door
Revanho » vr 30 mar, 2012 20:48
AB schreef:
doelde meer op gezonde mensen die nu al op goede fietsen fietsen, maar te lui zijn om echte omstandigheden te trotseren.... zie ontwikkelingen obesitas etc
Alles dreigt electrisch te worden, prijzen zullen behoorlijk gaan stijgen in de toekomst. Hopelijk zullen veel huishoudens tegen die tijd zelfvoorzienend zijn en hopelijk gaat het niet ten koste van gezond verstand. Mensen zijn nogal vermijdend als het om lichamelijke inspanning gaat. Nog even en we zijn alleen nog maar onze hersenen
.
Het werkt in de twee richtingen, welke richting overheerst weet ik niet zeker.
In ieder geval vind ik de extreme luiheid van veel mensen ook wel erg. Hoeveel 'normale' volwassen mensen (die dus geen specifiek medisch probleem hebben) vinden een half uurtje wandelen of een uurtje fietsen al een zware fysieke prestatie, laat staan dat ze ook hun fysieke grenzen opzoeken of ooit 'op hun tanden bijten'.
En dat alles elektrisch wordt (pepermolens, vliegenmeppers, paraplu's, autospiegels, ...) is natuurlijk ook absurd.
Toch heb ik de indruk dat voorlopig en over het algemeen de elektrische fiets meer doet bewegen dan minder. Van mijn broer - die nog jong en gezond is - weet ik dat hij zijn woon-werk verplaatsing niet met de fiets zou doen als deze niet elektrisch was. En één van mijn collega's is woon-werk verkeer begonnen met een fiets met trapondersteuning maar overweegt nu - door haar ervaring - dit met een gewone fiets te doen.
Als de elektrische fiets echt begint aan te slagen bij jonge mensen (die nog niet zo vastzitten in bepaalde gewoonten), dan zou de situatie wel eens kunnen keren in de negatieve zin. Maar daarvoor zijn fietsen met trapondersteuning waarschijnlijk nog te duur.