Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reschen-Venetie - Forum Wereldfietser

Reschen-Venetie

Begin September wil ik graag de route vanaf Reschen naar Venetie fietsen. De route die ik wil gebruiken maakt grotendeels gebruik van de via Claudia Augusta. Nu is het echter zo dat deze bij Trento richting lago di Caldonazzo gaat en vervolgens ook over de Passo di Rollo. Mijn voorkeur gaat echter uit om na Verona de Po-vlakte via Vicenca en Padua en Mestre te fietsen.

Heel veel commerciele aanbieders maken echter allemaal gebruik van een soort gelijke route welke in Bolzano begint en vervolgens via Trento naar de noordzijde van het Garda-meer gaan om vervolgens per boot naar de zuidkant te gaan. Hierna wordt dan de route Sirmione-Verona-Vicenca-Padua-Mestre gevolgd.

Deze route heeft mijn voorkeur als beginnende tourfietser. Is er iemand die ervaring heeft in een mooie route vanaf de zuidkant van het Gardameer danwel Verona richting Venetie?
Ik vraag me af of er van de Po vlakte wel een mooie route is te maken, maar de route van Benjaminse naar Venetie gaat via Verona door de Po-vlakte

http://www.cyclingeurope.nl/routes/venetie/deel2.php
Ik heb afgelopen jaar de Etsch Radweg gedaan van de Retschen Pas naar Verona. Dit is echt gemakkelijk fietsen en geschikt voor beginners. Eerst fiets je in het voornamelijk Duitstalige Zuid-Tirol, waar iedereen je begroet met "Gruest Gott, maar voor de kunststad Trente duik je in het èchte Italie.
Het grootste deel gaat over een bewegwijzerd fietspad langs de Etsch/Adige. Bij de provinciegrens van Verona houdt deze bewegwijzering op, maar je kunt het laatste stukje uitstekend fietsen aan de hand van de goede Bikeline gids Etsch Radweg. In de prachtige Romeo en Julia stad Verona stap je over op de route van Paul Benjaminse naar Venetie.
Bedankt voor de info zover. De bedoeling is om in Reschen te starten omdat ik hier een leuk adresje heb voor overnachting en verder heeft het ook gewoon iets om op deze hoogte te vertrekken. Voor zaterdag(01-09-12) is vertrek gepland met auto naar Reschen waarna op Zondag-ochtend vertrokken wordt. Ik weet niet of het realistisch is om op Donderdag of Vrijdag te arriveren in Mestre maar uitgangspunt is dat we Zaterdag(08-09-12) weer terug in Reschen zijn om Zondagochtend weer te vetrekken naar NL.

De terugreis had ik gepland om met de trein te doen(Mestre-Verona-Bolzano en vervolgens het boemeltje naar Malles Venosta). Hier heb ik verder nog niet alle info over maar ik heb ookal gelezen dat er hier gereserveerd moet worden(?).

Verder zou ik graag met tentje op pad gaan omdat ik deze lichtgewicht uitrusting al heb uit mijn motorreis verleden. Echter vanaf Verona tot aan Mestre heb ik het idee dat de campings een stuk minder aanwezig zijn als in het gebied vd Etsch.

Voor eventuele andere overnachtings tips op deze route houd ik me aanbevolen(gasthof, hotelletje etc).
Volgens jouw tijdschema moet het zeker mogelijk zijn om op tijd in Venetie te zijn.
Er gaat een keer per dag een rechtstreekse trein van Venetie-Mestre naar Bozen-Bolzano. Voor deze trein moet je fietsplaatsen reserveren. Van Bozen kun je met stoptreinen naar naar Malles. In de meeste gevallen moet je in Meran-Merano overstappen. Voor deze stoptreinen kun je niet reserveren. Je hebt meer keuze met stoptreinen, maar dan moet je wel diverse keren overstappen.
Probeer een fietsplaats van Venetie naar Bozen te boeken via de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl

Zie voor geschikte overnachtingsadressen de Bikeline gids en de gids van Paul Benjaminse.
Het stukje dat je wil overslaan is wel het mooiste stukje van de route. Het meer en de Valsugana zijn onmisbaar. Heb de route een paar jaar geleden gedaan op mijn weg naar Kroatië (overzet vanuit Venetië). Het laatste stuk voor Venetië (oa de brug er naar toe) is wel niet gemakkelijk met de fiets. Met een fiets kan je in Venetië trouwens weinig aanvangen.
@giwinck: naarmate ik er meer over lees begin ik toch ook meer de voorkeur te geven aan de route door Valsugana zoals jij voorstelt(dit is immers ook de originele route vd VCA). Wel zag ik dat er in dit gebied nauwelijks campings zijn daarentegen vind ik wel genoeg kleine "Albergo's".
Uiteraard gaan we niet met de fiets daadwerkelijk Venetie bezoeken maar bezoeken we dit vanuit onze laatste halteplaatst wss Mestre.

