Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies - Forum Wereldfietser

advies

Hallo, Ik ben nieuw hier sinds vandaag. Ik ben vader van een dochter van 13 die botkanker heeft sinds 2 maanden. Ik heb besloten de Alp d'uez te willen gaan fietsen volgend jaar.
Dit nav vele mailtjes die ik op werk en verder krijg de laatste weken om collega's etc te sponseren.
Tevens zal gaan trainen nu voor mij een doel zijn in deze onrustige, angstige en heftige tijd. Mijn dochter krijgt chemo, is kaal, echt waardeloos allemaal.

Ik ben niet bekend met fietsen. Ik ben wel sportief. Ik zwem. Mijn conditie wil ik in 1 jaar op gaan bouwen. Ik heb een aantal mensen/ vrienden die idem van plan zijn te gaan fietsen.

Om te gaan trainen wil ik een fiets aanschaffen. Na wat lezen kom ik er al niet meer uit. Berg tandwielen, allerlei maten van vor en achter tandwielen schieten voorbij. Die vindt dat en die is daar blij en tevreden over.

Ikkom niet verder dan dat ik het merk shimano ken en dat er vaak voor 3 en achter 6 of 8 tandwielen zijn.
Ik wil een race fiets kopen om te gaan trainen, 2 de hands. Eventueel eerst een goedkopere en als ik over een half jaartje beter fiets een andere.

wie kan me enige richting induwen, advies geven,wie heeft wat staan waarvan hij of zij denkt dit is wat?

Ik verneem graag wat als eerste start,

alvast bedankt, groetjes Karsten
karsten schreef:Hallo, Ik ben nieuw hier sinds vandaag. Ik ben vader van een dochter van 13 die botkanker heeft sinds 2 maanden. Ik heb besloten de Alp d'uez te willen gaan fietsen volgend jaar.
Dit nav vele mailtjes die ik op werk en verder krijg de laatste weken om collega's etc te sponseren.
Tevens zal gaan trainen nu voor mij een doel zijn in deze onrustige, angstige en heftige tijd. Mijn dochter krijgt chemo, is kaal, echt waardeloos allemaal.

Ik ben niet bekend met fietsen. Ik ben wel sportief. Ik zwem. Mijn conditie wil ik in 1 jaar op gaan bouwen. Ik heb een aantal mensen/ vrienden die idem van plan zijn te gaan fietsen.

Om te gaan trainen wil ik een fiets aanschaffen. Na wat lezen kom ik er al niet meer uit. Berg tandwielen, allerlei maten van vor en achter tandwielen schieten voorbij. Die vindt dat en die is daar blij en tevreden over.

Ikkom niet verder dan dat ik het merk shimano ken en dat er vaak voor 3 en achter 6 of 8 tandwielen zijn.
Ik wil een race fiets kopen om te gaan trainen, 2 de hands. Eventueel eerst een goedkopere en als ik over een half jaartje beter fiets een andere.

wie kan me enige richting induwen, advies geven,wie heeft wat staan waarvan hij of zij denkt dit is wat?

Ik verneem graag wat als eerste start,

alvast bedankt, groetjes Karsten
Voor lage versnellingen kun je drie dingen doen: een triple groep (3 voorbladen) of een compact groep (twee voorbladen waarvan een 34 tands. Of een standaard racefiets nemen en de achterderailleur en cassette vervangen door een van een mountainbike. Met een triple krijg je het laagste verzet.

Om te trainen is iedere racefiets goed genoeg, als het ding technisch in orde is en past! Shimano hanteert groepen van duur naar minder duur
dura ace= overdreven
Ultegra= sjiek
105= in orde
tiagra:goed genoeg maar je scoort niet bij je vriendjes
sora: Als tiagra maar en versnelling minder
Hallo Marten, Bedankt voor je reactie. kan ik wel iets mee.
Zit hem dus duidelijk in de gemonteerde onderdelen op een fiets.

wie heeft een suggestie als ik ongeveer 400-500 euro wil besteden? Denk dan aan ee goede gebruikte fiets ipv een goedkope nieuwe fiets.

groet karsten
Als je gaat trainen voor het beklimmen van Alpe d'Huez kun je ook aan een 'fitness bike' denken. Dat is eigenlijk een racefiets met een plat stuur. Je zit dan wat meer rechtop, wat je rug minder belast - misschien een voordeel als je de racehouding niet gewend bent. Aerodynamica is tijdens het klimmen minder belangrijk. Dergelijke fietsen zijn ook wat minder duur omdat ze geen kostbare rem/schakelgrepen hebben; dat zijn de remhendels met schakelaars om de versnellingen te bedienen. In plaats daarvan hebben ze gewone schakelaars voor duim en wijsvinger.

