Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk pakformaat heeft jullie (winter)slaapzak? - Forum Wereldfietser

Welk pakformaat heeft jullie (winter)slaapzak?

Aangezien ik het de eerste nacht tijdens de hemelvaartstocht erg koud heb gehad, ben ik toch maar eens gaan kijken voor een warmere slaapzak. Nu heb ik de Marmot Sawtooth flink goedkoop kunnen kopen. Het leek me een erg goede koop zeker omdat het pakformaat volgens de site 21 cm x 17 cm was. Maar helaas, eenmaal bezorgd blijkt het pakformaat 41 x 17 cm te zijn. Kan weliswaar in een compressie zak nog iets teruggebracht worden (naar ongeveer 30 cm) maar daar houd het dan ook mee op.

Mij viel het pakformaat wat tegen. Maar is dat ook wel zo? Betreft een slaapzak met 625 gram dons met een dames comforttemperatuur van -3,3 (heren -9).
Is dit een normaal pakformaat of zijn er nog voldoende slaapzaken in dezelfde temperatuurrange met een kleinere pakformaat?
De maat die je meet lijkt me groot voor een zak van 625 gram. Het is ca. 12 liter. De pakmaat van mijn donszak van 1500 g is 33x21x21 cm (dus 14,5 liter), waar ook nog wel wat van af zou kunnen.
Heb je wel een goede compressiezak? Als je met je volle gewicht op die 41 cm drukt, hoe ver druk je het dan nog in? Ik kom tot 20 cm, van de 33.
Een comfortemperatuur van -9 voor heren lijkt me ook wel een wonder voor een zak van 625 gram. Bij die van mij (een TNF, wel maat large) gaven ze destijds -5 op en dat is in de praktijk ook wel de limit om met een heel goed (dons)matje en thermokleren aan nog lekker te liggen.

Wijziging: ik zie nu dat er 625 gram dons in de zak zit en dat hij veel meer weegt dan dat. Er is dus niets aan de hand met je slaapzak, zeker gezien de prijs.

Leon
De zak is geen compressiezak. Als ik hem erin prop kom ik op een lengte van 41 cm. Als ik hem even flink aandruk (heb het alsnog gemeten) kom ik op 26 cm.
Gewicht is trouwens 1,3 kg.
Mijn winterslaapzak, die ik mee had met de hemelvaarttocht, is ook een Marmot met dezelfde specs. Heerlijk warm hoor, zeker als je er een goede mat bij hebt. En als je alleen slaapt, niet in een te grote tent, werkt ook. Het ding vult wel 3kwart achtertas, maar dat heb ik er graag voor over. Dus jouw aankoop lijkt me een mooie investering in lekker pitten..
Yvon
Lijkt me prima. Heb zelf de Marmot Lithium welke nog een stuk kleiner in te pakken en warmer is, maar die kostte waarschijnlijk ook onevenredig veel meer dan die. :roll:
Heb zelf de Marmot Lithium welke nog een stuk kleiner in te pakken en warmer is, maar die kostte waarschijnlijk ook onevenredig veel meer dan die.
Ja, voor die slaapzak betaal je inderdaad meteen een stuk meer. Minder gewicht en minder volume is fijn, maar wat mij betreft niet voor elke prijs (maar wie weet kom ik daar later op terug :wink: ).
En als je alleen slaapt, niet in een te grote tent, werkt ook
Ik slaap in een formaat ' bungelow'. Lekker om die ruimte te hebben, maar idd wel kouder.

Deze Marmot neemt idd een kwart van mijn achtertas in beslag.... wel veel. Maar 's nachts gewoon lekker warm kunnen slapen is ook fijn! Misschien toch maar een compressiezak erbij kopen, scheelt weer iets ruimte.
Een lichte slaapzak met een wat fors uigevallen formaat kun je natuurlijk ook prima in een waterdichte zak op de bagagedrager meenemen. Heeft weinig invloed op de gewichtsverdeling van je fiets, maar veel op de ruimte in je tassen...
Ik heb het bereik van mijn zomerslaapzak vergroot door een omzak van PhD. In dit geval een ruime kunststof slapenzak die om mijn smallere zomerzak heengaat. Echt klein is dat dan natuurlijk niet, maar voor meer incidenteel gebruik wel vrij goedkoop. Hetzelfde kunstje kun je natuurlijk ook doen met twee donzen slaapzakken als de ene wat ruimer is dan de andere. Voor het tussenseizoen heb ik een donsvest dat ik in mijn zomerzak kan dragen en dat het geheel toch iets van 5 graden extra bereik geeft zonder extra gewi)cht (dat vest gebruik ik ook als kleding in plaats van een fleece).
Wim