Volgens de virtuele routeplanner op de originele site van VCA is het traject Rerschen-Venetie precies 444km. Je kunt hier ook een daggemiddelde ingeven en vervolgens berekent hij de etappe en overnachtingsplaatsen. In ons geval 5 dagtrajecten van 88 km per dag of dit echter haalbaar is weet ik niet. Feit is dat de eerste 2 dagen en de laatste dag met een behoorlijk verval gereden wordt.De moeilijkheid zit hem dus zo'n beetje tussen Trento en pakweg Basono.
1,5 jaar geleden naar Verona gefietst; het Etsch/ Adige dal fietst top. Als je echt graag via het Garda meer wilt fietsen; Reitsma beschrijft in deel 2 van zijn route naar Rome (duidelijk beschreven via de via claudia augusta) kort een alternatief via Mori en Torbole - boot - Bardolino (http://www.reitsmaroutes.nl/rome.fotos2/kaart2.html). Ik zou echter ook het alternatief via het meer van Caldonazzo aanraden; de po-vlakte is niet bijster interessant...
Van Trente naar Valsaguna is een pittige klim. Niet zo voor beginners ,maar je kunt in Trente de trein nemen over de waterscheiding. Normaal zijn er slechts een paar fietsplaatsen in deze regionale trein, maar tijdens de lange schoolvakantie in de zomermaanden, worden wat banken uit de trein gehaald om plaats te maken voor ruimte voor meer fietsen.
Ik ben vandaag in Mestre aanbeland na 4 weken door duitsland, tsjechië, oostenrijk en italië. Ik fiets zondag met de boekjes van benjaminse weer terug naar huis, heb er overigens nog maar 15 dagen de tijd voor dus ik hoop dat ik het haal. Ik laat wel weten wat ik van de route vond.

Gr. Eelco
Goede reis terug in ieder geval Eelco.Van Nederland naar Venetie via Tjeschie hoor je ook niet vaak. In ieder geval een hele prestatie! Ben benieuwd naar jouw bevindingen over het stuk(je) dat ik wil gaan fietsen.

Goede reis terug naar Nederland.
Afgelopen weekend dan in Duitsland de Bike-line gids voor de VCA opgehaald samen met een detailkaart Trentino-Veneto.

Het boekwerkje eerst maar eens doorgelezen en de conclusie getrokken dat vanaf Reschen tot aan Trento de route min of meer vanzelfsprekend is. Dit geldt zeker niet als voor de optie via Valsugana gekozen wordt. Deze slingert parallel in de flanken vd bergen het eerste stuk langs het Brenta-dal. De auteur gaat er prat op dat dit de oorspronkelijke route was vd VCA.Als alternatief ken er hier ook beneden door het Brenta-dal gereden worden. De combinatie mogelijkheden zijn hier bijna eindeloos. Dit maakt het er niet makkelijker op. Ik vraag me verder af hoe de deze gids in de praktijk gehanteerd wordt. Hiermee bedoel ik dat alleen rijden vanaf de kaart wellicht niet voldoende is want in het tekstdeel staan verder nog veel aanwijzingen. Het lijkt mij verder vrijwel onmogelijk om het boekje volledig open geklapt in het waterdichte hoes vd de stuurtas te krijgen danwel kaarthouder.

Verder overwegen wij de optie om fietsen te huren ipv van zelf mee te nemen daarom heb ik reeds contact gehad met een verhuurder van recente fietsen in Mals welke ook kan zorgen voor vervoer terug met busje vanuit Venetie. Ze hebben mij reeds een passende aanbieding gemaakt.
Aangezien 1 September al ras nadert heb ik de afgelopen tijd de route gemaakt in gpx-formaat.Uitgangspunt waren 5 fietsdagen waarbij telkens overnacht kan worden op een camping. Dit was nog niet zo eenvoudig omdat in de directe omgeving van Trento geen campings op de route te vinden zijn, behalve natuurlijk weer bij Caldonazzo.Na Caldonazzo wordt het ook lastig om nog 2x taktisch te kunnen overnachten op een camping. Toch heb ik nog een camping kunnen ontdekken in de bergflanken van het dal van Valsugana n.l. in Pieve Tesino waar de VCA ook daadwerkelijk langs loopt. Verder kun je zien in onderstaand schema dat ik op dag 4 afwijk van de VCA-route en graag na Feltre de Mont Grappa wil beklimmen.Na de afdaling van deze pas ligt in Borso del Grappa ook nog een leuke camping.Van hieruit pik ik de VCA weer op om de Po-vlakte overtesteken via Trevisio.

