Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Downmat/All season matje in de tropen? - Forum Wereldfietser

Downmat/All season matje in de tropen?

Misschien is het een hele 'stomme' vraag, maar ik vroeg me af of je 'last' kunt hebben van het gebruiken van een goed isolerende slaapmat (zelf heb ik de exped downmat) in de tropen (ZO Azie). Hetzelfde voor de nieuwere Neoair allseason. Is het echt beduidend warmer? Ga je er harder van zweten etc?
We hebben niet zoveel zin een nieuwe mat aan te schaffen (ook al is de downmat erg zwaar etc) omdat die al snel weer 130+ euro zijn. Een gewoon airmatje (exped airmat bijv.) lijkt mij snel alweer te koud voor als je bijvoorbeeld in de bergen slaapt. Daarnaast is zo'n matje ook al vrij prijzig, helemaal voor wat je ervoor kriigt.

Iemand hier ervaring mee? of briljante ideeen?
Thanks alvast!
Janneke
Ik heb idd twee matjes, de Exped down en de Exeped UL 7.

Ik had vorige week naar Berlijn de Downmat bij me, slaapt erg lekker en warm.
Binnenkort naar de Kaukasus gaat de Exped UL 7 mee, beduidend lichter en kleiner pakvolume.
Ik fiets graag zo licht mogelijk!

Het is maar wat je er voor over hebt en waar je prioriteiten liggen.
Mocht het onverhoopt toch te koud zijn met mijn UL matje dan kan ik er een alu reddings deken onder leggen en ik heb altijd een zijden binnenslaapzak bij me. Is het dan nog te koud... dan met tight en kleding in de slaapzak.

In de tropen zou ik niet met de dikke downmat op weg gaan.

Henk

kunst en fietswerk
Geen probleem. Je sleept wat gewicht teveel mee, maar het slapen maakt niet uit. Ik had mijn Exped downmat gewoon bij me en het sliep heerlijk. Ook gebruikt in hotels als het matras weer eens hard was.

ZO-Azië is een ruim begrip. In het noorden van Thailand en Vietnam kan het nog aardig koud worden. Ik heb behoorlijk liggen rillen op mijn matje in een National Park niet zo ver van Bangkok. Ik had dan ook mijn slaapzak al naar huis gestuurd en een zijden lakenzak bleek niet echt warm te zijn.
henkfietst52 schreef: In de tropen zou ik niet met de dikke downmat op weg gaan.
Ook als pakvolume en gewicht minder belangrijk zijn? De matjes hangen in een zelfgefabriceerde tas aan het stuur, pakvolume geen probleem. Het totaal gewichtvershil is geloof ik max 600 gram, niet iets waar ik 300+ euro voor over heb...

Slaapcomfort daarintegen is wel belangrijk: elke nacht warm hebben zal sowieso wel het geval zijn, maar als dat vooral komt door de mat waarop je slaapt is dat wel een reden om deze aan te passen.

Heb je ervaring daarmee? Of heb je altijd al 2 matten gehad?
Ik heb lang alleen een luchtbedje gehad waarvoor ik compenseerde met een donzen slaapzak. Daarna heb ik een exped downmat7 gekocht. Die ook gebruikt hebbend in warme nachten kan ik inderdaad zeggen dat zo'n mat me flink te warm is onder warme omstandigheden. Met een luchtbedje raak je in (sub)tropennachten flink wat overtollige wamte kwijt aan een koele bodem, en als het 's achts 15 graden of meer is ben ik daar blij mee.
Ik heb in Portugal eens de fout gemaakt om mijn tent op te zetten op een plek waar de hele dag de zon op de grond had gestraald: fout! Ook, of juist, mijn luchtbedje was toen erg veel te warm.
Voor een komende vakantie ga ik overigens een matje kopen dat tussen een downmat en een luchtbedje zit. Vorig jaar zomer in Auvergne was mijn luchtbedje toch te koel. Het gaat een Thermarest prolite worden, want ik vind de ultralightversies van Exped me te kwetsbaar lijken en de symat is ook nog te warm. De thermarest is bewezen betrouwbaar, en goedkoper.
Succes,
Leon
SjirkM schreef:Geen probleem. Je sleept wat gewicht teveel mee, maar het slapen maakt niet uit. Ik had mijn Exped downmat gewoon bij me en het sliep heerlijk. Ook gebruikt in hotels als het matras weer eens hard was.

