Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Bourgogne - Forum Wereldfietser

Fietsen in Bourgogne

Hallo,

Deze zomer gaan wij voor het eerst met ons hele gezin fietsen in Bourgogne. Ik heb de route die we willen fietsen helemaal uitgestippeld (http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=874830).

De totale route is een behoorlijke afstand. Daarom knippen we de route op in dagetappes. Aangezien mijn kinderen nog klein zijn fietsen we 25km per dag tot maximaal 30km. Er gaat een tent mee. Langs de route ben ik nu op zoek naar campings.
Het valt me echter op dat het toch lastig is om op diverse plekken langs de route een camping te vinden.

Ik ben op zoek naar tips zodat ik mijn overnachtingen kan plannen. De voorkeur heeft campings aan de route. Mijn ervaring is dat dit erg lastig te vinden is. Ik wil maximaal 3km van de route afwijken zodat de totale dagafstand niet te groot wordt.

We hebben geen voorkeur voor type campings. Het mogen gemeente campings zijn (Municipal), kamperen bij de boer, alles mag zolang we maar ergens onze tent op kunnen zetten en er behoorlijk sanitair is.

Kunt u mij tips geven zodat ik mijn overnachtingen kan plannen?
Erik,

Welkom op het forum. En leuk dat je met het gezin op fietsvakantie gaat.

Ik weet niet of je gebruik maakt van een gps en je route in een programma als MapSource of Basecamp hebt. In dat geval kun je zoeken op internet naar files die alle coordinaten van de campings bevatten. Vervolgens laad je die en zet je route of track erin. Je ziet dan meteen welke campings dichtbij liggen. En die neem je dan over in je gps file.
Zo doe ik het meestal.
Als je zulke korte afstanden wilt rijden en toch op een camping wil staan, raad ik je aan de gemaakte route te laten voor wat het is en opnieuw te plannen met als uitgangspunt de beschikbare campings.

Campings zijn een vast gegeven, ze worden namelijk niet op aanvraag in een week uit de grond getrokken.... :D
ErikL schreef: Ik ben op zoek naar tips zodat ik mijn overnachtingen kan plannen. De voorkeur heeft campings aan de route. Mijn ervaring is dat dit erg lastig te vinden is.
Hier vind je alle campings: http://www.archiescampings.eu/

Op jouw route langs het Canal du Nivernais liggen deze
Decize
Cercy-la-tour
Vandanesse
Panneçot
Baye - 2 stuks bij het stuwmeer Etang de Baye
Fussy
Chaumot
Bréves
Clamency
Chatel-Censoir

en het vervolg
Andryes
Saint Cyr
Cosne Cours sur Loire
Saint Satur
Pouilly sur Loire
La Charite sur loire
Fourchambault
Chevenon
Decize

Dus op 287 km liggen zeker 18 campings (meer nog als je afwijkt) !!
Redelijk mooi verspreidt over de route en direct aan de route :wink:
ErikL schreef:Hallo,

Deze zomer gaan wij voor het eerst met ons hele gezin fietsen in Bourgogne. Ik heb de route die we willen fietsen helemaal uitgestippeld (http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=874830).

De totale route is een behoorlijke afstand. Daarom knippen we de route op in dagetappes. Aangezien mijn kinderen nog klein zijn fietsen we 25km per dag tot maximaal 30km. Er gaat een tent mee. Langs de route ben ik nu op zoek naar campings.
Het valt me echter op dat het toch lastig is om op diverse plekken langs de route een camping te vinden.

Ik ben op zoek naar tips zodat ik mijn overnachtingen kan plannen. De voorkeur heeft campings aan de route. Mijn ervaring is dat dit erg lastig te vinden is. Ik wil maximaal 3km van de route afwijken zodat de totale dagafstand niet te groot wordt.

We hebben geen voorkeur voor type campings. Het mogen gemeente campings zijn (Municipal), kamperen bij de boer, alles mag zolang we maar ergens onze tent op kunnen zetten en er behoorlijk sanitair is.