Het reisschema ziet er als volgt uit:

01-09-2012 Zaterdag: vertrek per auto naar Mals. Overnachten op camping Mals: http://www.campingmals.it/de/fahrrad.php
02-09-2012 Zondag: Als warming-up is dit stuk uitstekend geschikt omdat er een verval in zit van hoog naar laag. Overnachten op stadscamping te Merano: http://www.camping-merano.it/
03-09-2012 Maandag: De 2de etappe loopt van Merano, via een kort uitstapje naar Bolzano, naar uiteindelijk Kurtasch. Hier bevindt zich de laatste camping voor Trento: http://www.camping-obstgarten.it/
04-09-2012 Dinsdag: Het eerste gedeelte van deze dag gaat naar Trento. Het tweede gedeelte van de dag gaat van Trento richting Caldonazzo naar uiteindelijk Pieve Tesino.Na Caldonazzo begint ook het bergtraject In het bergdorpje Pieve Tesino ligt ook mijn volgende camping: http://www.casteltesinocamping.it/index ... html&ln=it
05-09-2012 Woensdag: Vanuit Pieve Tesino rijd ik naar Feltre. Hier moet ik beslissen of ik de moeilijke variant via de Mont Grappa fietsen(ca75km) of de dal-variant langs het riviertje de Brenta(68km). Voor beiden varianten is in ieder geval de eindbestemming Borso del Grappa aan de voet van de M.Grappa-pas. Camping: http://www.campingsantafelicita.com/default.asp?sec=163
06-09-2012 Donderdag: Vandaag moet ik grootste afstand overbruggen n.l. 113 km over voornamelijk de Po-vlakte via Trevisio naar Fusina, een landtong onder Mestre met in het zicht Venetie. Camping:http://www.camping-fusina.com/de/servizi.aspx
07-09-2012 Vrijdag: rustdag en bezoek aan Venetie.
08-09-2012 Zaterdag : In de ochtend vertrek ik per trein van Mestre via Verona naar Bolzano waar ik later op de middag de boemel-trein naar Mals zal nemen. De totale reistijd in de trein bedraagt ca. 6,5 uur. In Mals overnacht ik wederom op camping Mals.
09-09-2012 Zondag: Vertrek uit Mals en per auto weer terug naar Nederland.

Voor de meeste van jullie zal deze tocht wel niet zo spannend zijn maar voor mij is het de eerste fietsreis die ik maak en is dan ook voor mij bedoeld om te kijken of dit naar meer smaakt. Die kans is echter heel groot temeer omdat ik de afgelopen weken al met heel veel plezier heb kunnen fietsen in de driehoek Brescia-Idro-Salo.

Mocht iemand nog op-of aanmerkingen hebben op bovenstaand schema laat het mij dan graag weten.
Heb je maanden lang naar deze trip toegeleefd blijkt alle neerslag van Europa zich de komende dagen boven Noord-Italie te verzamelen. Ik twijfel nu heel erg om morgen te vertrekken.In Nederland en verder naar het zuiden tot de lijn Munchen-Bodensee blijft het wel mooi weer.Zat daarom nog te denken aan een alternatief maar dat is nu wel heel kort dag.Voer ik echter de afzonderlijke plaatsen langs de route in(Mals-Merano-Bolzano-Caldonazzo-Feltre-Mont Grappa-Treviso-Venetie) dan blijkt het nog wel mee te vallen naar mijn mening.Wat is wijsheid. Ben verder beslist niet bang voor een beetje regen en zal ook zeker niet de enige fietser zijn in dit gebied maar van de andere kant denk ik: dit is toch wel de goden verzoeken.

Bron: weeronline

Hoosbuien voor Italië

Zeist, 31 augustus 2012 om 11:37 door Hans Roozen


De dagen met droog en zonnig weer zijn voor het noorden van Italië even verleden tijd. Komende week staan hoosbuien op het programma. Overigens niet alleen in Italië wordt zwaar weer verwacht. De zuidrand van de Alpen, het noordwestelijk deel van de Balkan en de eilanden in het westelijke deel van de Middellandse Zee moeten met grote neerslaghoeveelheden rekening houden.



Koude lucht naar het zuiden
Een bel met koude (boven)lucht trekt vandaag vanuit Nederland richting Italië. Koude lucht boven een warm oppervlakte (zee/land) resulteert in stevige buien. Computerberekeningen komen de laatste dagen keer op keer met hoge neerslaghoeveelheden op de proppen. In een kleine week zou lokaal tussen de 150 en 200 mm kunnen vallen. Naar verwachting trekken de zware buien volgende week vrijdag naar het oosten weg.

