Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sportieve fiets met trapondersteuning - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

sportieve fiets met trapondersteuning

Die snelle ebikes vind ik inderdaad eng. Ik had van de week al weer een near miss met een dame die harder reed dan haar reflexen aankonden. Maar je zult maar een gezondheidsprobleem hebben waardoor een gewone fiets niet meer mogelijk is. Dan is dit best een mooie mogelijkheid om toch nog wat aan de conditie te doen. Zo zijn ebikes juist in Zwitserland erg populair, en daar kan ik me best iets bij voorstellen: fietsen is niet alleen maar sport.
Wim
Volgens mij is die mooie specialized in NL een motor. Dan moet je rijbewijs A hebben, op de weg rijden en een goedgekeurde motorhelm op. Die drie dingen samen drukken de pret wel. Rijbewijs A krijg je tegenwoordig niet zomaar. Als je het eenmaal hebt willen de meesten harder en met 45 km/u wordt je overal van de weg gedrukt door automobilisten die je voor gek verklaren omdat ze denken dat je een fietser bent.

Het komt er op neer dat nu in hoog tempo alle denkbare varianten en tussenvormen van vervoer ontstaan er een dilemma ontstaat dat ikzelf ervaren heb toen ik motor ging rijden. Ik had mijn motorrijbewijs gehaald en wilde nu eens echt in de heuvels van de Ardennen gaan rijden. Motor gehuurd. Het was nog een bescheiden motor natuurlijk, want echt snelle verhuren ze niet zo graag. Toch viel het tegen. De uitdaging was weg. Het ding ging net zo hard tegen de berg omhoog als omlaag, dus wat heuvels? Voluit gaan was fun, maar duurde nauwelijks 5 seconden. Bij het oprijden van de snelweg zat ik vóór het invoegen al op 120 km/u en had ik nog 3 van de 6 versnellingen te gaan.
Anderzijds: als ik fiets bekruipt mij bij een lange klim af en toe het gevoel dat ik wat hulp zou willen. Zou het niet heerlijk zijn als je eens als vanzelf omhoog gestuwd zou worden? Wie kent dat niet?
Ik twijfel er geen moment aan dat de huidige electrofietsen geweldig zijn voor iemand die moeite heeft met een normale fiets en ook dat het een goed idee is als je net dat stukje te ver van je werk woont, maar is zo'n half-half-electrofiets dan leuker dan helemaal zelf fietsen als het gaat om fietsen voor je plezier?
Is een fiets die 60 km/u kan, een motor van 1000 Watt heeft en een bereik van 300 km nóg leuker? Of is dat gewoon een erg trage motorfiets en krijg je het er uiteindelijk koud op als je geen motorpak aantrekt?
Leon
Leon schreef: Anderzijds: als ik fiets bekruipt mij bij een lange klim af en toe het gevoel dat ik wat hulp zou willen. Zou het niet heerlijk zijn als je eens als vanzelf omhoog gestuwd zou worden? Wie kent dat niet?
Leon
Bijna de essentie van fietsen in een notedop. Het gevoel van voldoening om op eigen kracht een berg te bedwingen, ook al denk je alleen maar aan opgeven.

Stel dat ze ooit een trap aanleggen naar de top van de Mount Everest of de Eiger-Nordwand?

Woonwerkverkeer vind ik een ander verhaal. Met iets minder zweet op je werk aankomen bijvoorbeeld.
hallo

mijn persoonlijke mening is dat:

de evolutie van de fiets zit in de volgende fase.

als we op vakantie gaan zitten we ook in een tent gemaakt van de nieuwste materialen.
koken we op gas toestellen en maken we vuur aan met een aansteker.
we hebben i-pod i-pad i-Phone gsm mp3.

waarom zouden we niet gebruik maken van een pedelec ( pedal assist bike ) op vakantie.
het is makkelijker rijden met bepakking of aanhanger.

maarja er zijn natuurlijk altijd dyhards die rijden op een 20 jaar oude fiets met canvas banden,
jagen zelf het avondeten, en slapen in een zelf gemaakte plaggenhut.
bert21 schreef: waarom zouden we niet gebruik maken van een pedelec ( pedal assist bike ) op vakantie.
het is makkelijker rijden met bepakking of aanhanger.
makkelijk is met een krat pils achter de buis hangen
bert21 schreef:koken we op gas toestellen
Nee, spiritus.
bert21 schreef:we hebben i-pod
Nee
bert21 schreef:i-pad
Nee
bert21 schreef:i-Phone
Nee
bert21 schreef:gsm
Met tegenzin
bert21 schreef:mp3.
Nee

En mijn fiets is nog geen jaar oud. Maar ik zelf zal ongetwijfeld tot de grijze golf worden gerekend :D

Peter
Joh, Bert, weet je de auto is veel moderner.
Wim
bert21 schreef:als we op vakantie gaan zitten we ook in een tent gemaakt van de nieuwste materialen. koken we op gas toestellen en maken we vuur aan met een aansteker. we hebben i-pod i-pad i-Phone gsm mp3.
De meesten zitten in een hotel, laten zich het eten voorzetten en hebben op een paar dingen na geen idee wat je met zo'n modern telefoonding allemaal kunt, dat leggen hun (klein)kinderen wel uit als er iets is.
Leon
Wim schreef:Joh, Bert, weet je de auto is veel moderner.
Wim
Ja maar... four wheels move the body, but two wheels move the soul! :D [gejat!].
Matthie9000 schreef:
Wim schreef:Joh, Bert, weet je de auto is veel moderner.
Wim
Ja maar... four wheels move the body, but two wheels move the soul! :D [gejat!].
+1

als een e-bike een (goede) fiets vervangt dan is het een slechte zaak
als een e-bike een auto/brommer/scooter vervangt dan is het een goede zaak

fietsvakanties met accu, niets voor mij, maar voor iemand die anders met de auto een rondje ijsselmeer doet, prima
AB schreef: als een e-bike een (goede) fiets vervangt dan is het een slechte zaak
Als ik in de toekomst moet kiezen tussen geen fietsvakanties meer, of een E-bike, dan kies ik toch voor het laatste, denk ik,