Kunt u mij tips geven zodat ik mijn overnachtingen kan plannen?
Sla je de Morvan over? Zonde, had je mooi kunnen overnachten bij Chateau de Valogne in Sommant :).
Bedankt voor alle tips die nu al zijn gegeven.

Hans, wij maken geen gebruik van gps. Wellicht iets om in de toekomst wel te gaan doen.

Michael, een aantal van jouw campings had ik ook al gevonden, bedankt. Ik ga met deze tips weer verder plannen.

Groeten,

Erik
Michael W schreef: Op jouw route langs het Canal du Nivernais liggen deze
Decize
Cercy-la-tour
Vandanesse
Panneçot
------------- Chatillon en Bazois
Baye - 2 stuks bij het stuwmeer Etang de Baye
Fussy
Chaumot
Bréves
Clamency
Chatel-Censoir
----------------- Coulanges sur Yonne

en op het vervolg
Andryes
Saint Cyr
Cosne Cours sur Loire
Saint Satur
Pouilly sur Loire
La Charite sur loire
Fourchambault
Chevenon
Decize
Nog twee municipals erbij gezet 8)
ErikL schreef:... fietsen we 25km per dag tot maximaal 30km.
Ik wil maximaal 3km van de route afwijken zodat de totale dagafstand niet te groot wordt.
. Dat betekent dat elke volgende camping gevonden moet worden in een gebied van 15 km3 rondom het route-einde van die dag. Lijkt me een absurde eis. Ben het eens met Roald.
Als je gewoon offline wilt werken koop je de ffcc-gids (google zelf) bij de ANWB-winkel, daarin zijn alle (ca. 10.000) campings in Frankrijk jaarlijks geactualiseerd opgenomen, met duidelijke kaartjes die je zonder beeldscherm ook onderweg kunt bekijken.
Leon
Leon schreef:
ErikL schreef:... fietsen we 25km per dag tot maximaal 30km.
Ik wil maximaal 3km van de route afwijken zodat de totale dagafstand niet te groot wordt.
. Dat betekent dat elke volgende camping gevonden moet worden in een gebied van 15 km3 rondom het route-einde van die dag. Lijkt me een absurde eis.
Gaat wel lukken op zijn route, campings liggen tussen de 15 en 26 km van elkaar daar, en ook nog bijna direct aan zijn route, en iets uit de route liggen ook nog wat boerderijcampings. Soms gewoon een wat kortere dagafstand nemen, bijv. 16 km. :wink:
Hoe oud zijn jouw kinderen? Wij zijn gaan fietsen toen de jongste 7 jaar was en het verbaasde mij hoeveel kilometer zo'n kind kan op een dag. Dagafstanden van 50 kilometer waren geen uitzondering.

Groet,
Ruud
Beste Ruud,

De oudste bij mij is 7 de tweede is 6 de derde is 4 en de vierde is bijna 2.
De oudste 2 fietsen alles zelf. De derde hangt bij mij achte de fiets en de jongste zit in de fietskar.
De oudste heeft ook twee fietstassen aan de fiets hangen.

Onze ervaring in nederland fietsen is dat de kids inderdaad wel afstanden aan kunnen van 40 tot max. 50 km op een dag.

Het is voor het eerst dat we nu echt een lange fietsvakantie gaan doen. Wellicht is het iets te voorzichtig. Ik zie het vooral ook als ervaring op doen voor de komende fietsvakanties.

@Leon, de ffcc-gids is bij mij nog niet bekend. Bedankt voor de tip ik ga hem zeker halen.
Wouw, petje af! Mijn ervaring is dat je rekening moet houden met de jongste die zelf fietst. Voor kinderen is het ook belangrijk dat ze nog kunnen spelen op een camping, of tussendoor. Het is tenslotte vakantie.

