Het zadel dat bij mijn standaard opgebouwde LHT kwam beviel me eigenlijk wel. Niet te zacht, voldoende breedte, en bij de eerste tochtjes gaf het geen zadelpijn. Omdat ik gewend ben met kunststof zadels te fietsen leek het warmteprobleem ook niet onoverkomelijk.
Het bleek echter toch geen goed zadel. Bij hobbels was de dunne vulling te zacht, zodat je door de vulling heen de onderste plaat van het zadel kon voelen. Heel irritant.
Nou rijdt mijn vrouw al jaren op een Brooks Countess, naar grote tevredenheid. Zoiets wilde ik ook wel, maar die Brooks zadels zijn behoorlijk duur. Ook leek het me wel leuk mijn al te Amerikaanse fiets een Nederlands tintje te geven. Ik ging dus op zoek naar een goedkoper Lepper zadel.
Het bleek dat de site hollandbikeshop.com een Lepper 'Quick 1000' verkoopt voor, inclusief verzendkosten, € 25,-. Het gaat dan om een zadel met veren, zoals de Countess, maar wel een sportieve vorm. Vreemd, zo goedkoop, maar het risico zou voor die prijs niet heel groot zijn.
Op zondagavond had ik het zadel besteld en vandaag kwam het binnen. Mijn eerste indruk is een goede. Wat betreft afwerking doet het zadel niet onder voor een Brooks. De Quick is smal, maar ook behoorlijk zwaar. Dit maakt het waarschijnlijk een onaantrekkelijk model voor veel mensen; wie een racefiets heeft wil waarschijnlijk iets lichters, de meeste trekkingfietsen zijn gebaat bij een breder zadel. Dit zou kunnen verklaren waarom het zadel niet meer door Lepper gemaakt wordt en de laatste voor een lage prijs worden verkocht. Voor een randonneur met wat diepere zit of een audaxfiets lijkt het me echter een prima zadel.
Het viel me meteen op dat er speling zit in de punt van het zadel. Je kunt het bewegen ten opzichte van het onderstel. De reden hiervoor is dat het zadel een aparte constructie heeft. Het zit namelijk alleen aan de achterkant vast aan de rails en de springveren. De voorkant wordt in model gehouden door een metalen strip die de zijkanten bij elkaar houdt en onder de voorste uiteinden van de rails doorgaat. Die strip zit niet strak tegen de rails aan en zodoende is er speling.
De meeste leren zadels worden echter in de punt aangespannen. Hoe werkt dat bij de Quick? Nou, niet. Je kunt het zadel niet spannen. In plaats daarvan zit er onder het zitgedeelte een soort matras van langwerpige smalle veren die het leer van het zitgedeelte aanspannen. Ik heb geen idee of dit een goede keuze is; misschien is het zadel hierdoor minder duurzaam, of misschien blijft het juist langer in vorm en duurt het langer voordat het ingereden is. Misschien zijn de veren kwetsbaar. Dat lijkt me onwaarschijnlijk; de binnenste onderkant van een zadel is niet echt een plek waar bij een fiets de klappen vallen.
De afstand tussen de rails en het dek is groot, voor zover ik aan de Countess kan zien groter dan bij Brooks. De veren lijken even stijf. Ik meen me te herinneren dat sommigen de veren van de Brooks Flyer te stijf vinden; wie iets wil wat meer op de oude Brooks lijkt zou dus voor de Quick kunnen gaan. Het is belangrijk op te merken dat de Quick niet het onderstel heeft van de oude Lepper Voyager: de rails buigen aan de punt naar elkaar toe (ik geloof dat het één buis is) en zijn daar met een bout verstevigd. Ik zie daar geen kwetsbare gelaste plekken.
'Out of the box' lijkt de Quick een geschikt zadel voor langeafstandfietsers die een smal maar comfortabel leren zadel zoeken. Als ik wat meer ervaring heb met het inrijden zal ik meer laten weten. Oh ja: het zadel werd geleverd met zadelstrop, maar heeft gewoon twee rails en past dus op een 'patent' zadelpen.
