Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte één persoons tent. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lichte één persoons tent.

SanneB schreef:
Matthie9000 schreef:Er zit overigens veel verschil in waterkolommen, zeker m.b.t. de lichtgewicht tenten; de vaude power tokee/lizard scoorde daar in de specificaties erg goed wat voor mij een extra reden was om voor deze tent te kiezen.
Ik heb nu een weekend gekampeerd met mijn nieuwe (tweedehands) power lizard en heb de volgende observaties:

Voor:
- Ruimte binnentent. Ik ben 1.73 lang en kon mijn backpack bij mijn hoofdeinde kwijt. Een beetje krap en dan lig je natuurlijk zo dat de backpack boven je hoofd ligt zodat het doek niet in je gezicht hangt. Maar mijn inschatting is dat het met 20 cm langer ook nog prima gaat.
- Waterdicht. Twee onweersbuien met bakken uit de hemel en de enige regen die er binnenkwam was wat er opspatte naast mijn tent en dan op mijn net iets te grote grondzeil spatte.

Tegen:
- Ruimte binnentent. Ik vind niemand zo lief dat ik er structureel mee in dit tentje wil slapen. Zelfs mijn vriend niet. (Misschien zelfs juist mijn vriend niet. Met een partner die niet van kamperen houdt in dit tentje is dodelijk voor je relatie.) Maar in geval van nood kan het nog wel, dan blijf je in ieder geval samen droog.
- Condens. De tent was erg nat van binnen 's ochtends.

Verder: Hij staat raar. De band die de boogstok spant lijkt iets te kort te zijn (10 a 15 cm). Ik heb de hele tijd de neiging om de haringen in het midden iets naar buiten te plaatsen en bedenk dan dat natuurlijk niet kan. De band is niet instelbaar. Er zit een lusje om de binnentent op zijn plek te houden, maar die trekt de binnentent naar binnen waardoor die smaller is. Er is weinig ruimte tussen binnentent en buitentent, terwijl andere reviewers zeiden daar een backpack in kwijt te kunnen. Ik vraag me af of dit gewoon een meningsverschil is over hoe tenten horen te staan (ik ben perfectionist) of dat er gewoon een foutje in mijn tent zit en die band inderdaad te kort is. Ik neig er naar om de band te verlengen, wat wel een beetje eng is omdat het een dure tent is. Maar het is ook maar een bandje en als het niet werkt ben ik handig genoeg om het weer in de oude staat te herstellen.

Dingen die niet doorslaggevend zijn: De bijgeleverde haringen passen niet door de oogjes van de scheerlijntjes bij de uiteinden, daar zal je andere haringen voor moeten gebruiken of het oogje niet moeten gebruiken. De scheerlijnen aan de zijkant hebben niet zo'n schuifje, wat mij als tent-perfectionist stoort. Maar de aanschaf van 2 haringen en 2 schuifjes is nou niet heel significant ten opzichte van de aanschaf van een tent.

Mijn fietsmaatje heeft een Terra Nova tentje, misschien kunnen we na de zomer een vergelijkend rapport schrijven. Maar daar heb je nu niet zoveel aan.
De bijgeleverde haringen zijn zeek klein en passen zonder problemen in de ring die op de twee uiteinden hangt, dus denk dat ze je andere haringen hebben meegegeven.
In de voorluifel kan ik toch zeker een tas kwijt, en meestal ook men kanozak erbij leggen waar ik men tent normaal insteek.
ik ben al jaren tevreden met mijn 1persoons LIGHTWAVE tentje.
Hej John,

Wanneer je wilt mag je mijn Hubba Hubba HP best een nachtje lenen.
'k Heb 'm o.a. gekocht omdat de binnentent geen haringen nodig heeft en dus ook op een bed in een groezelig hotel gezet worden. Buitentent heeft bij rustig weer hoogstens 2 haringen nodig. Of twee stenen.
Verder is de tent lekker om recht op in te zitten, voor mij dan en lopen de voor- en achterkant niet langzaam af. Geen natte slaapzak bij het voeteneind dus.
'k Heb nog niet in extreem weer met deze tent gekampeerd.
Loes van den Bergen schreef:Hej John,