Heel veel plezier toegewenst.

Bescheiden vraag: Hoe ga je er naar toe?

Groet,
Ruud
Het moet inderdaad ook echt een vakantie gevoel geven, vandaar dat we de maximale dagafstand op 25km houden.

We gaan er met de auto (VW Touran) naar toe. Ik heb een fietsendrager voor 3 fietsen, 2 fietsen gaan op het dak en de fietskar past net in de kofferbak. Er gaat ook nog een smalle ski-koffer op het dak zodat daar de fietstassen in kunnen. Als het goed is ga ik het dan allemaal mee krijgen.

In totaal hebben we 10 fietstassen (4 voor- en 6 achtertassen), twee tenten en 1 tarp.
Ik ben op basis de aangedragen campings mijn overnachtingen aan het plannen. Aangezien het onze eerste fietsvakantie is vraag ik mij af of ik er vanuit kan gaan dat er altijd een plekje beschikbaar is voor de fietsende kampeerder. Is het nodig om een tweede camping achter de hand te houden of is jullie ervaring dat de eerste camping altijd plek heeft?

Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.
ErikL schreef:Is het nodig om een tweede camping achter de hand te houden of is jullie ervaring dat de eerste camping altijd plek heeft?
Fietsers met tentjes en met kinderen sturen ze echt niet verder lijkt mij !!
Heb je ook een paar rustdagen ingepland, aan een meertje of rivier of zo? Elke dag verder trekken is behoorlijk vermoeiend, lijkt me, je bent toch steeds weer een tijd bezig met inpakken en uitpakken, de tenten weer opzetten...
ErikL schreef:Ik ben op basis de aangedragen campings mijn overnachtingen aan het plannen. Aangezien het onze eerste fietsvakantie is vraag ik mij af of ik er vanuit kan gaan dat er altijd een plekje beschikbaar is voor de fietsende kampeerder. Is het nodig om een tweede camping achter de hand te houden of is jullie ervaring dat de eerste camping altijd plek heeft?

Wanneer gaan jullie? Sommige campings gaan pas op 1 juli open. Veel municipals in midden Frankrijk hebben de eerste helft van juli erg weinig klanten, tenzij ze aan een snelweg liggen op één dag rijden van NL. Dat zul je langs de A77 wel merken.
Leon
Leon schreef:Wanneer gaan jullie? Sommige campings gaan pas op 1 juli open. Veel municipals in midden Frankrijk hebben de eerste helft van juli erg weinig klanten, tenzij ze aan een snelweg liggen op één dag rijden van NL. Dat zul je langs de A77 wel merken.
Leon
Campings langs de doorgaande routes zijn vooral overdag heerlijk rustig. De onrust in de namiddag/avond en ochtend moet je maar op de koop toe nemen. Dit soort campings hebben vaak tentenveldjes die niet bezet worden door de stoet caravans en campers.
ruudvp schreef: Campings langs de doorgaande routes zijn vooral overdag heerlijk rustig. De onrust in de namiddag/avond en ochtend moet je maar op de koop toe nemen. Dit soort campings hebben vaak tentenveldjes die niet bezet worden door de stoet caravans en campers.
Hun route gaat zo'n 80 km in de buurt van die A77, met op dat stukje 6 campings, dus dat overleven ze vast wel :wink:
Mijn verwachting is ook dat er altijd wel een plekje op een camping is voor 1 nacht.
Inmiddels heb ik de ffcc-gids binnen. Mocht het echt nodig zijn kunnen we die gids nog gebruiken om een andere camping te vinden.

Wij vertrekken op zondag 15 juli naar Chaumot, dat is ons begin en eindpunt.
Het oorspronkelijke plan was om 3 dagen te fietsen en dan een rustdag te hebben. We gaan daar wel iets vanaf wijken door op verschillende campings een nachtje langer te blijven.
Uiteindelijk gaan we op 5 augustus weer terug naar huis.