Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Curus fiets reparatie - Forum Wereldfietser

Curus fiets reparatie

Hallo,

Ik woon in Heerlen Limburg en ik zou zelf graag meer aan mijn fiets willen sleutelen. Op internet vind ik filmpjes hoe remmen vervangen, derailleur afstellen kabels vervangen en spken spannen.
Desondanks ben ik hier huiverig voor en zou het liefst een cursus willen volgen en onder begleiding dit soort zaken uitvoeren. Weet iemand waar je zo'n cursus kunt volgen. Liefst in Limburg.

Paul

[moderator]Verplaats naa ander forum [/moderator]
Hallo Paul,
Limburg is inderdaad niet het epicentrum van het fietsonderhoud.
Als je de cursussen van de wereldfietser en de vakantiefietser.be en -.nl te ver weg vindt dan is de beste remedie tegen huiverigheid het opknappen van een oude fiets.
Koop er een via marktplaats, poets hem mooi en stel alles goed af en verkoop hem weer. Misschien krijg je er nog meer voor terug ook, vooral als je hem in het voorjaar verkoopt. (idee: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=2&fs=1)
Voor het geld van de cursus plus de reiskosten kun je thuis al heel wat oefenen.
Overigens kun je met derailleur afstellen en kabels vervangen niet veel verpesten. Het sleutelen aan spaken kun je echter wel beter oefenen op een oud wiel; misschien kun je wel ergens een afgedankt wiel vinden; de voorwielen zijn vaak nog goed als de rest van de fiets afgedankt is. De spaken mogen evenwel niet vastgeroest zijn, daar is ook voor de vaklman geen beginnen meer aan.
Leon
Leon schreef: Overigens kun je met derailleur afstellen en kabels vervangen niet veel verpesten.
met wat doorzettingsvermogen kun je in een klap de achterderailleur, de ketting, het achterwiel en het frame afschrijven :lol:
m-gineering schreef:
Leon schreef:Overigens kun je met derailleur afstellen en kabels vervangen niet veel verpesten.
met wat doorzettingsvermogen kun je in een klap de achterderailleur, de ketting, het achterwiel en het frame afschrijven :lol:
Daar heb je ook weer gelijk in; ik onderschat de creativiteit van sommigen wel eens :roll: :wink: :lol:

Uitleg voor Paul - de Groninger hier is meestal wat cryptisch - : als je de derailleur zo afstelt dat ie in het achterwiel slaat tijdens het rijden dan kan de ketting zich met wat pech zo tussen wiel, frame en voorbladen vastzetten dat je met je eigen snelheid en gewicht de boel compleet kapottrekt.

Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:
Leon schreef:Overigens kun je met derailleur afstellen en kabels vervangen niet veel verpesten.
Daar heb je ook weer gelijk in; ik onderschat de creativiteit van sommigen wel eens :roll: :wink: :lol:

Uitleg voor Paul - de Groninger hier is meestal wat cryptisch - : als je de derailleur zo afstelt dat ie in het achterwiel slaat tijdens het rijden dan kan de ketting zich met wat pech zo tussen wiel, frame en voorbladen vastzetten dat je met je eigen snelheid en gewicht de boel compleet kapottrekt.

Leon
En dat gebeurt vaak :shock: Afgelopen zaterdag 6x gezien tijdens Les Trois Ballons!