Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersregels worden afgeschaft - Forum Wereldfietser

Verkeersregels worden afgeschaft

Verkeersregels worden afgeschaft, zo zullen veel mensen dit bericht wel lezen:
http://www.nu.nl/binnenland/2824395/jus ... roles.html
"Justitie stopt met gerichte verkeerscontroles
AMSTERDAM - Justitie stopt met specifieke controles op fietsen zonder licht en bellen in de auto. Ook controles op het dragen van gordel of helm verdwijnen langzaam.
Dat bevestigt een woordvoerder van het Landelijk Parket Team Verkeer na berichtgeving hierover in Trouw vrijdag.
Het Openbaar Ministerie neemt een advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) over, die het werk van verkeershandhavingsteams onderzocht.
De onderzoekers concludeerden dat nooit is bewezen dat bijvoorbeeld fietsen zonder licht gevaarlijker is dan fietsen met licht.
"In Nederland wordt na een fietsongeluk niet bijgehouden of iemand het licht aanhad", zegt een woordvoerder daarover. "We weten niet of het gevaarlijk is. Het is zelfs denkbaar dat fietsers zonder licht juist beter opletten."
Normaal
Handsfree bellen is daarnaast vaak net zo gevaarlijk als telefoneren met het toestel in de hand en veiligheidsmaatregelen als het dragen van een gordel of helm zijn inmiddels zo normaal dat daar geen gerichte controles meer voor nodig zijn.
Overigens betekent dat niet dat iedereen daar nu ongestraft mee weg komt. Bij het constateren van een overtreding volgt nog altijd een boete."

De mooiste vind ik die van het bewijs of fietsen zonder licht gevaarlijk is. Het is vast nooit onderzocht of mensen die overvallen worden door een rover met een groene muts later ongelukkiger zijn dan wanneer ze aangerand worden door een baviaan met een blauwe staart. Om overvallers dan maar niet meer op te sporen zou ik niet durven zeggen.
Lijkt me een goede bezuiniging om de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) maar op te heffen, als ze met dit soort adviezen komen.

Als ik een auto over de weg zie zwalken is het altijd iemand met een telefoon in zijn hand (tegenwoordig vaak SMS'end onder het dashboard, dus nog gevaarlijker). En wat betreft fietsen zonder licht... misschien dat fietsers wel meer opletten, maar daar heb je weinig aan als de automobilist je over het hoofd ziet.
Tja, zo klinkt het net alsof er ook niet meer wordt gecontroleerd op te hard rijden, drugs, alcohol. Mag toch hopen dat dat niet zo is.
Integendeel: de teams die normaal worden ingezet op bijv. controles op gordels gaan ook ingezet worden bij snelheidscontroles. Is namelijk veel makkelijker inkomsten genereren voor de overheid.

En dat terwijl te hard rijden (bijv. op de snelweg) vrijwel nooit de reden is van een ongeval. Ook dat is wel eens onderzocht.

Het wordt er zo niet veiliger op in het verkeer lijkt me.

Een deskundige heeft lange tijd geleden als eens gemeld dat het beste middel tegen auto-ongevallen in het verkeer is: veiligheidsgordels verbieden en een 20cm lange scherpe punt op de stuurkolom monteren. Dan gaan mensen vanzelf wel voorzichtig rijden :twisted:
Het is een hopeloos bericht in de pers. Heerlijk uit verband getrokken.

tip: eerst goed lezen, op onderzoek uitgaan en dan pas een mening formuleren. Zo staat er te lezen dat handsfree bellen even gevaarlijk is als met een telefoon in je hand. Daarom heeft het niet zoveel zin om daarop heel streng te zijn, want mensen gaan dan handsfree bellen. De veiligheidswinst is nul. Dan kun je die capaciteit beter ergens anders inzetten waar wel veiligheidswinst is te halen. Het bellen in de auto moet je vervolgens aanpakken op een andere wijze.

Leon heeft gelijk dat de redenering die gebruikt wordt bij de fietsverlichting niet klopt. Ik heb dan ook behoorlijke twijfels over het citaat. Het lijkt me een hele zwakke basis voor een beleidswijziging.
In India zijn ze juist een camppagne begonnen tegen niet-handsfree bellen:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... e=1&ref=nf

Ik bel nooit in de auto. Hoe gaat dat eigenlijk met handsfree? Hoe kies je dan een nummer of stuur je een sms?

Evt. alleen het plaatje:
Afbeelding