'k Heb 'm o.a. gekocht omdat de binnentent geen haringen nodig heeft en dus ook op een bed in een groezelig hotel gezet worden. Buitentent heeft bij rustig weer hoogstens 2 haringen nodig. Of twee stenen.
Verder is de tent lekker om recht op in te zitten, voor mij dan en lopen de voor- en achterkant niet langzaam af. Geen natte slaapzak bij het voeteneind dus.
'k Heb nog niet in extreem weer met deze tent gekampeerd.
+1
(wel met zeer slecht weer gekampeerd. Sneeuw onder/op tent, stortbuien, storm)
hoi John,

ik heb eventueel nog een terra nova laser 2 persoons in de aanbieding
in goede staat.

groet

Jos
Loes van den Bergen schreef:Hej John,

Heb je twee Hubba's of één Hubba?
Ben geintresseerd in het éénpersoonsmodel, ik heb een ruime tweepersoons tunneltent van een dikke vier kilo.

Je genoemde voordelen spreken erg aan, alleen de lengte moet een beetje passen.
Weet jij of die winkelier in de Westerstraat ook MSR tenten verkoopt?
Hoi John,
Ik heb laatst tweedehands de Helsport Stetind 1 gekocht. Dat is volgens mij de voorloper van de Ringstind. Je mag die wel een weekeindje uitproberen. Volgens mij is de binnentent tussen de 220 en 235 centimeter lang.

Groeten Frouke
De Vrijbuiter in Zaandam verkoopt de MSR Hubba Hubba. Ik weet niet of ze eenpersoons verkopen.

Sjirk
Qua lengte zou dat niet zoveel uitmaken want het enige verschil is de breedte van de tent. MSR maakt tegenwoordig ook de MSR Carbon Reflex tenten, zelfde model als de hubba (hubba) maar lichter en een 3000mm waterkolom vloer ipv 10000mm zoals bij de Hubba HP.

Er wordt nogal eens aangeraden om voor solo-kamperen een tweepersoonstent aan te schaffen, zelf zie ik het voordeel er niet van in want ik gebruik die extra breedte niet, fietstassen zijn vaak smerig en hoeven wat mij betreft niet de tent in; een stuurtas past altijd wel ergens.
Heb niet alle reacties gelezen, maar een tarp zou wellicht ook nog een goede optie kunnen zijn. Ca. 600 gram, zo op te zetten zoals jij wilt, compact mee te nemen, optimale ventilatie, behoorlijk stormbestendig, goede relatie met de natuur. Alleen minder bij hoog water omdat je geen grondzeil hebt...
Yep, die ene winkelier in de Westerstraat bij ons in de Jordaan verkoopt in ieder geval de Hubba Hubba HP.
Ik heb die tweepersoon. Kan ik me lekker in hoogte en breedte uitrekken!
Loes
Matthie9000 schreef:Er wordt nogal eens aangeraden om voor solo-kamperen een tweepersoonstent aan te schaffen, zelf zie ik het voordeel er niet van in want ik gebruik die extra breedte niet, fietstassen zijn vaak smerig en hoeven wat mij betreft niet de tent in; een stuurtas past altijd wel ergens.
Helemaal mee eens. Die extra ruimte gebruik je niet als je je spullen een beetje bij elkaar houdt. Een eenpersoons is lichter & kleiner, lager en dus stormvaster, gemakkelijker op te zetten in je eentje, past op kleinere plekjes. En vooral: Een kleine tent is wel warmer bij koude, maar een grote tent is niet koeler bij warmte.

Grtjs,

Walter
De Helsport ringstind is zeker een aanrader voor lange mensen. Ik heb zelf de eenpersoonsvariant (en ben daar uiteraard erg tevreden mee :-)). Ik kan met mijn 1.70 m bij mijn hoofdeinde nog van alles kwijt, zoals mijn stuurtas, kleding, leesboek e.d. Dus hij moet voor jou zeker lang genoeg zijn. Rechtop zitten zal denk ik wel niet lukken, maar dat is bij alle genoemde 1 persoons opties waarschijnlijk het geval. En daarvoor zou je de 2 persoons Ringstind kunnen overwegen, die een stukje hoger is. Die is niet veel zwaarder. Gaele heeft hem laatst gekocht, o.a. ook vanwege zijn lengte hierop uitgekomen. Dus misschien kun je hem nog eens vragen hoe hij bevalt (en er zijn sowieso genoeg andere WFers die hem ook hebben). Ik snap niet echt waarom iemand hier noemde dat de Ringstind lastig op te zetten is in je eentje. Ik zie geen enkel probleem.