ZO-Azië is een ruim begrip. In het noorden van Thailand en Vietnam kan het nog aardig koud worden. Ik heb behoorlijk liggen rillen op mijn matje in een National Park niet zo ver van Bangkok. Ik had dan ook mijn slaapzak al naar huis gestuurd en een zijden lakenzak bleek niet echt warm te zijn.
Ah, hier kan ik wat mee. We beginnen ook in Kunming, China en vanaf daar zakken we af naar het zuiden, dus zal beginnen met wat milder klimaat.
tnx!
Ik heb altijd twee matje gehad.

@Leon
Het gaat een Thermarest prolite worden, want ik vind de ultralightversies van Exped me te kwetsbaar lijken
Ik had ook een Thermarest prolite, maar na een paar maanden vertoonde dat matje delaminatie en werd als een ballon. :(
Toen de ultra light van Thermarest gehad maar liep langzaam leeg.
Ik kreeg mijn geld terug en koos voor de Exped UL, daar slaap ik erg goed op en geen problemen met lekkage.

Ik ben wel voorzichtig met waar ik ga liggen, geen uitstekende scherpe stenen, doornen etc. onder m'n tentje.

Ik vind juist een zijden lakenzak heel erg fijn, als je onverhoopt een keer in een bed in een Hotel terecht komt wat niet helemaal jofel is dan kruip ik in m'n lakenzak. Ook neemt een zijden lakenzak minder vocht op dan een katoenen lakenzak, daar koel je te snel in af.

Henk

kunst en fietswerk
Leon schreef:Ik heb lang alleen een luchtbedje gehad waarvoor ik compenseerde met een donzen slaapzak. Daarna heb ik een exped downmat7 gekocht. Die ook gebruikt hebbend in warme nachten kan ik inderdaad zeggen dat zo'n mat me flink te warm is onder warme omstandigheden. Met een luchtbedje raak je in (sub)tropennachten flink wat overtollige wamte kwijt aan een koele bodem, en als het 's achts 15 graden of meer is ben ik daar blij mee.
Leon
Misschien dat we kunnen volstaan met 1 nieuwe mat voor m'n partner: hij is altijd een soort van kacheltje en ik heb het altijd koud. Gelijk kans om beide matten met elkaar te vergelijken.

:-D
henkfietst52 schreef:Ik heb altijd twee matjes gehad.
@Leon
Het gaat een Thermarest prolite worden, want ik vind de ultralightversies van Exped me te kwetsbaar lijken
Ik had ook een Thermarest prolite, maar na een paar maanden vertoonde dat matje delaminatie en werd als een ballon. :(
Als ik me van alle reviews iets moet aantrekken kan ik geen matje kopen.
Dus ik heb hem besteld, de prolite plus R. Bij Bever was hij 110 euro. Bij Outdorado 65 incl gratis verzending. Voor een fysieke winkel wil ik best extra betalen, maar 45 euro bovenop 65 is wel erg gortig.
Leon
Leon schreef:Als ik me van alle reviews iets moet aantrekken kan ik geen matje kopen.
Leon
Inderdaad Leon, de matjes blijken allemaal wel eens problemen te geven. Ik geloof echter dat de garantiebepalingen van zowel Exped als Thermarest uitstekend zijn, wijzelf hebben matjes na 3 jaar fietsvakanties gewoon nieuw gekregen omdat ze lek waren en de lekken niet te vinden waren.
Thermarest is tegenwoordig interesanter ivm de luchtmatrasjes waardoor het niet meer een kwestie van comfort is of je nu thermarest of exped koopt. (maar ja, wij hebben ze dus al, en de prijzen blijven hoog om extra matjes aan te schaffen)