Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenbanden - Forum Wereldfietser

Binnenbanden

Beste allemaal,

Ik heb onlangs een fiets aangeschaft met 26 inch wielen (voorheen had ik een fiets met 28 inch wielen). De consequentie is dat ik een aantal van mijn reserve onderdelen ook moet vervangen. Nu vroeg ik mij af of er nog kwaliteitsverschil zit in binnenbanden. Zo ja, wat zijn dan de betere binnenbanden?

Leo

Mijn grootste probleem is steeds geweest dat ventielen uitscheurden, of dat de band vlak bij het ventiel onherstelbaar kapot ging. Daarom ben ik voor de fietsen met 26 inch banden en brede velgen overgestapt op autoventielen, en dat geeft inderdaad minder problemen (en veel gemak). Schwalbe heeft ze met een stalen ventielbuisje, en dat lijkt me nog steviger. Ik heb ze althans nog niet kapot gekregen.
Wim
ook ik ben goed in het nekken van binnenbanden bij het ventiel.
Vooral met Vredenstein heb ik hier zeer slechte ervaringen mee (5 binnenbanden op een middag).
De beste ervaringen heb ik tot nu toe met Schwalbe en Continantal, nul los gescheurde ventielen de laatste 10.000km en trouwens ook geen lekke banden met mijn Conties TT 2000 47mm, op mijn Optima Condor.

Wimligfiets

Wimligfiets,

Lees ik het goed dat jij 10.000 km hebt gereden op Continental TT 2000 47 mm zonder lekke banden? Zijn 47 mm banden dan zoveel sterker dan 37 mm banden. Ik heb op dit forum gelezen dat de Continental TT 2000 37 mm banden tussen de 6 en 7000 km meegaan en dat ze dan tot het canvas zijn versleten.

Leo
Leo,

Op mijn eerste set TT 2000 47mm heb ik ongeveer 5000km gereden en omdat ik dit jaar van plan was om 8000km te gaan fietsen, heb ik achter een nieuwe TT 2000 47mm gemonteerd , een oude voor en een oude mee als reserve en nieuwe Continental binnenbanden.
De vakantie is wat korter geworden, maar de achterband heeft er inmiddlels toch 4000km opzitten en tot nu toe geen lekke banden en uitgescheurde ventielen. Mijn indruk is dat ik makkelijk de 8000km met deze combinatie had kunnen fietsen. Ik wissel wel voor en achter wanneer het slijtage beeld te ver uit eenloopt.

Ook gezien mijn ervaringen met Schwalbe Marathon Slick 35mm en 47mm
is mijn ervaring dan ook dat 47-559 banden langer meegaan, comfortabeler en lekbestendiger zijn dan 37-559 banden.

Verleden jaar heb ik in de VS door een val een band moeten vervangen door een Continental Contact 47mm , na 3000km als achterband nauwelijks slijtage tezien en geen lekke banden.

Van de drie 47mm banden waar ik ervaring mee heb, loopt de Marathon Slick het lichtst en zal de nieuwe Contact het duurzaamst en lek bestendigst zijn. En in combinatie met Conti binnenbanden krijg je ook nog een jaar garantie tegen lek rijden.

Wimligfiets

En wat houdt die garantie tegen lekrijden dan in? Komt Continental even langs in Carrizozo, New Mexico, USA om mijn band te plakken?

Gerd

Nee,

maar ze beloven een nieuwe band als je binnen een jaar lek rijdt.
En zodra ik aan nieuwe banden toe ben ga ik dat uitproberen.

Wim