Groet Karlijne
Karlijne schreef:Ik snap niet echt waarom iemand hier noemde dat de Ringstind lastig op te zetten is in je eentje. Ik zie geen enkel probleem.
Ik zei niet dat er problemen zijn, maar wel dat het bij een tweepersoons Ringstind beduidend minder snel en gemakkelijk gaat dan bij een TN Laser Comp. En ik kan het weten, want ik heb ze allebei :-)

Het punt van de Ringstind en ook de Akto is dat ze als basis een rechthoek hebben, met vier hoeken die allemaal goed ten opzichte van elkaar geplaatst moeten zijn. Als de vier hoeken niet netjes symmetrisch geplaatst zijn, zal de tent nooit mooi staan. Dat gaat met z'n tweeën nu eenmaal veel gemakkelijker dan alleen.

De TN Laser Comp heeft als basis een kruis, waarvan de lange as gevormd word door de uiteinden van de tent en de korte as door de boog. Je hoeft daardoor alleen de twee uiteinden in een rechte lijn ten opzichte van elkaar te zetten. De boog kun je vervolgens simpelweg haaks zetten op de lange as door hem even op te tillen. De tent staat goed als je de twee uiteinden op één rechte lijn weet te plaatsen. Elementaire wiskunde leert ons dat dit vrij eenvoudig is, zelfs in je eentje ;-)

grtjs, Walter - die nog net niet z'n vriendin dumpt om met de Laser Comp op vakantie te kunnen ipv de Ringstind
Als je je zorgen maakt om hoog water bij een tarp, dan neem je een badkuip mee. Een tarp is erg open, prima voor ventilatie, minder voor je privacy op een camping...
Bij de winkel op de Weteringschans.... in Amsterdam, staan de MSR Hubba Hubba HP 1 persoons en 2 persoons naast elkaar opgezet. Ik vond de 1 persoons behoorlijk smal! Dat terwijl ik toch echt niet zo breed ben nog lang :wink: Alhoewel de lengte prima is voor mij. Ik vond de 1 persoons ook verrassend hoog, lijkt mij dat je daarin droge voeten houdt. Ik twijfel nu tussen de 1 of 2 persoons. Omdat de 2 persoons niet veel zwaarder is maar wel weer vele malen groter. Of gewoon mijn eigen tent en natte voeten voor lief nemen.
Zijn er mensen die Shanes situatie hebben meegemaakt?
Volgens verschillende testen is de Hubba Hubba erg bestand tegen wind en regen...
johntelleman schreef:Zijn er mensen die Shanes situatie hebben meegemaakt
Ja, Shane :) Hoeveel meer info over stormbestendigeheid wil je hebben? Z'n (Hilleberg) haringen gingen uit de grond maar de tent bleef overeind. Door het gaas en de hoge opening tussen grond en buitentent wel veel zand binnen.
Overigens is deze hubba hubba al een ruim een halfjaar veelvuldig in gebruik, in heel veel zonlicht. Van veroudering door UV is blijkbaar nog geen/weinig sprake.

Frank
johntelleman schreef:Zijn er mensen die Shanes situatie hebben meegemaakt?
Volgens verschillende testen is de Hubba Hubba erg bestand tegen wind en regen...
Redelijk vergelijkbaar, harde wind in combi met bakken water, geen blikseminslagen binnen een seconde. De tent blijft gewoon overeind staan. De binnentent werd ook bij hardste windvlagen nauwelijks kleiner. De buitentent waaide wel tegen de binnentent maar dat is niet erg. Het meest vervelende was dat mijn spullen uit het bagagenetje vielen. Het slapen beviel iets minder door het geklapper van het tentdoek.

Mijn MSR Hubba Hubba is meer dan 300X opgezet. De stokken zijn wel vervangen omdat ik eens een keer de stok begon te buigen terwijl deze nog niet helemaal in elkaar gestoken was. Eerst een scheurtje waar ik nog 200x de tent had opgezet. Daarna nog een tijdje met het buisje om de stok gekampeerd. Dat ging ook goed.

Een trekkerstent lijdt minder van UV. Overdag is ie netjes opgeborgen.