Additionally, paste this code immediately after the opening tag: help ik zie door de bomen het bos niet meer(GPS) - Forum Wereldfietser

help ik zie door de bomen het bos niet meer(GPS)

hallo fiets vrienden en vriendinnen
ik ben helemaal de weg kwijt op het gebied van gps
de bedoeling is van wirdum friesland naar lazio rome te fietsen
alleen ik zie het meest op tegen het kaart lezen het liefst zou ik dit
met een soort tomtom doen alleen dan voor fietsers
route is voor mij niet belangrijk ook zou ik graag de campings er in willen hebben zo dat ik naa een dag fietsen ergens kan slapen
mijn keuze was gevallen op een garmin 62st alleen daar moet je een wereld kaarten bij kopen als ik het goed begrijp??
of kan dit ook met de smartphone samsung galaxy 2 en de app osmand
ik weet het ff niet meer hebben jullie goeie tips wat wel aanteschaffen en wat niet "spel en type fouten voorbehouden"
ulbe haanstra schreef: alleen ik zie het meest op tegen het kaart lezen het liefst zou ik dit
met een soort tomtom doen alleen dan voor fietsers
[knip]
route is voor mij niet belangrijk
als de route niet belangrijk is kom je met gebrekkig kaartlezen ook in Italie.

Een Garmin kun je ook volstoppen met gratis 'open'kaarten, alleen met een gps moet je of de routes thuis volledig uitwerken, of je moet ook nog een laptop meesjouwen
Ulbe,
Je moet in principe wel wat van een GPS afweten, nu een GPS kopen en morgen naar Rome fietsen zou ik niet aanraden.
Waarom kijk je niet even op de site van Paul Benjaminse en Hans Reitsma.
Stel je vraag dat je niet zo'n kaartlezer bent, wellicht hebben zij tips.
Beiden hebben boekjes uitgegeven met een routebeschrijving naar Rome.
De weg zal je niet gauw kwijtraken. Ook campings, hotels, pensions etc. zijn aangegeven.
Het enige wat ik je zou willen adviseren is een fietscomputer met afstand 1 (dagafstand) en 2 (totaal afstand). Hans Reitsma geeft n.l. het aantal km's aan, dus bij ieder punt even de dagafstand op nul zetten. Het is even werk maar verkeerd rijden is er niet meer bij. Overigens hoef je dat niet persé te doen, de beide routes zijn gewoon goed beschreven. Probeer eens in Nederland de kaarten van Falk (schaal 1 : 50.000 1 cm is 500m) en leer zo eens je route te bepalen via de kaarten, je zal zien dat het je lukt!
Succes!
Frits
Net wat Frits zegt, het is nog al een studie eer je weet met zo,n GPS om te gaan.
Ik heb zelf sinds kort een Garmin 62st.

Ik heb er diverse Brevetten [lange afstanden, randonneurs] mee gereden, dat gaat super goed.
Maar zo,n track zet je simpel vanaf mapsource op de GPS, het is immers al een bestaande route.
Ook deed ik dat vorige week naar Berlijn, de hele R1 vanaf internet gedownload in mapsource en op mijn GPS gezet, dat ging super goed.
Wel had ik het boekje Europa radweg er nog als backup bij :wink:

Ik denk dat de route naar Rome ook wel als GPS track bestaat, dat zou mooi zijn, kijk even bij Europa fietsers op de site!

Als je het nog onder de knie krijgt met de GPS dan is dat een meerwaarde, ik had onderweg door onhandig gepruts het tweede deel van de Europa track per ongeluk ergens weggedrukt, na veel gezoek heb ik hem gelukkig toch weer op kunnen halen. Anders had ik op de kaart verder gemoeten.

Veel succes.

