door
M. » wo 30 mei, 2012 10:45
HansvanderVeeke schreef:Ik dacht dat ik eruit was. Ik had een titanium pannetje aangeschaft (2e hands) in de veronderstelling dat die niet zou aanbranden. Nou niet dus. Na het opwarmen van een sausje dit weekend zit er een bruine plaat op de bodem waar zwarte piet jaloers op zou zijn. Die staat nu dus te weken met wat biotext.
Dus ik wil het nog eens proberen:
Wie kan me tippen over een setje pannen (twee stuks) die licht in het gewicht zijn, niet aanbranden of, als ze aangebrand zijn, makkelijk schoon te maken zijn?
En voor het gemak kijken we even niet op geld.
Welke, waar te koop, wat kost hij en wat zijn je ervaringen?
Dag Hans,
ik heb zelf ervaring met de Optimus Terra. Website van de fabrikant:
http://www.optimusstoves.com/seen/optim ... e-kochset/
Ik vind zo snel niet een Nederlandstalige recensie maar hier een engelstalige:
http://www.backpackgeartest.org/reviews ... Kirschner/
Dan natuurlijk mijn eigen ervaring. Ik ben positief over deze set. Het zijn niet twee pannetjes zoals je vraagt, maar drie (maar je kunt er altijd 1 thuis laten). Twee om pasta of sauzen in te koken en een bakpannetje. Twee pannetjes hebben een teflon laag (het bakpannetje en een van de twee grotere). Het setje is niet zo heel zwaar (inclusief hoes en handgreep volgens fabrikant 720 gr.) en de pannen branden niet aan. Ik heb vaak genoeg een sausje twintig minuten laten pruttelen, gaat prima.
Je moet wel voorzichtig met de teflon laag zijn. Ik heb me laten verleiden tot het opbergen van een aantal zaken ín de pan terwijl ik op reis was (flesje olijfolie, wat kruiden), en daardoor is mijn teflon laag afgebladderd.
Wat mij zeer bevalt aan deze set is de hoes die meegeleverd wordt. Ten eerste past het er allemaal prima in. Ten tweede kan je bv. pasta of rijst tegen het gare aan koken, de pastapan in de hoes doen, de hoes dichtdoen en het geheel evt ook nog in de slaapzak zetten. Dan is je brander vrij om te gebruiken voor een sausje, vlees, of iets anders. En de pasta, in de pan, in de hoes, in de slaapzak
wordt langzaam gaar en koelt niet af.
De set is online op veel plaatsen te koop maar ook bij veel outdoorwinkels. Ik zag hem afgelopen weekend nog liggen bij de Bever. Daar was hij 58 euro geloof ik.
Succes!
Groeten,
Maarten