Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede vervanger voor m'n oude Koga Cityliner - Forum Wereldfietser

Goede vervanger voor m'n oude Koga Cityliner

Al een jaartje of twintig fiets ik op m'n Cityliner; lekkere fiets, stalen frame. Stevig spul. Tussendoor een Giant Freerider gehad die fietste als een slagschip. Nou wil ik graag een waardige opvolger voor m'n Cityliner. Ik fiets zo'n 30 km per dag op en neer naar m'n werk en maak geregeld toertochtjes. De paden voor het woon-werkverkeer zijn beroerd, dus aan dunne bandjes en velgen ga ik niks hebben.
Ik heb al gemerkt (dankzij de Freerider) dat ik een frame moet hebben met een redelijk korte afstand tussen de wiel-assen; neigt dus meer naar 'stadsfiets' dan naar 'randonneur', lijkt me. Hebben jullie ervaringen met de nieuwe Koga's qua bouw? Ik wil overigens niet meer dan 1600 euri uitgeven, dus een Rohloff-naaf hoort niet tot de opties! :)
Alvast dank voor eventuele tips!
Yovra schreef:Al een jaartje of twintig fiets ik op m'n Cityliner; lekkere fiets, stalen frame. Stevig spul. Tussendoor een Giant Freerider gehad die fietste als een slagschip. Nou wil ik graag een waardige opvolger voor m'n Cityliner. Ik fiets zo'n 30 km per dag op en neer naar m'n werk en maak geregeld toertochtjes. De paden voor het woon-werkverkeer zijn beroerd, dus aan dunne bandjes en velgen ga ik niks hebben.
Ik heb al gemerkt (dankzij de Freerider) dat ik een frame moet hebben met een redelijk korte afstand tussen de wiel-assen;

Hoe weet je zo zeker dat de wielbasis de enige bepalende factor is? Was de framekleur in beide gevallen wel gelijk?
Ah kijk, soms stel je als 'beginneling' een vraag op een forum en weet je dat je een cynische deskundige treft. Of in ieder geval een ervaren forumdeelnemer.
Wat ik bedoel is dat met de Koga Cityliner ik een fiets had/heb die wat wendbaarder/korter was dan bijvoorbeeld de Giant Freerider. Ik vermoed dat de 'wielbasis' daarmee te maken heeft, maar ik ben benieuwd wat daarbij andere factoren zijn.
Wielbasis kan, maar ook naloop, wielen, banden, ....???
gios schreef:Wielbasis kan, maar ook naloop, wielen, banden, ....???
wielbasis is een resultante, geen factor om op te sturen. Wat een leuke fiets oplevert is de som van stijfheden, demping, massaverdeling, geometrie...... en het is optimisch om te denken dat je dat in een enkel getal kunt samenvatten (en helemaal optimistisch om zoals sommigen doen te denken dat dat getal dan ook nog een mooi getal in het SI stelsel moet zijn ;) )
Als ik op koga cityliner google vindt ik vanalles; van een klassieke fiets tot een designgeval. Wat voor uitvoering had je precies? Heb je een goede foto?
De wielbasis heeft i.d.d. niet alles te maken met het rijgedrag. Dat er sportieve tandems en luie racefietsen zijn moet toch al te denken geven :wink:
Wat voor tochtjes bedoel je? Op dit forum verschilt de definitie van een tochtje nogal :lol:
Waarom zijn de ww-paden beroerd? Waar voor je ongeveer?
Leon
Leon schreef:Als ik op koga cityliner google vindt ik vanalles; van een klassieke fiets tot een designgeval. Wat voor uitvoering had je precies? Heb je een goede foto?
De wielbasis heeft i.d.d. niet alles te maken met het rijgedrag. Dat er sportieve tandems en luie racefietsen zijn moet toch al te denken geven :wink:
Wat voor tochtjes bedoel je? Op dit forum verschilt de definitie van een tochtje nogal :lol:
Waarom zijn de ww-paden beroerd? Waar voor je ongeveer?
Leon
Hier --->[url]lhttp://www.marktnet.nl/Mooie-koga-miyata-city- ... 164538.htm[/url] staat-ie in originele staat op "Marktnet" Indertijd verkocht als een ''hybride"; wat toen al een vage aanduiding was.
De ''opvolger'' mag qua gewicht iets lichter, maar ik zoek wel iets ''alrounds'' in dezelfde stijl, verlichting is geen must (kan ook met batterijen), maar wel een achterdrager en spatborden.
Met tochtjes bedoel ik 50-70 km over licht geaccidenteerd terrein; niet enorm op 'snelheid', wel een lekker tempo. Ik bedoel met 'beroerde paden' af en toe rommelig aangelegde bos/schelpenpaden en slecht aangelegde fietspaden rond Zeist, Driebergen en Austerlitz...
quote="Yovra"
> Deze link werk wel: http://www.marktnet.nl/Mooie-koga-miyat ... 164538.htm
500 euro is een wel heel ambitieus bedrag voor een fiets die 20 jaar gebruikt is. Tik eens koga in op op Marktplaats.

Een erg basic Koga dus. Zo worden ze niet meer gemaakt. Tegenwoordig krijg je voor veel meer geld ook heel veel overbodigs erbij, of je nu wilt of niet.

Wel is duidelijk te zien dat je een heel korte fiets wilt: je hebt een heel korte stuurpen en de zadelstrop naar voren staan om de fiets zo kort mogelijk te maken. Je moet best een aparte zitwens hebben om hier lekker op te zitten 8)

> De ''opvolger'' mag qua gewicht iets lichter,
> maar ik zoek wel iets ''alrounds'' in dezelfde stijl,
> verlichting is geen must (kan ook met batterijen), maar wel
> een achterdrager en spatborden.

Dezelfde stijl is lastig op de Nederlandse markt. Op de Duitse en Engelse markt is wel veel moois te koop. Dus je gaat naar het buitenland, gaat via internet, past je wens aan, koopt tweedehands of je laat een fiets naar wens samenstellen of bouwen bij een specialist.

> Ik bedoel met 'beroerde paden' af en toe rommelig aangelegde
> bos/schelpenpaden en slecht aangelegde fietspaden rond Zeist,
> Driebergen en Austerlitz...
Daar kun je met elke fiets goed overheen, wel verschillen fietsen in comfort. Brede banden zijn comfortabeler en ook zijn stijve fietsen duidelijk minder comfortabel. Vooral fietsen die bestemd en goed zijn zijn voor heel veel bagage willen zonder bagage wel erg hobbelen.
Het is wel afhankelijk van je gewicht. Als je 45 kilo weegt is alles te hard, als je 135 kilo weegt is alles comfortabel.

Leon
Dank voor je antwoord!
Wat gek dat deze 'stijl' niet meer in Nederlandse Makelij gemaakt wordt! De "CityLite" van Koga lijkt er vaag hetzelfde uit, maar ik ben niet dol op de versnellingsnaaf.
Noem eens de Duitse/Engelse merken die je bedoelt, dan kan ik 'ns rondsnuffelen...
b.v.d.!