Henk

kunst en fietswerk
En dan is er nog de omschrijving "als een tomtom". De ene GPS kan alleen een zogenoemde 'track' weergeven (bijna alle series van Garmin), een andere GPS kan dan weer met piepjes aangeven wanneer je van richting moet veranderen (Montana-serie, las ik in een recente Op Pad). Maar gesproken wordt het geenszins.
Oftewel: verdiep je er eerst goed in, zoals hierboven al gezegd, en als je een beetje handig bent zou je na een jaar regelmatig gebruik van een GPS wellicht zo'n wat langere route kunnen volgen ermee.
ulbe haanstra schreef:mijn keuze was gevallen op een garmin 62st alleen daar moet je een wereld kaarten bij kopen als ik het goed begrijp??
Daar hoef je helemaal geen kaarten bij te kopen (hoewel die verkopers misschien anders beweren) want er zijn prima gratis Opensource kaarten beschikbaar die je kan downloaden. Je kan mijn Openfietsmap downloaden en er vast mee oefenen op je pc.
Robertjan schreef:En dan is er nog de omschrijving "als een tomtom". De ene GPS kan alleen een zogenoemde 'track' weergeven (bijna alle series van Garmin), een andere GPS kan dan weer met piepjes aangeven wanneer je van richting moet veranderen (Montana-serie, las ik in een recente Op Pad). Maar gesproken wordt het geenszins.
De Montana en de nüvi modellen hebben allen spraak. De andere outdoor GPS-en piepjes als begeleiding van een route.
ulbe haanstra schreef:of kan dit ook met de smartphone samsung galaxy 2 en de app osmand
Als het alleen maar is om even te kijken waar je bent, een camping hotel of restaurantje op te zoeken, dan kan dat ook prima met een smartphone en heb je geen Garmin GPS nodig.

En zelfs met GPS raakt zelfs de maker van Openfietsmap soms helemaal van de kaart en ziet die door de bomen het bos niet meer :oops:

Afbeelding
super bedankt voor alle tips!
ik zal morgen eens naar een winkel
waar ze dat spul verkopen en me goed laten inlichten
dan zal ik ook beter de termen open source begrijpen
en hoe je een route kan downloaden
mvg ulbe

zal morgen wel weer even reageren "word vervolgt!"
m-gineering schreef:
ulbe haanstra schreef: alleen ik zie het meest o..

... met een gps moet je of de routes thuis volledig uitwerken, of je moet ook nog een laptop meesjouwen

Laptop hoeft niet perse mee zolang je in een internet cafe Garmin communicator mag installeren (vanaf je usb-stick), kun je vanaf interenet bijv. bikeroutetoaster.com, daar inloggen op je gemaakte tracks en rechtstreeks zenden naar je gps-handheld , zorg dan (bij oudere modellen?) ervoor dat je de tracks zelf upload van te voren met een max. aantal trackpunten van 500 per route (in mijn geval)
ik ben vandaag even bij beversport geweest.
deze man kon me eerlijk niks vertellen over gps
hij verkocht ze wel maar echt de info over het apperaat ontbrak een beetje
hij zou hier later deze week me van alles over kunnen vertellen want hij zou de bedrijfsleider aan het hemd trekken.
ben ook bij een fiets winkel geweest en die had alleen een apparaatje van mio staan en dat was ook het beste wat je kon kopen
want zoon garmin was wel zo moelijk en met deze kon je volgens de verkoper ook de alles alleen hij was veel simpeler dan zoon garmin dat was niks dus ja eerlijk gezegd word er weinig voorlichting aan de verkopers gegeven van uit garmin of ik tref de verkeerden mvg ulbe



word vervolgt!
Loop anders ergens bij Waypoint binnen. Die hebben inmiddels 4 winkels door het land. Zijn toch wel de pioniers op het gebied van GPS in Nederland voor w.b. motorrijden, maar ook fietsen, wandelen en autorijden. Verkochten GPS-apparatuur voordat TomTom opgericht was.
Heb je al eens gedacht aan de Bryton Rider 50, de Garmin Edge 800 of de nieuwe Mio Cycle 300?
Ik weet niet of ze allemaal ook campings, hotels, restaurants etc kunnen vinden maar het zijn wel speciale fiets-tomtom's.