Peter
Wim schreef:Joh, Bert, weet je de auto is veel moderner.
Wim
Er valt over te discussiëren wat de eerste fiets of de eerste auto was (hangt af van de gebruikte definitie), maar ze dateren wel ongeveer van dezelfde periode. Maar de 'paardloze koets met motor' dateert toch van voor de eerste 'fiets met trappers'. Dus neen, de fiets is moderner :wink:

Renaat
Peter M schreef:
AB schreef: als een e-bike een (goede) fiets vervangt dan is het een slechte zaak
Als ik in de toekomst moet kiezen tussen geen fietsvakanties meer, of een E-bike, dan kies ik toch voor het laatste, denk ik,

Peter
dan vervangt het een auto.

doelde meer op gezonde mensen die nu al op goede fietsen fietsen, maar te lui zijn om echte omstandigheden te trotseren.... zie ontwikkelingen obesitas etc

Alles dreigt electrisch te worden, prijzen zullen behoorlijk gaan stijgen in de toekomst. Hopelijk zullen veel huishoudens tegen die tijd zelfvoorzienend zijn en hopelijk gaat het niet ten koste van gezond verstand. Mensen zijn nogal vermijdend als het om lichamelijke inspanning gaat. Nog even en we zijn alleen nog maar onze hersenen :).
AB schreef: doelde meer op gezonde mensen die nu al op goede fietsen fietsen, maar te lui zijn om echte omstandigheden te trotseren.... zie ontwikkelingen obesitas etc

Alles dreigt electrisch te worden, prijzen zullen behoorlijk gaan stijgen in de toekomst. Hopelijk zullen veel huishoudens tegen die tijd zelfvoorzienend zijn en hopelijk gaat het niet ten koste van gezond verstand. Mensen zijn nogal vermijdend als het om lichamelijke inspanning gaat. Nog even en we zijn alleen nog maar onze hersenen :).
Het werkt in de twee richtingen, welke richting overheerst weet ik niet zeker.

In ieder geval vind ik de extreme luiheid van veel mensen ook wel erg. Hoeveel 'normale' volwassen mensen (die dus geen specifiek medisch probleem hebben) vinden een half uurtje wandelen of een uurtje fietsen al een zware fysieke prestatie, laat staan dat ze ook hun fysieke grenzen opzoeken of ooit 'op hun tanden bijten'.
En dat alles elektrisch wordt (pepermolens, vliegenmeppers, paraplu's, autospiegels, ...) is natuurlijk ook absurd.

Toch heb ik de indruk dat voorlopig en over het algemeen de elektrische fiets meer doet bewegen dan minder. Van mijn broer - die nog jong en gezond is - weet ik dat hij zijn woon-werk verplaatsing niet met de fiets zou doen als deze niet elektrisch was. En één van mijn collega's is woon-werk verkeer begonnen met een fiets met trapondersteuning maar overweegt nu - door haar ervaring - dit met een gewone fiets te doen.

Als de elektrische fiets echt begint aan te slagen bij jonge mensen (die nog niet zo vastzitten in bepaalde gewoonten), dan zou de situatie wel eens kunnen keren in de negatieve zin. Maar daarvoor zijn fietsen met trapondersteuning waarschijnlijk nog te duur.
om terug te komen op die 25km begrenzing: flyer vb. heeft fietsen die tot 45km/u ondersteunen. Het is wel niet reglementair maar ik denk niet dat de flikken tegenwoordig al elektrische fietsen op de rollen zetten.

Verder ben ik een grote fan van de e-bike voor woon-werk verkeer.

Voor vakantie zou ik liever een gewone hebben vanwege de beperkte actieradius met volle bepakking en omdat een beetje zweten er toch gewoon bij hoort.
K_G_B schreef:om terug te komen op die 25km begrenzing: flyer vb. heeft fietsen die tot 45km/u ondersteunen. Het is wel niet reglementair maar ik denk niet dat de flikken tegenwoordig al elektrische fietsen op de rollen zetten.
Je bent allen het haasje als na een ongeval met een rollatorheld je WA-verzekering weigert.
Leon
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het risico is voor jezelf.
't Is een illustratie van de klassieke tegenstelling tussen Nederlanders waar veel mag maar weinig door de vingers wordt gezien en de Belgen waar niets mag maar veel door de vingers wordt gezien
K_G_B schreef:Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het risico is voor jezelf.
Het risico is ook voor degenen die jij schade berokkent en jij niet verzekerd bent. Het punt is dat het voertuig waar het om gaat als een motorfiets wordt gezien, dus je bent niet alleen financieel de pisang, maar je krijgt ook de politie achter je aan als er iets gebeurt. Ongeluk + niet verzekerd + niet goedgekeurd voertuig + geen motorrijbewijs? Dit is geen kleinigheid maar iets dat je echt niet moet doen.
Leon
Als je het dan toch volledig reglementair wilt doen:
Zo'n fiets wordt beschouwd als een bromfiets klasse B en die kan je gewoon met je rijbewijs B besturen. Een helm en een verzekering BA zijn dan verplicht. Vb. bij ethias voor 93.45 euro. Je betaalt geen verkeersbelasting. Eigenlijk nog niet onoverkomelijk.