Het bleek echter toch geen goed zadel. Bij hobbels was de dunne vulling te zacht, zodat je door de vulling heen de onderste plaat van het zadel kon voelen. Heel irritant.
Nou rijdt mijn vrouw al jaren op een Brooks Countess, naar grote tevredenheid. Zoiets wilde ik ook wel, maar die Brooks zadels zijn behoorlijk duur. Ook leek het me wel leuk mijn al te Amerikaanse fiets een Nederlands tintje te geven. Ik ging dus op zoek naar een goedkoper Lepper zadel.
Het bleek dat de site hollandbikeshop.com een Lepper 'Quick 1000' verkoopt voor, inclusief verzendkosten, € 25,-. Het gaat dan om een zadel met veren, zoals de Countess, maar wel een sportieve vorm. Vreemd, zo goedkoop, maar het risico zou voor die prijs niet heel groot zijn.
Op zondagavond had ik het zadel besteld en vandaag kwam het binnen. Mijn eerste indruk is een goede. Wat betreft afwerking doet het zadel niet onder voor een Brooks. De Quick is smal, maar ook behoorlijk zwaar. Dit maakt het waarschijnlijk een onaantrekkelijk model voor veel mensen; wie een racefiets heeft wil waarschijnlijk iets lichters, de meeste trekkingfietsen zijn gebaat bij een breder zadel. Dit zou kunnen verklaren waarom het zadel niet meer door Lepper gemaakt wordt en de laatste voor een lage prijs worden verkocht. Voor een randonneur met wat diepere zit of een audaxfiets lijkt het me echter een prima zadel.
Het viel me meteen op dat er speling zit in de punt van het zadel. Je kunt het bewegen ten opzichte van het onderstel. De reden hiervoor is dat het zadel een aparte constructie heeft. Het zit namelijk alleen aan de achterkant vast aan de rails en de springveren. De voorkant wordt in model gehouden door een metalen strip die de zijkanten bij elkaar houdt en onder de voorste uiteinden van de rails doorgaat. Die strip zit niet strak tegen de rails aan en zodoende is er speling.
De meeste leren zadels worden echter in de punt aangespannen. Hoe werkt dat bij de Quick? Nou, niet. Je kunt het zadel niet spannen. In plaats daarvan zit er onder het zitgedeelte een soort matras van langwerpige smalle veren die het leer van het zitgedeelte aanspannen. Ik heb geen idee of dit een goede keuze is; misschien is het zadel hierdoor minder duurzaam, of misschien blijft het juist langer in vorm en duurt het langer voordat het ingereden is. Misschien zijn de veren kwetsbaar. Dat lijkt me onwaarschijnlijk; de binnenste onderkant van een zadel is niet echt een plek waar bij een fiets de klappen vallen.
De afstand tussen de rails en het dek is groot, voor zover ik aan de Countess kan zien groter dan bij Brooks. De veren lijken even stijf. Ik meen me te herinneren dat sommigen de veren van de Brooks Flyer te stijf vinden; wie iets wil wat meer op de oude Brooks lijkt zou dus voor de Quick kunnen gaan. Het is belangrijk op te merken dat de Quick niet het onderstel heeft van de oude Lepper Voyager: de rails buigen aan de punt naar elkaar toe (ik geloof dat het één buis is) en zijn daar met een bout verstevigd. Ik zie daar geen kwetsbare gelaste plekken.
'Out of the box' lijkt de Quick een geschikt zadel voor langeafstandfietsers die een smal maar comfortabel leren zadel zoeken. Als ik wat meer ervaring heb met het inrijden zal ik meer laten weten. Oh ja: het zadel werd geleverd met zadelstrop, maar heeft gewoon twee rails en past dus op een 'patent' zadelpen.