Zelf gebruikte ik een gewone auto-Tomtom die ik af en toe aanzette als ik niet meer zeker wist in een groot buitenlands bos of stad bijvoorbeeld. Mijn Tomtom heeft nl ook de mogelijkheid om als fietser de route te rijden.
Het is goed dat je je erin verdiept, maar ik zie in je startpost dat je zou willen kiezen voor een Garmin 62. Gewoon doen, ik heb na veel uitzoeken de 60 (ouder model) en ben er zeer tevreden over. De 62 is op vele fronten nog weer beter dan zijn voorganger.
ulbe haanstra schreef:ik ben vandaag even bij beversport geweest.
deze man kon me eerlijk niks vertellen over gps
Dat is ook geen winkel om zo'n apparatuur te kopen, toch niet als je meer informatie wenst.

http://www.gps-garmin.nl/

http://forum.gps.nl/

http://www.gpscenter.be/forum/

http://cursus.gps.nl/

Renaat
@ ulbe ik ben vandaag even bij beversport geweest.
deze man kon me eerlijk niks vertellen over gps
Ik heb mijn Garmin 62st ook bij Bever gekocht, ook hier wisten ze geen antwoord te geven op mijn vragen.
In principe vind ik dat slecht, er zou iemand moeten werken die er alles van weet!

Echter via vele wegen kreeg ik van een andere Bever [Arnhem] een tel. nummer van een man die bij Bever in Enschede werkt, hij heeft me veel goede dingen verteld.
Ook hier op het Forum met name van de Tovenaar veel goede info, verder van een paar vrienden van me die soms als helpdesk voor me dienen en zo heb ik mijn kennis over het gebruik van de GPS bij elkaar geschraapt.

Gisteren heb ik een nachtelijke tocht op de GPS gereden en ik moet zeggen dat het geweldig gaat. Beter zoals voorheen met kaart en lampje op mijn stuur.


Henk

kunst en fietswerk
ontzettend bedankt voor de tips ik gaa dinsdag eens even op de fiets naar waypoint in leek leuk tochje op de fiets en mischien wel heel verstandig
mvg ulbe word vervolgt...
Ik kan mij herinneren dat niet zo lang geleden Bever clinics en trainingen gaf voor beginnende en gevorderde GPS gebruikers.
Dat Bever wel GPS's verkoopt, maar blijkbaar geen uitleg kan bieden, vind ik een slechte zaak.
Henk, je hebt geluk gehad dat je mensen om je heen hebt die je weg wijs kunnen maken in de GPS wereld.
Ulbe, laat je goed voorlichten en ga niet af op de eerste de beste verkoper!!
Succes.
Frits
@ Frits Henk, je hebt geluk gehad dat je mensen om je heen hebt die je weg wijs kunnen maken in de GPS wereld.
Dat heb ik zeker, ik als leek op dat gebied vind het een studie eer je het onder de knie hebt.
Dat ze bij Bever geen goede uitleg geven vind ik zeer slecht, mijn schoonzoon werkt bij Bever en hij zegt dat ze er geen tijd en aandacht aan geven om hun personeel cursus te geven om de klanten tot dienst te zijn.
Wel verkopen en de rest zoek je zelf maar uit. :(
Zelfs de chef vertelde me dat hij geen verstand van GPS heeft. :shock:

Misschien is dat het nieuwe concept van Bever... een ander plubliek aantrekken met een grotere omzet, dat klanten geholpen worden door niets wetende goedkope krachten, maakt het er voor mij niet beter op.

Daarom ga ik het liefst naar mijn eigen outdoor dealer waar alle personeel weet waar over ze praten.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Misschien is dat het nieuwe concept van Bever...
Het concept of het verdriet van Bever is dat de firma voortdurend verkocht wordt aan de volgende investeringsmaatschappij die weer nieuwe mogelijkheden ziet shareholdervalue te creeren
Vooral niet bij Bever kopen, struin het internet af en je hebt bv de Garmin 62s 70 euro goedkoper, de Garmin 62st moet je ook niet kopen, het prijsverschil met de 62s zit hem in de geinstalleerde kaart die je niet nodig hebt aangezien je betere kaarten gratis kunt downloaden ( zie de post van de Tovenaar).
Met een beetje slim googelen kun je alles wat je wilt weten vinden op het Net.
Succes.
Robertjan schreef:Loop anders ergens bij Waypoint binnen. Die hebben inmiddels 4 winkels door het land. Zijn toch wel de pioniers op het gebied van GPS in Nederland voor w.b. motorrijden, maar ook fietsen, wandelen en autorijden. Verkochten GPS-apparatuur voordat TomTom opgericht was.
Het enige echte antwoord als het over (Garmin) GPS gaat...