olie ververst, vandaag een geratel van jewelste, in alle versnellingen en het is erger bij het aanzetten.

Iemand bekend met dit soort probleem?
m_nu schreef:Gisteren m'n olie ververst, vandaag een geratel van jewelste, in alle versnellingen en het is erger bij het aanzetten.

Iemand bekend met dit soort probleem?
mijn eerste inval is wat heb je nog meer gedaan?

(Heb je het wiel er uit gehad, loopt de ketting nu niet goed door de kettingspanner, heb je een nieuwee ketting op een oud tandwiel gezet, heb je een idworx kettingkast etc)
Dacht ik het niet!
Een nieuwe ketting (de andere was wel nog niet op, volgens de caliber, dus op tijd vervangen).
Geen kettingsspanner. Het tandwiel ziet er nog helemaal niet afgesleten uit, is rond de 3000 km oud. Toch maar omdraaien?
m_nu schreef:Dacht ik het niet!
Een nieuwe ketting (de andere was wel nog niet op, volgens de caliber, dus op tijd vervangen).
Geen kettingsspanner. Het tandwiel ziet er nog helemaal niet afgesleten uit, is rond de 3000 km oud. Toch maar omdraaien?
Buitenblad komt niet tegen de achtervork (kan met een excenter)

Zet spanning op de ketting en bekijk hoe de rolletjes in de holtes blijven liggen. Als er (voor of achter) veel beweging ontstaat is het versleten
Zo is het kransje in ieder geval versleten:
Afbeelding
Leon
Buitenblad is OK. De rest zal ik thuis nakijken.
Bedankt.
m-gineering schreef:
Buitenblad komt niet tegen de achtervork (kan met een excenter)
Geen excenter maar verschuifbare achterpadden. (Het wiel staat er recht in)
Kransje omgedraaid, ratel weg. ipv De gebruikelijke twee kettingen (+-6000) ging deze kant van het kransje maar de helft van het aantal kilometers mee, zijn mijn benen dan zo goed geworden. :D
m_nu schreef:Kransje omgedraaid, ratel weg. ipv De gebruikelijke twee kettingen (+-6000) ging deze kant van het kransje maar de helft van het aantal kilometers mee, zijn mijn benen dan zo goed geworden. :D
Er worden geen duurzame kettingen meer gemaakt. De beste ketting voor de versnellingsnaaf is een pen/bus/rol ketting. Bij voorkeur 1/8" breed. Maar meestal zijn de kettingwielen smaller en ben je aangewezen op een breedte van 3/32". Die ketting is geen pen/bus/rol ketting, maar altijd een pen/semi-bus/rol ketting. Makkelijker te smeren, maar eerder versleten.

Ik schaf redelijk goedkope kettingen aan. Alleen smeren, af en toe schoonvegen en bij 0.75 slijtage vervangen. Een kettingreiniger verdunt de inwendige smering en verkort de levensduur sterk.

Piet.
Piet,

het ging over het verslijten van het tandwieltje, niet over de ketting. 8)
Heb nu ruim 10.000 km met de Rohloff gereden en de eerste kettingwielen vertonen weinig sporen van slijtage. Rij wel met de derde ketting. Met een "versleten" ketting en vooral droge kettingrollen slijten die kettingwielen snel. Ik smeer met synthetische transmissie olie.
Piet.
m_nu schreef:Piet,

het ging over het verslijten van het tandwieltje, niet over de ketting. 8)
Als het tocht staan er twee ramen open....


slijtage van de tandwielen wordt aanzienlijk versneld als er kettingverlenging optreedt, de ketting draagt dan niet meer op meerdere rollen. De slijtage van het tandwiel gaat dan veel sneller
Klopt wel, het vreemde vond ik wel dat de verlenging nog maar juist 0.075 was?
m_nu schreef: het ging over het verslijten van het tandwieltje, niet over de ketting. 8)
Het een hangt natuurlijk met het ander samen. Het is door het uitrekken van de ketting, dat de tandwieltjes slijten.

Renaat

Oeps, pas daarna de andere opmerkingen gelezen, ik val dus in herhaling :)