Goedkopere fietsen zijn soms ook de huismerken van fietswinkels (Presto of Tromm in Amsterdam bijvoorbeeld) of de modellen van vorig jaar. Bij het inspecteren van elke fiets moet de maat goed zijn: maak dus een proefrit. Het voordeel van een fiets van een vakhandelaar is dat hij kan helpen met de maat.

Een slecht passend frame kun je beter niet kopen. Een licht versleten fiets (ketting, tandwielen) zou wat minder moeten kosten omdat je de reparatie-/vervangingskosten ook moet meerekenen. Vooral het vervangen van de voorste tandwielen is duur, zeker als je er Tiagra of beter op wil zetten.

Het is ook een goed idee om de fietsenmaker de spaakspanning van een 2e hands fiets te laten controleren. Je kunt ook zelf zien of een velg erg is ingesleten door de remblokjes en of er scheurtjes bij de aanhechting van de spaken bij de velgen zijn.
Jonathan schreef:Als je gaat trainen voor het beklimmen van Alpe d'Huez kun je ook aan een 'fitness bike' denken. Dat is eigenlijk een racefiets met een plat stuur. Je zit dan wat meer rechtop, wat je rug minder belast - misschien een voordeel als je de racehouding niet gewend bent. Aerodynamica is tijdens het klimmen minder belangrijk. Dergelijke fietsen zijn ook wat minder duur omdat ze geen kostbare rem/schakelgrepen hebben; dat zijn de remhendels met schakelaars om de versnellingen te bedienen. In plaats daarvan hebben ze gewone schakelaars voor duim en wijsvinger.
Hier ga ik in mee. Heeft een collega van mij ook gedaan die eenmalig de Alp beklimt.

Sterkte!
Sterkte - dit is de nachtmerrie van iedere ouder. Voor mij altijd een racestuur voor zoiets. Dit al gezien? http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Ik zou kijken naar een oudere stalen Koga racefiets of een Gazelle Champion Mondial, maar dan vooral de modellen met langere remhoeven en ruimte voor spatborden en bredere banden.
Wim
Jonathan schreef:Als je gaat trainen voor het beklimmen van Alpe d'Huez kun je ook aan een 'fitness bike' denken. Dat is eigenlijk een racefiets met een plat stuur. Je zit dan wat meer rechtop, wat je rug minder belast - misschien een voordeel als je de racehouding niet gewend bent. Aerodynamica is tijdens het klimmen minder belangrijk. Dergelijke fietsen zijn ook wat minder duur omdat ze geen kostbare rem/schakelgrepen hebben; dat zijn de remhendels met schakelaars om de versnellingen te bedienen. In plaats daarvan hebben ze gewone schakelaars voor duim en wijsvinger.
Idd een goed idee. Comfortabeler en schakelt gevoelsmatig misschien ook wat makkelijker dan op een racebocht.

@Marten: Dura Ace is qua prijs inderdaad buitencategorie, maar wat is er verder overdreven aan?
Fedor schreef:
Jonathan schreef:Als je gaat trainen voor het beklimmen van Alpe d'Huez kun je ook aan een 'fitness bike' denken. Dat is eigenlijk een racefiets met een plat stuur. Je zit dan wat meer rechtop, wat je rug minder belast - misschien een voordeel als je de racehouding niet gewend bent. Aerodynamica is tijdens het klimmen minder belangrijk. Dergelijke fietsen zijn ook wat minder duur omdat ze geen kostbare rem/schakelgrepen hebben; dat zijn de remhendels met schakelaars om de versnellingen te bedienen. In plaats daarvan hebben ze gewone schakelaars voor duim en wijsvinger.
Idd een goed idee. Comfortabeler en schakelt gevoelsmatig misschien ook wat makkelijker dan op een racebocht.

@Marten: Dura Ace is qua prijs inderdaad buitencategorie, maar wat is er verder overdreven aan?

Je pikt 20 keer makkelijker een eerlijke gebruikte racefiets op dan een laifstailkomfortbaik met recht stuur. De laatste heeft natuurlijk wel nauwelijks kilometers gemaakt. :wink:

Om te klimmen heb je liever een racefiets, om te dalen zijn 30-35mm bandjes inderdaad een stuk vertrouwenwekkender.

Dura-Ace: werkt niks beter dan Ultegra, simpele onderdeeltjes zijn 5 keer zo duur. Mag van mij als je gek van fietsen bent, maar iemand die nog nooit over een fiets nagedacht heeft kan voor de meerprijs beter een paar vrije dagen opnemen en trainen (geldt trouwens voor de meeste wielrenners :D ) Of in dit geval : een donatie doen aan een kankerfonds naar keuze (sterkte trouwens)