Berucht
Grote neerslaghoeveelheden zijn geen uitzondering in de regio. In veel gevallen ontstaat in een dergelijke situatie een lagedrukgebied in de Golf van Genua (het zgn. Genualaag). Een lagedrukgebied in combinatie met grote temperatuurverschillen staan garant voor lokale wateroverlast en andere weerextremen.

Op de camping
Het verwachte natuurgeweld kan de vakantievierende campinggast slecht bekomen. Als eerste kan de afvoer van grote hoeveelheden water een lokaal probleem opleveren. Daarnaast zijn de buien dusdanig actief dat onweer, hagel en zware windstoten een serieuze bedreiging vormen.
Afgelopen Zondagavond teruggekeerd van deze trip. Door de negatieve berichtgeving omtrent het weer in Noord-Italie toch maar gegaan. Dat wil zeggen ipv Zaterdagmorgen ben ik uiteindelijk rond middernacht vertrokken uit NL. Uitgangspunt was voor mij nog steeds om op Donderdagmiddag te arriveren in Venetie.Zondagmiddag rond 12 uur arriveerde ik in een zonnig Mals. Aangezien ik de nacht was doorgereden vond ik het niet meer verstandig om gelijk aan de eerste etappe naar Merano te rijden. In plaats daarvan heb ik tentje opgebouwd en een tocht rondom het Reschenmeer gereden.( Dit op mijn eigen fiets welke ik op Zaterdag nog omgebouwd heb van een illegale cross-hybride naar een legale trekking-hybride).
Zondagochtend dan met bepakking(17,5 kg) vertrokken naar Merano.Aangezien ik een dag minder te rijden had had ik mij zelf voorgenomen om per dag wat extra km's te rijden. Eenmaal in Merano besloot ik dan ook om door te rijden naar Bolzano. De volgende ochtend begon het inderdaad te regenen maar halverwege Bolzano-Trento was het weer prachtig.Deze drie uurtjes regen zouden ook alle neerslag zijn die ik mocht meemaken.Overnacht heb ik in Caldonazzo.
Dag 3 zou voor mij de zwaarste worden omdsat ik perse na Borgo de bergen in wilde richting Castello Tiesino via de passo Forcello. Op het hoogste punt besloot ik via de ss75 af te dalen richting het Brenta-dal om die zelfde dag te eindigen in Borso del Grappa.
Dag 4 extra vroeg op pad om de hete Po-vlakte over te steken.Dit heb ik in een redelijke rechte lijn gedaan waardoor ik vroeg in de middag arriveerde in Fusina bij Venetie waardoor ik 's avonds al per vaporetto naar venetie kon.
De volgende dag wederom per vaporetto naar Venetie en op het station S.Lucia reeds de kaartjes gekocht voor de volgende dag.
Mijn trein vertrok om 07.53 vanaf Mestre met een overstap in Verona was ik om 13.31 in Bolzano. Van hieruit de 30km naar Merano gefietst en vandaar uit de Vinschgauerbahn genomen naar Mals waar ik om 20.42 uit de trein stapte.
Mijn auto stond nog steeds netjes geparkeerd op het parkeerterrein bij het stationnetje van Mals.
Zondagochtend om 08.00 ben ik weer richting NL gaan rijden wat niet erg meeviel gezien de enorme drukte reeds zo vroeg op de Fernpass. De overige Duitse snelwegen zorgden ook voor veel oponthoud waardoor ik Zondagavond pas weer om 20.00uur thuis was.

Als absolute beginner het volgende geleerd:
-als je reis eenmaal gepland is laat je dan niet weerhouden door de negatieve berichtgeving omtrent weesrverwachting. Weeronline.nl,Wetter.de, Meteo-Italia.it zaten er allemaal naast en niet zo'n beetje!
-fietsen met uitsluitend bagage op bagage-drager(2x Ortlieb en 1x ortlieb dwars) valt enorm tegen.Het advies van de Rome-gangers die ik ontmoette hier en daar was om toch in het vervolg te gaan reizen met extra voortassen. Dit zou het voorwiel minder zoekerig maken.
-Reizen met fiets icm trein blijft ook een avontuur en hiermee bedoel ik dat niet elk perron een lift heeft. Gelukkig ben ik fysiek in staat met mijn 1.87mtr/+100kg om de fiets incl. bagage dan maar over de schouder naar beneden en vervolgens weer naar boven te dragen.
-Slapen in een enkeldoeks tentje(1,5kg) kan maar moest deze onderweg bij pauzeren toch echt laten drogen.

Kortom ik vond vond het een heel leuk en geslaagd weekje. Natuurlijk was ik ook weer blij om de kleine meiden van 10 en resp. 7 jaar weer te zien. De oudste heeft te kennen gegeven de volgende keer met papa mee te willen fietsen. Dat betekent dat ik de komende tijd weer een nieuw(kindvriendelijk?) tripje kan gaan uitbroeden.